Analysis of the teaching digital skills and the use of ICT resources after a university intervention process, which was based on the implementation of an innovative gamification methodology

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Sara Cebrián Cifuentes
Concepción Ros Ros
Rocío Fernández Piqueras
Empar Guerrero Valverde

Abstract

INTRODUCTION. The inclusion of the digital competence in the training curriculums of university students is necessary because of the changes experienced in society due to the digitization of all its fields. Students must acquire the necessary skills and abilities to use the technological resources that allow them to function freely within the digital age. To promote its development, universities implement active methodologies where the student becomes the protagonist of the teaching-learning process. Among these methodological proposals is gamification. METHOD. This work presents the results obtained on the development of the digital teaching competence, taking into account its five dimensions, in the student bodies of the Degree of Social Education (ES) and the Degree of Physical Activity and Sport Science (CAFD), using a gamified project as a methodological strategy. A Quantitative research of a quasi-experimental nature has been carried out with repeated pretest-postest measures without a control group. The sample consists of 86 students (48 ES and 38 CAFD). 44.9% are men and 55.1% are women and the participants belong to the age groups that range from 18 to 25 . RESULTS. The results show that, after intervention through the implementation of gamification, all values in the five dimensions of the digital teaching competence (digital literacy, communication, collaboration, content creation, security and problem solving) increase considerably. DISCUSSION. The study concludes that when the development of the digital skills are promoted through active learning strategies such as gamification, the results are favorable in all its items, regardless of the sex or the degree studied.

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Cifuentes, S. C., Ros Ros, C., Fernández Piqueras, R., & Guerrero Valverde, E. (2021). Analysis of the teaching digital skills and the use of ICT resources after a university intervention process, which was based on the implementation of an innovative gamification methodology. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(2), 41–61. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.87134
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Author Biographies

Sara Cebrián Cifuentes, Universidad Católica de Valencia (España)

Es profesora ayudante en la Universidad Católica de Valencia. Sus principales líneas de investigación son la integración de las TIC en Educación, competencias en TIC en profesorado y alumnado, aprendizaje, inclusión de tecnologías emergentes y metodología de la investigación educativa. Tiene diversas publicaciones en revistas nacionales e internacionales y ha participado en congresos de la misma índole.

Concepción Ros Ros, Universidad Católica de Valencia (España)

Doctora en Pedagogía, experta en didáctica de la actividad física y deportiva y educación en valores. IP grupo de investigación Educación para una Actividad Física Saludable (GIEPAFS) de la UCV, en la línea de Diseño de Instrumentos de Evaluación y su Aplicación en Educación Física. Miembro del grupo Ambientes Lúdicos Favorecedores de Aprendizajes (ALFAS). Profesora del Máster en Videojuegos y Educación de la UV.

Rocío Fernández Piqueras, Universidad Católica de Valencia (España)

Doctora acreditada en la Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir, imparte docencia en grado y máster. Miembro del grupo de investigación Innovación Tecnológica en Educación (INNOVATE) de la UCV, sobre el aprendizaje y la enseñanza a través de las tecnologías educativas emergentes en cualquier etapa educativa, así como la formación permanente del profesorado en nuevas tecnologías.

Empar Guerrero Valverde, Universidad Católica de Valencia (España)

Doctora en Ciencias de la Educación. Doctora contratada en la Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir, imparte docencia en grado y máster. Coordinadora de la especialidad de Técnico en Intervención Sociocomunitaria del Máster Universitario en Formación del Profesorado de ES, Bachillerato, FP y Enseñanza de idioma. Miembro del grupo de investigación CIDEC (Citizenship, Cultural Diversity and Education) de la UCV.

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