Opportunity to learn (OTL) and teaching effectiveness: an exploratory analysis of associated factors

Main Article Content

Samuel Fernández Fernández
Rubén Fernández Alonso
José Miguel Arias Blanco
Marcelino Fernández-Raigoso Castaño
Joaquín Lorenzo Burguera Condon

Abstract

INTRODUCTION. This paper analyzes the time that teachers devote to teaching specific teaching activities and promote learning among their students. We consider that these times are a key standard of Opportunity to Learn (OTL) and a feature of teacher effectiveness. The main objective is to explore the variables associated with the distribution of faculty time devoted to teaching and learning tasks. METHOD. Starting from the 2013 TALIS survey, we analyze the time that Spanish teachers devote to administrative tasks, controlling behaviors and the processes of teaching and learning. The study includes characteristics and attitudes of 2914 secondary school teachers, the working environment of their classrooms, the student composition and achievement, plus the instructional procedures. With this information three models of multiple regression analysis are compared by adding a different set of variables related to administrative tasks, maintaining order and the methodology followed in regards to teaching and learning. The Replicates module for SPSS is applied due to the stratification of the sample and the variables are standardized to be interpreted as effect size. RESULTS. Spanish teachers spend less time teaching-learning tasks, than those of neighboring countries. The kind of subject, attitudes, expectations, gender and teaching experience have less explanatory power than the methodology and the climate of discipline in time distribution. DISCUSSION. The different conditions that facilitate effective teaching require the adoption of strategies, especially in disadvantaged socio-cultural schools and students with learning disabilities. Taking into account teachers characteristics, methodological strategies and classroom groups made at schools, educational leadership should take into account approaches aimed at increasing teacher effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Fernández, S., Fernández Alonso, R., Arias Blanco, J. M., Fernández-Raigoso Castaño, M., & Burguera Condon, J. L. (2016). Opportunity to learn (OTL) and teaching effectiveness: an exploratory analysis of associated factors. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(4), 49–65. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.38075
Section
Articles
Author Biographies

Samuel Fernández Fernández, Universidad de Oviedo

Catedrático de Pedagogía en la Universidad de Oviedo, imparte docencia en el Dpto. de CC. de la Educación. Mantiene una línea de investigación sobre Calidad y Evaluación Educativa. En los cinco últimos años ha dirigido o coordinado un proyecto europeo (QAHECA) y otro regional sobre absentismo escolar. Evaluador nacional e internacional de programas universitarios de Educación, ha publicado artículos sobre desarrollo metodológico en evaluación de programas en atención a personas con discapacidad, presentados en ECER 2011 (Berlín) y AIDIPE, 2013 (Alicante).

Rubén Fernández Alonso

Doctor en Psicología, Profesor Asociado en la Univ. de Oviedo, Coordinador de Estudios de Evaluación y Calidad de la Consejería de Educación de Asturias. Investiga en evaluaciones diagnósticas del sistema educativo, factores asociados a resultados escolares, papel de los deberes en el rendimiento escolar o la fiabilidad inter-evaluadores.

José Miguel Arias Blanco

Responsable de las asignaturas de Métodos de Investigación en Educación en los títulos que se imparten en su Universidad. Ha ocupado diversos cargos de gestión tanto en su Facultad, de la que ha sido decano, como en la Universidad de Oviedo. Los temas de investigación tratados son las temáticas relacionadas con la educación superior, el proceso de convergencia europea, la evaluación de la calidad de los estudios universitarios y la formación del profesorado.

Marcelino Fernández-Raigoso Castaño

Responsable de las materias de Medición y Análisis de Datos y Orientación para el Trabajo en los grados y masters de su Departamento. Coordinador de investigaciones sobre necesidades formativas y competencias en diferentes ámbitos profesionales. Miembro de grupos de investigación sobre competencia digital, prácticas en la educación superior y mejora de las actividades profesionales en educación.

 

Joaquín Lorenzo Burguera Condon

Imparte docencia en el Dpto. de CC. de la Ed. en los Grados en Pedagogía, Maestro en Ed. Infantil, Master de Formación del Profesorado de Ed. Secundaria y Master en Intervención e Investigación Socioeducativa. Trabaja en investigaciones sobre Prácticas externas en educación superior, evaluación del profesorado, competencia digital y absentismo escolar, en diferentes proyectos interuniversitarios.