Analysis of the personal learning environment to improve digital teaching competence

Main Article Content

Constanza Ruiz
Miguel Ángel Ruiz Domínguez

Abstract

INTRODUCTION. The objective of this work is to analyze the Personal Learning Environment (PLE) of teachers, as a space linked to web 2.0 and that allows creating, organizing, and sharing content, as well as participating in the generation of collective knowledge, and linking it with the need for the development of Digital Teaching Competence. To this end, a questionnaire has been prepared that integrates the 3 dimensions that make up the PLE. The 1st dimension: accessibility to information, the 2nd dimension: development and reflection and the 3rd dimension: sharing and collaboration, linking this last dimension with the Personal Learning Network (PLN). METHOD. The research has been developed taking as a sample the data of 379 teachers from different countries and who work in different educational stages. This is a cross-sectional study with an exploratory scope, using a descriptive and correlational quantitative methodology. RESULTS. The results show that, in general, teachers commonly use technologies to access sources of information, as well as use ICT to develop analysis and reflection processes about their teaching work and the learning process of students. However, the results of the study do not show encouraging data regarding the development of a Personal Learning Network that allows them to share and collaborate in a network. DISCUSSION. The research concludes with the need for a paradigm shift where digital teaching competence allows the professional teachers development in the creation of collaboration and creation scenarios on the network.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ruiz, C., & Ruiz Domínguez, M. Ángel. (2023). Analysis of the personal learning environment to improve digital teaching competence. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(3), 135–152. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.97841
Section
Articles
Author Biographies

Constanza Ruiz, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Coordinadora de la especialidad de Física y Química en el Máster de Formación de Profesorado de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Docente en el Departamento de Educación de la UNIR. Sus principales líneas de investigación están alrededor del uso de las tecnologías y la innovación educativa dentro del Área de la Didáctica de las Ciencias Experimentales y la Formación del Profesorado.

Miguel Ángel Ruiz Domínguez, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Docente universitario en el Departamento de Educación de la UNIR. Su investigación está centrada en diversos focos como son: la evaluación del impacto de políticas educativas, el uso de las redes sociales en educación, los procesos de innovación educativa asociados a la enseñanza de las matemáticas y el estudio de la identidad digital docente.

References

Abad-Segura, E., González-Zamar, M., De la Rosa, A. L. y Gallardo-Pérez, J. (2020). Gestión de la economía digital en la educación superior: tendencias y perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68 https://bit.ly/3W1XOYW

Adell, J. (2018). Más allá del instrumentalismo en tecnología educativa. En J. Gimeno (ed.), Cambiar los contenidos, cambiar la educación (pp. 116-128). Morata.

Adell, J. (2020). La transformación digital de la escuela. En M. Área (ed.), Escuela Digital Los materiales didácticos en la Red (pp. 9-15). Graó.

Al-dheleai, Y., Tasir, Z., Al-Rahmi, W., Al-Sharafi, M. y Mydin, A. (2020). Modeling of Students Online Social Presence on Social Networking Sites with Academic Performance, International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(12), 56-71. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i12.12599

Área, M. y Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005

Área, M. y Sanabria, A. L. (2014). Cambiando las reglas de juego: de los libros de texto al PLE. Cultura y Educación, 26(4), 802-829. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.979068

Arsarkij, J. y Laohajaratsang, T. (2021). A Design of Personal Learning Network on Social Networking Tools with Gamification for Professional Experience. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(18), 53-68. https://www.learntechlib.org/p/220120/

Bakhurst, D. (2020). Teaching, telling and technology. Journal of Philosophy of Education, 54(2), 305-318. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12414

Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J. y Romero Tena, R. (2015). Aprendizaje a través de un entorno personal de aprendizaje (PLE). Bordón. Revista de Pedagogía, 67(2), 63-83. https://bit.ly/3MMDSaZ

Castañeda, L. y Adell, J. (2013). En entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Marfil.

Castañeda, L., Tur, G. y Torres-Kompen, R. (2019). Impacto del concepto PLE en la literatura sobre educación: la última década. RIED, 22(1), 221-241. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22079

Chatti, M. A., Schroeder, U. y Jarke, M. (2012). LaaN: Convergence of Knowledge Management and Technology-enhanced Learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, 5(2), 177- 189. https://doi.org/10.1109/TLT.2011.33

Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J. y Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 61, 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02

Dabbagh, N. y Castañeda, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Educational Technology Research and Development, 68(6), 3041-3055.https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z

Dabbagh, N. y Kitsantas, A. (2012). Personal learning environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.002

Esteve Mon, F., Llopis Nebot, M. A. y Adell Segura, J. (2021). Nueva visión de la competencia digital docente en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5790340

European Commission (2022). EU Science HUB. Digital Competence Framework for citizens (DigComp). https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Education Tech Research Dev, 68, 2449-2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

Fernández-Hawrylak, M., Sánchez-Ibáñez, A. y Heras Sevilla, D. (2020). Las actividades de enseñanza- aprendizaje en el Espacio Europeo de Educación Superior: las actividades prácticas con herramientas web 2.0. Academia y virtualidad, 13(1), 62-79. https://doi.org/10.18359/ravi.4260

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Commission.

García-Peñalvo, F. J. (2020). La metodología antes que la tecnología para afrontar la nueva normalidad docente en la universidad. Ciclo de Webinars. La nueva realidad docente de la Universidad de Salamanca: lecciones aprendidas y reflexiones. Universidad de Salamanca. http://10.5281/zenodo.3900279

George, D. y Mallery, P. (1995). SPSS/PC + Step by: A Simple Guide and Reference. Wadsworth Publishing Company.

Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R. y Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02

Hashimi, S. A., Muwali, A. A., Zaki, Y. E. y Mahdi, N. A. (2019). The Effectiveness of Social Media and Multimedia-Based Pedagogy in Enhancing Creativity among Art, Design, and Digital Media Students. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(21), 176-190. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i21.10596

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las tres rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. McGrawHill Education.

Kaeophanuek, S., Na-Songkhla, J. y Nilsook, P. (2018). How to Enhance Digital Literacy Skills among Information Sciences Students. IJIET, 8(4), 292-297. https://doi.org/10.18178/ijiet.2018.8.4.1050

Kühn, C. (2017). Are Students Ready to (re)-Design their Personal Learning Environment? The Case of the E-Dynamic. Space. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 11-19. https://doi.org/10.7821/naer.2017.1.185

Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación Y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Mateus, J., Andrada, P., González-Cabrera, C., Ugalde, C. y Novomisky, S. (2022). Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica. Comunicar, 70, 9-19. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01

Organización de Naciones Unidas (2019). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2019. Naciones Unidas. https://unstats.un.org/sdgs/report/2019/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2019_Spanish.pdf

Pattier, D. y Reyero, D. (2022). Aportaciones desde la teoría de la educación a la investigación de las relaciones entre cognición y tecnología digital. Educación XX1, 25(2), 223-241. https://doi.org/10.5944/educxx1.31950

Peña, G. (2017). Estadística inferencial: Una introducción para las ciencias del comportamiento (2.da ed.). AB ediciones.

Punie, Y. y Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/178382

Ramírez-García, A., Salcines-Talledo, I. y González-Fernández, N. (2020). Los dispositivos móviles en el hogar. Interés formativo de las familias españolas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1), 42-62. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27286

Resolución de 4 de mayo de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación, sobre la actualización del marco de referencia de la competencia digital docente. Boletín Oficial del Estado, de 16 de mayo de 2022. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-8042

Ruiz Domínguez, M. A. y Área, M. (2021). La transferencia del conocimiento en la red. Análisis del portal educativo “Yo Soy Tu Profe”. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 159-180. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1917

Saiz-Manzanares, M., Casanova, J., Lencastre, J., Almeida, L. y Martín-Antón, L. (2022). Satisfacción de los estudiantes con la docencia online en tiempos de COVID-19. Comunicar, 70, 35-45. https://doi.org/10.3916/C70-2022-03

Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A. M., Montes-González, J. A. y Chávez-Vescance, J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259508.locale=es

Wycliff, E., Johannesen, M. y Gudmundsdottir, B. (2019). Developing teachers’ digital competence: approaches forArt and Design teacher educators in Uganda. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 15(1), 133-149. http://ijedict.dec.uwi.edu/viewissue.php?id=53

Yen, C.-J., Tu, C.-H., Sujo-Montes, L., Harati, H. y Rodas, C. R. (2019). Using Personal Learning Environments (PLE) management to support digital lifelong learning. International Journal of Online Pedagogy and Course design, 9(3), 13-31. https://doi.org/10.4018/IJOPCD.2019070102