Homework involvement and academic achievement in High School students

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Susana Rodríguez
Bibiana Regueiro
Jesús Falcón
Carolina Rodríguez-Llorente
Tania Vieites
Isabel Piñeiro

Abstract

INTRODUCTION. Homework has been shown to have a significant impact on the academic performance
of students from the last grades of Primary Education to the end of Secondary Compulsory Education. Although students' involvement with homework —the amount of tasks completed, time spent and time management— and their motivation —intrinsic motivation, perceived usefulness— would determine the quality of their learning outcomes, both factors would worsen as the students progress through their schooling. However, the analysis of this trend has not taken into account the Post-compulsory Education stage, where good grades are essential for accessing university. Therefore, the aim of this research is to see how academic performance varies according to the involvement and motivation of High School students towards their homework. METHOD. The School Homework Survey was applied to a total of 328 students in the two last High School grades to find out their degree of involvement and motivation towards homework
and their academic performance was measured in three subjects. RESULTS. The data show that students with a higher involvement with homework would, in general, have a better academic performance in High Hchool. Doing the tasks assigned by the teacher, taking advantage of the time they spend on it, and remaining intrinsically motivated when tackling homework would be conditions that allow us to differentiate between high and low-performing students. DISCUSSION. The homework-performance binomial maintains a positive relationship during the High School stage, so prescribing homework could still have an impact on student performance in this crucial Post-Compulsory Education stage. The results of this work suggest the need to pay special attention to aspects such as time management and learning at home.

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How to Cite
Rodríguez, S., Regueiro, B., Falcón, J., Rodríguez-Llorente, C., Vieites, T., & Piñeiro, I. (2021). Homework involvement and academic achievement in High School students. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(1), 129–143. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.80886
Section
Articles
Author Biographies

Susana Rodríguez, Universidad de A Coruña

Doctora en Psicopedagogía y profesora en el Departamento de Psicología en la Universidad de A Coruña. Forma parte del Grupo de Investigación en Psicología Evolutiva (GIPED) en la misma universidad. Sus líneas de investigación se centran en las relaciones entre la motivación y el rendimiento. 

Bibiana Regueiro, Universidad Santiago de Compostela

Doctora en Psicología por la Universidad de A Coruña y profesora en el Departamento de Pedagogía y Didáctica en la Universidad de Santiago de Compostela. Es colaboradora externa del Grupo de Investigación en Psicología Educativa (GIPED) de la Universidad de A Coruña. Sus líneas de investigación se centran en el estudio de la motivación e implicación en los deberes escolares y sus relaciones con el aprendizaje y el rendimiento académico.

Jesús Falcón, Universidad de A Coruña

Docente en el Departamento de Orientación del Centro Educativo Tirso de Molina en Ferrol. Diplomado en Educación Social por la Universidad de Santiago de Compostela, Licenciado en Pedagogía por la misma universidad y Máster en Psicología Aplicada en la Universidad de A Coruña.

Carolina Rodríguez-Llorente, Universidad de A Coruña

Contratada predoctoral FPU 2018 por la Universidad de A Coruña. Graduada en Educación Primaria por la Universidad de Santiago de Compostela. Posteriormente, cursó el Máster en Psicopedagogía en la Universidad de A Coruña. Forma parte del Grupo de Investigación en Psicología Evolutiva (GIPED) en la Universidad de A Coruña. Está desarrollando su tesis dentro del Programa de Doctorado en Desarrollo Psicológico, Aprendizaje y Salud. 

Tania Vieites, Universidad de A Coruña

Contratada predoctoral FPI 2018 por la Universidad de A Coruña. Graduada en Pedagogía por la Universidad de Santiago de Compostela. Posteriormente, cursó el Máster en Educación Secundaria en y el máster en Psicopedagogía en la Universidad Complutense de Madrid. Forma parte del Grupo de Investigación en Psicología Evolutiva (GIPED) en la Universidad de A Coruña. Está desarrollando su tesis dentro del Programa de Doctorado en Desarrollo Psicológico, Aprendizaje y Salud.

Isabel Piñeiro, Universidad de A Coruña

Doctora en Psicopedagogía por la Universidad de A Coruña. Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Psicología de la Universidad de A Coruña. Forma parte del Grupo de Investigación en Psicología Evolutiva (GIPED) en la misma universidad. Sus líneas de investigación se centran en los procesos de aprendizaje autorregulados y en la intervención psicológica en las personas mayores con dependencia.

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