Teacher competences in the use of STEM virtual simulations: design and validation of a measurement instrument (CDUSV)

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Rosa Gómez del Amo
Alicia Palacios Ortega
Daniel Moreno Mediavilla
Álvaro Barreras Peral

Abstract

INTRODUCTION. The importance of using virtual simulations as a didactic resource to develop a contextualized applied science teaching, focused on the development of scientific competencies, has created the need to assess the competencies of Secondary Education teachers in the use of these tools. The aim of this work is to design and validate an instrument to assess the competencies of secondary education teachers in STEM areas, in the use of virtual simulations. METHOD. Based on an exhaustive theoretical review, an initial instrument was developed, which was subjected to a validation process by experts. Then, a pilot study with 30 teachers was carried out, which helped to build the definitive instrument. The final instrument was applied to 332 Secondary Education teachers of STEM areas in Spain. Finally, the validation of the instrument was carried out through an exploratory factor analysis (EFA). RESULTS. The results obtained show a high content validity and reliability (Cronbach’s α = .92). Furthermore, the exploratory factor analysis developed using the Maximum Likelihood Estimation method and Equamax rotation shows a structure of 4 factors called: “Development of teaching practice”, “Didactic planning”, “Self-reflection on teaching practice” and “Difficulties associated with the use of virtual simulations”. A high reliability is obtained for all the extracted factors. DISCUSSION. Finally, it is discussed the value of the instrument and its interest for the design of teacher training programs built from the knowledge and the real difficulties of teachers in the use of virtual STEM simulations in the Secondary Education classroom.

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How to Cite
Gómez del Amo, R., Palacios Ortega, A. ., Moreno Mediavilla, D. ., & Barreras Peral, Álvaro . (2022). Teacher competences in the use of STEM virtual simulations: design and validation of a measurement instrument (CDUSV). Bordon. Revista De Pedagogia, 74(4), 85–102. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.94154
Section
Monográfico Laboratorios Virtuales
Author Biographies

Rosa Gómez del Amo, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Doctora por la Universidad de Extremadura en el Programa de Doctorado en Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas. Profesora e investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Miembro del grupo de investigación Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales (DIMACE).

Alicia Palacios Ortega, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Doctora en Bioquímica por la Universidad Complutense de Madrid. Docente del Área de Ciencias en Educación Secundaria y Educación de Adultos. Profesora e investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Miembro del grupo de investigación de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales (DIMACE).

Daniel Moreno Mediavilla, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Profesor de la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Miembro del grupo de investigación de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales (DIMACE). Doctor en Química por la Universidad de Burgos. Más de 20 artículos publicados dentro de JCR y Scopus, y autor de una patente.

Álvaro Barreras Peral, Universidad Internacional de La Rioja (España)

Doctor en Matemáticas. Profesor de Matemáticas (Centro Universitario de la Defensa de Zaragoza,(2014-2016). Profesor de Didáctica Matemáticas (UNIR, 2016-actualidad). Director académico de dos másteres en didáctica de las matemáticas. Investigador principal del grupo de investigación de UNIR Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales.

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