Initiation to teaching: analysis of the perception of future teaching problems of teacher training and master's degree students

Main Article Content

Roberto Sanz Ponce
Juan Antonio Giménez Beut
Elena López-Luján

Abstract

INTRODUCCTION. Initial and continuing teacher training is a key element in adapting teaching skills to current challenges. Many studies analyze the difficulties faced by novice teachers. These difficulties are related to their professional identity, constructed through their personal experience, their university training and their first years of teaching. This article focuses on the analysis of the main teaching difficulties self-perceived by the students of Magisterio and the Master of Secondary Education, as a fundamental moment in the construction of their own professional identity. METHOD. The instrument used was the Teaching Problems Inventory, applied to 352 students of the Valencian Community. Descriptive analyses of absolute and relative frequencies, analysis of variance to compare the scores according to the independent variables, using t-tests and ANOVAs, and calculation of the effect size through Cohen's d were carried out. RESULTS. Finally, a path model analysis is presented to determine the potential mediating role of age and course in the relationship with having a master's degree. The main difficulties detected revolve around relationship problems with families, students and classmates. Ratio, discipline, teaching styles and rejection of new methodologies also appear as difficulties. Comparative studies show certain significant differences depending on the variables analyzed. DISCUSSION. As proposals, the need to develop certain professional competencies, implement mentoring systems and promote specific training in tutoring is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sanz Ponce, R., Giménez Beut, J. A., & López-Luján, E. (2022). Initiation to teaching:: analysis of the perception of future teaching problems of teacher training and master’s degree students. Bordon. Revista De Pedagogia, 74(2), 93–109. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.91641
Section
Articles
Author Biographies

Roberto Sanz Ponce, Universidad Católica de Valencia

Doctor en Ciencias de la Educación y secretario del Instituto Universitario de Teoría de la Educación de la Universidad Católica de Valencia. Sus líneas de investigación se centran en la formación del profesorado y las competencias docentes. Código ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1147-743X

Correo electrónico de contacto: roberto.sanz@ucv.es

Dirección para la correspondencia: Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación, Departamen-to de Didáctica General, Teoría de la Educación e Innovación Tecnológica. Sede Edetania. C/ Sagrado Corazón, 5, 46110 Godella (Valencia).

Juan Antonio Giménez Beut, Universidad Católica de Valencia

Doctor en Ciencias de la Educación

Elena López-Luján, Universidad Católica de Valencia

Doctora en Ciencias de la Educación

References

Angulo, J., García-López, R. I., Torres, C. A., Pizá, R. I. y Rodrigo, E. (2015). Nivel de logro de com-petencias tecnológicas del profesorado universitario. International Multilingual Journal of Con-temporary Research, 3(1), 67-80. http://dx.doi.org/10.15640/imjcr.v3n1a8

Avalos, B. (2016). Learning from research on beginning teachers. En J. Loughran y L. Hamilton (eds.), International handbook of teacher education (pp. 487-552). Springer.

Benarroch, A., Crespo, S. y Perales, F. J. (2013). Implementación del Máster de Profesorado de Se-cundaria: aspectos metodológicos y resultados de su evaluación. Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 594-615. Bolívar, A., Domingo, J. y Pérez, P. (2014). Crisis and reconstruction of teacher’s professional identi-ty: the case of secondary school teachers in Spain. The Open Sports Sciences Journal, 7, 106-112. https://doi.org/10.2174/1875399X01407010106

Britton, E., Paine, L. y Raizen, S. (1999). Middle grades Mathematics and Science teacher induction in selected countries: preliminary findings. WestEd.

Cantón, I., Cañón, R. y Arias, A. R. (2013). La formación universitaria de los maestros de educación primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(1), 45-63.

Cantón, I. y Tardif, M. (2018). Identidad profesional docente. Narcea.

Cañón, R. (2012). Iniciación a la docencia de los maestros de educación primaria. Tesis doctoral. Universidad de León.

Cañón, R., Cantón, I., Arias, A. R. y Baelo, R. (2017). La iniciación a la docencia desde la perspectiva del maestro de primaria: diferencias entre noveles y expertos. Journal of New Approaches in Edu-cational Research, 6(2), 104-112. https://doi.org/10.7821/naer.2017.7.202

Casado, A. (2010). Aprender a ser maestro: creencias de los estudiantes de Magisterio sobre la interac-ción en el aula. Ediciones Universidad Castilla-La Mancha.

Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155.Comisión Europea (2015). La profesión docente en Europa: prácticas, percepciones y políticas. Informe Eurydice. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

Escartín, J. (2008). Hércules. Portal andaluz de e-Learning. Formación para el empleo. Proyecto Prome-teo. Universidad de Sevilla.Estebaranz, A. (2012). Formación del profesorado de educación secundaria. Tendencias Pedagógicas, 19, 149-173.

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G. y Buchner, A. (2007). G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191. https://doi.org/10.3758/bf03193146Fernández,

M. P. (2017). Relación entre desgaste ocupacional y manifestaciones psicosomáticas en una muestra de docentes colombianos de la ciudad de Santa Marta. Archivos de Medicina, 17(1), 78-90.

Fuentes, E., González-Sanmamed, M. y Raposo, M. (2008). Desarrollar competencias en la forma-ción inicial de maestros: valoraciones, retos y propuestas. Innovación Educativa, 18, 69-95.Goss-Sampson, M. A. (2020). Statistical analysis in JASP 0.14: a guide for students.

Hernández-Amorós, M. J. y Carrasco, V. (2012). Percepciones de los estudiantes del Máster en For-mación del Profesorado de Educación Secundaria: fortalezas y debilidades del nuevo modelo formativo. Enseñanza & Teaching, 30(2), 127-152.

Imbernón, F. (2007). La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la inno-vación y el cambio. Graó.

Jarauta, B. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 103-122.

Jordell, K. (1985). Problems of beginning and more experienced teachers in Norway. Scandina-vian. Journal of Educational Research, 29(3), 105-121. https://doi.org/10.1080/0031383850290301

Kennedy, M. (1999). The role of preservice teacher education. En L. Darling-Hammond y G. Sykes (eds.), Teaching as a learning profession. Handbook of policy and practice (pp. 54-85).

Jossey-Bass.Kidd, L., Brown, N. y Fitzallen, N. (2015). Beginning teachers’ perception of their induction into the teaching profession. Australian Journal of Teacher Education, 40(3), 1-21. http://dx.doi.org/10.14 221/ajte.2014v40n3.10

MacKinnon, D. P., Lockwood, C. M. y Williams, J. (2004). Confidence limits for the indirect effect: distribution of the product and resampling methods. Multivariate Behavioral Research, 39(1), 99-128. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr3901_4

Marcelo, C. (1993). El primer año de enseñanza. Análisis del proceso de socialización de profesores principiantes. Revista de Educación, 300, 225-277.

Marcelo, C. (2009). Los comienzos en la docencia: un profesorado con buenos principios. Profeso-rado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 1-25.

Marcelo, C. y López-Ferreira, M. A. (2020). El acompañamiento a docentes principiantes. Análisis y resultados de un programa de inducción. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(108), 1-28.

Martínez, Z. y Villardón, L. (2015). Imagen del profesor en el Grado de Educación Primaria. Tendencias Pedagógicas, 25, 149-166.

MECD (2015). Informe 2015 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2013-2014. MECD y Secretaría General Técnica.

Moliner, L. y Ortí, J. (2015). ¿Podré acabar el temario?: las preocupaciones a las que se enfrenta el profesorado novel. Revista Complutense de Educación, 27(2), 827-844. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.4837

Moreno, M. D., Gabarda, V. y Rodríguez, A. M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de Magisterio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profeso-rado, 22(3). http://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001

Orozco, C. A. C. (2016). Síndrome de burnout en docentes universitarios. INNOVA Research Journal, 1(9), 77-95.

Plöger, W., Scholl, D., Schüle, C. y Seifert, A. (2019). Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase. A longitudinal study comparing science and non-science teachers. Teaching and Teacher Education, 85, 215-225.

Preacher, K. J. y Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments & Computers, 36(4), 717-731.

Saka, Y., Southerlands, A., Kittleson, J. y Hutner, T. (2013). Understanding the induction of a Science teacher: the interaction of identity and context. Research in Science Education, 43, 1221-1244. http://dx.doi.org/10.1007/s11165-012-9310-5

Serpell, Z. (2000). Beginning teacher induction: a review of the literature. American Association of Colleges for Teacher Education.

Serrano, R. y Pontes, A. (2015). Expectativas ante la formación inicial entre el alumnado del Más-ter de Profesorado de Enseñanza Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 489-505. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.203471

TALIS (2019). Estudio Internacional de la Enseñanza y del Aprendizaje. Informe español. Ministerio de Educación y Formación Profesional.UNESCO (2020). COVID-19 education response. Education sector issue notes. “Distance learning stra-tegies in response to COVID-19 school closures”. UNESCO.

Urkidi, P., Losada, D., López, V. y Yuste, R. (2020). El acceso a la formación inicial del profesorado y la mejora de la calidad docente. Revista Complutense de Educación, 31(3), 353-364. https://doi.org/10.5209/rced.63476Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Education of Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143

Vicente-de Vera, M. I. y Gabari, M. I. (2019). Liderazgo pedagógico en educación secundaria: aporta-ciones desde la evaluación de burnout-resiliencia en docentes. International Journal of Educational Leadership and Management, 7(1), 104-134. http://dx.doi.org/10.17583/ijelm.2018.3519