What do preschool teachers do to teach mathematics? A study in chilean classrooms

Main Article Content

Leidy Caterine Bautista Galeano
María Francisca del Río Hernández
María Inés Susperreguy Jorquera

Abstract

INTRODUCTION. Early math skills play an important role in the school performance of children, causing substantial differences in future learning gains. Specifically, the tasks proposed by preschool teachers have been shown to have had a differential impact on the development of children’s mathematical thinking. In this way, it is important to determine the type and extent of math tasks teachers employ, using a sample of preschoolers from Latin America, where these topics have been less studied. Consequently, this article explores the different math tasks proposed by early childhood educators in Chilean preschool classrooms. METHOD. We analyzed 31 videos of Chilean preschool classrooms to identify the mathematical tasks implemented and the time invested in each. RESULTS. The results show that, in the observed classrooms, the educators favored numerical content tasks, such as number recognition and number-quantity correspondence, instead of those tasks that required the understanding of math processes. DISCUSSION. The results show that the mathematical tasks that were present in the observed preschool Chilean classrooms focused on mechanical and procedural work, tasks that hinder – to a certain extent – the development of more complex mathematical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bautista Galeano, L. C., del Río Hernández, M. F., & Susperreguy Jorquera, M. I. (2018). What do preschool teachers do to teach mathematics? A study in chilean classrooms. Bordon. Revista De Pedagogia, 70(3), 45–60. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.63132
Section
Articles
Author Biographies

Leidy Caterine Bautista Galeano, UNIVERSIDAD DIEGO PORTALES- UNIVERSIDAD ALBERTO HURTADO

Magíster en Didáctica de las Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.  Estudiante de doctorado en Educación de la Universidad Diego Portales-Alberto Hurtado. Sus principales líneas de investigación se enmarcan en el estudio de las prácticas docentes en la enseñanza de las matemáticas.

María Francisca del Río Hernández, Facultad de Educación, Universidad Diego Portales de Chile

Doctora en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Investigadora doctoral visitante en el Instituto Max Planck para el Desarrollo Humano, Berlín, Alemania. Sus principales líneas de investigación y publicación: desarrollo cognitivo infantil, específicamente en el área de la cognición social y su efecto en el aprendizaje, y estereotipos asociados al aprendizaje de las matemáticas.

María Inés Susperreguy Jorquera, Escuela de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile

Ph.D. en Educación y Psicología de la University of Michigan, Estados Unidos. En la actualidad se desempeña como Profesora Asistente de la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Sus líneas de investigación incluyen el desarrollo cognitivo de los niños en los primeros años, y las influencias familiares e instruccionales en el desarrollo de habilidades matemáticas tempranas.