Approaches to learning, engagement, leisure and past performance. A proposal for a model

Main Article Content

Ana Isabel López Alonso
Mercedes López Aguado
María Elena Fernández Martínez
Cristina Liébana Presa
Lourdes Gutiérrez Provecho

Abstract

INTRODUCTION. Multiple variables influence the teaching-learning process. It is always a challenge for teachers to view students holistically and individually, offering a motivating education based not only on quality material but also respecting their unique identities. The aim of this study was to test a complex structural model based on the Student Learning Approaches (SLA) theory proposed by Biggs, which links learning approaches, engagement and free/leisure time as variables that influence the teaching-learning continuum. METHOD. A total of 752 students studying different degree courses at the University of León were recruited to participate in this study. Data were collected using a specifically adapted questionnaire to estimate free/leisure time, the Learning Approaches Questionnaire and the Spanish version of the Student Academic Engagement questionnaire in order to assess engagement. RESULTS. The values obtained indicate that the proposed model presents a satisfactory overall fit. DISCUSSION. The results support the proposed hypotheses, in agreement with other studies. Students’ past performance is a good predictor of a deep or a surface approach. The deep approach correlates positively and directly with high values for engagement and inversely with free/leisure time, whereas the surface approach indicates lower engagement and higher free/leisure time. The marked trend of these results suggests that engagement and approaches are reciprocal predictors. Given that students displaying high engagement and a deep approach have little free/leisure time, and that this, in turn, is recognised as a factor that influences their capacity for recovery, the recommendation to strengthen the use of a deep approach while increasing engagement opens a new line of research aimed at assessing whether these students (high engagement and deep approach) require less free/leisure time to recover, and if so, what is the minimum amount and quality of time necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Alonso, A. I., López Aguado, M., Fernández Martínez, M. E., Liébana Presa, C., & Gutiérrez Provecho, L. (2016). Approaches to learning, engagement, leisure and past performance. A proposal for a model. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(4), 67–88. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.40940
Section
Articles
Author Biographies

Ana Isabel López Alonso, Universidad de León

Profesora Titular de Universidad del Área de Enfermería, Departamento de Enfermería  y Fisioterapia. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de León.

Campus de Vegazana s/n. 24071 León.

Tfno. 987293106

Email. ana.lopez@unileon.es

Diplomada en Enfermería. Licenciada en Antropología Social y Cultural.

Dra. Por la Universidad de León. Doctorado en Psicología y Ciencias de la Ecuación.

Campo de investigación: enfoques de aprendizaje en la enseñanza superior, engagement, ocio, innovación docente y los cuidados creativos centrados en las personas, la muerte y el duelo. Grupo de investigación Cuidados para la Salud (CuidaS).

Mercedes López Aguado, Universidad de León

Profesora Contratada Doctora del Área Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Departamento de Piscología, sociología y Filosofía. Faculta de Educación. Universidad de León.

Campus de Vegazana s/n. 24071-León

Tfno. 987291138

Email. mmlopa@unileon.es

Licenciada en Psicología. 

Dra.  Por la Universidad de León. Doctorado en Psicología y Ciencias de la Educación.

Campo de investigación: Su campo de investigación principal se centra en los procesos de aprendizaje y el desarrollo de competencias, especialmente en enseñanza superior. Innovación docente en el ámbito de la educación superior.

María Elena Fernández Martínez, Universidad de León

Profesora Titular de Universidad del Área de Enfermería, Departamento de Enfermería  y Fisioterapia. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de León.

Campus de Ponferrada s/n. 24400 Ponferrada. León.

Tfno. 98744248

Email. elena.fernandez@unileon.es

Diplomada en Enfermería. Licenciada en  Psicología.

Dra. Por la Universidad de León. Doctorado en Psicología y Ciencias de la Ecuación.

Campo de Investigación: Promoción de la salud y bienestar, engagement, inteligencia emocional y estrés. Variables/Factores que influyen en la formación de los futuros enfermeros. Factores que influyen en la calidad de la asistencia sanitaria. Grupo de investigación Cuidados para la Salud (CuidaS).

Cristina Liébana Presa, Universidad de León

Profesor Colaborador fijo del Área de Enfermería, Departamento de Enfermería  y Fisioterapia. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de León.

Campus de Ponferrada s/n. 24400 Ponferrada. León.

Tfno. 987442049

Email. cristina.liebana@unileon.es

Diplomada en Enfermería. Licenciada en Antropología social y Cultural.

Dra. Por la Universidad de Córdoba. Doctorado en Biomedicina con mención de calidad.

Campo de investigación: Promoción de la salud y bienestar; engagement, emociones, inteligencia emocional y estrés. Variables/Factores que influyen en la formación de los futuros enfermeros. Factores que influyen en la calidad de la asistencia sanitaria. Grupo de investigación Cuidados para la Salud (CuidaS).

Lourdes Gutiérrez Provecho, Universidad de León

Profesora Titular de Escuela Universitaria  del Área Psicología Evolutiva y de la Educación del Departamento de Psicología, Sociología y Filosofía. Facultad de Educación. Universidad de León.

Campus de Vegazana s/n. 24071 León.

TLF: 987 293146

Email: lourdes.gutierrez@unileon.es

Licenciada en Psicología.

Campo de investigación: Sus principales líneas de investigación se centran en innovación en Educación Superior, adquisición de competencias genéricas en los Grados y enfoques de aprendizaje en alumnos universitarios.