Trait Meta-Mood Scale-24: factor structure, validity and reliability in argentine college students

Main Article Content

Rocio Gonzalez
Jesica Brenda Custodio
Mauricio Federico Zalazar-Jaime
Leonardo Adrian Medrano

Abstract

INTRODUCTION. The Trait Meta-Mood Scale (TMMS) is one of the most used measures to evaluate self-perceived emotional intelligence. However, there are few studies that show how this instrument works with Argentine university students. In addition to this, a review of the factorial structure of the TMMS-24 has recently been proposed. Therefore, more research is required to examine which is the factorial structure that more adequately represents self-perceived emotional intelligence. The aim of the present study was to analyze the factorial structure of the TMMS-24 (testing the bifactor model and using additional coefficients), as well as its validity and reliability in order to provide evidence that contributes to the quality of the adaptation of this measure to the local context. METHOD. The sample was composed of 374 students, who filled out a sociodemographic questionnaire, the TMMS-24 and the Argentine versions of the Emotional Regulation Questionnaire and the Emotional Quotient Inventory. RESULTS. Confirmatory factor analysis showed an adequate fit of the model to the data referred to the oblique model (three factors correlated with their respective indicators: Attention, Clarity and Repair (X2= 803.354, GL = 249, CFI .9384, TLI .931, RMSEA [90% IC] = .0778; [.071, .083], WRMR 1.5273). Although the bifactor model showed satisfactory fit indices, the additional indicators were not adequate. Internal consistency was acceptable for each subscale (Emotional Attention ω = .90; Emotional Clarity ω = .90; Emotional Repair ω = .88). Differences were found according to sex and age for specific sub-scales, and expected correlations were found between TMMS-24, ERQ-A and EQ-i. DISCUSSION. The TMMS-24 showed adequate psychometric properties to measure IEA in the university population of Buenos Aires.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gonzalez, R., Custodio, J. B., Zalazar-Jaime, M. F., & Medrano, L. A. (2021). Trait Meta-Mood Scale-24: factor structure, validity and reliability in argentine college students. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(3), 63–80. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.89324
Section
Articles
Author Biographies

Rocio Gonzalez, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) (Argentina)

Licenciada en Psicología (Universidad Nacional de Mar del Plata). Especialista en psicoterapia cognitiva (Universidad Nacional de Mar del Plata - Fundación Aigle). Maestranda en Neuropsicología Aplicada (Instituto Universitario Hospital Italiano). Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Instituto de Ciencias para la Familia, Universidad Austral, Pilar, Argentina. Su principal línea de investigación se basa en el estudio de la inteligencia emocional en el ámbito educativo.

Jesica Brenda Custodio, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) (Argentina)

Licenciada en Psicología (Universidad de Buenos Aires). Maestranda en Neuropsicología Aplicada (Instituto Universitario Hospital Italiano). Doctora en Psicología (Universidad de Buenos Aires). Becaria postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Docente de grado y posgrado de la Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires. Su principal línea de investigación se basa en el estudio de los trastornos alimentarios y la obesidad desde el enfoque de la neuropsicología.

Mauricio Federico Zalazar-Jaime, Universidad Siglo 21, Córdoba (Argentina)

Licenciado en Psicología (Universidad Nacional de Córdoba). Doctor en Psicología (Universidad Nacional de Córdoba). Maestrando en Neurociencias (Universidad Nacional Arturo Jauretche). Docente de grado y posgrado de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba y Universidad Siglo 21. Su principal línea de investigación se basa en el estudio de los factores vinculados al rendimiento y persistencia académica en estudiantes universitarios.

Leonardo Adrian Medrano, Universidad Siglo 21, Córdoba (Argentina)

Licenciado en Psicología (Universidad Nacional de Córdoba). Doctor en Psicología (Universidad Nacional de Córdoba). Director de la Secretaría de Investigación, Universidad Siglo 21. Profesor titular, cátedra Psicoestadística Descriptiva e Inferencial. Facultad de Psicología, Universidad Na­cional de Córdoba. Investigador Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, República Do­­minicana. Su principal línea de investigación se basa en la regulación de emociones, desórdenesemocionales y estrés.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.