Reading performance in pupils with Specific Language Impairment. Educational Implications on different subtypes

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Víctor Manuel Acosta Rodríguez
Gustavo M. Ramírez Santana
Nayarit Del Valle Hernández
Sergio Hernández Expósito

Abstract

INTRODUCTION. All explanatory models of reading learning agree on the participation of two major processes: decoding and comprehension. Children who often have problems in decoding (dyslexia) or understanding (poor comprehenders), but there is a group of children which present a problem of mixed reading, i.e., they are affected by both processes. These students are diagnosed with Specific Language Impairment (SLI). This research has deepened in the study of different reading processes affecting a sample of students classified in two subtypes of SLI: the Receptive - Expressive SLI (SLI ER) and Expressive SLI (SLI E). METHOD. A battery of tests were used to measure linguistic, neuropsychological and reading skills to a total of 58 children (29 typically developing and 29SLI, 16 SLI ER and 13 SLI E) between 5.6 and 11.2 years old. RESULTS. Both SLI subtypes have similar performance in the lexical- phonological factor, but clearly differ in the semantic-grammatical one. This would lead us to conclude that children with SLI have a mixed reading disorder affecting both the decoding process and reading comprehension. However, children with SLI ER have a worse performance in the semantic -grammatical factor and they differentiate significantly from the SLI E subtype. DISCUSSION. The educational intervention with these students should keep in mind that you will need to automate the lexicalphonological processes with the two subtypes of SLI, but a more intensive program of reading comprehension must be established with the SLI ER subtype.

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Acosta Rodríguez, V. M., Ramírez Santana, G. M., Del Valle Hernández, N., & Hernández Expósito, S. (2016). Reading performance in pupils with Specific Language Impairment. Educational Implications on different subtypes. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(4), 9–25. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.34963
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Author Biographies

Víctor Manuel Acosta Rodríguez, Universidad de La Laguna

Catedrático de Didáctica y Organización Escolar (Educación Especial y Logopedia) Departamento de Didáctica e Investigación Educativa. Ha sido presidente hasta el año 2014 de la Asociación Española de Logopedia, Foniatría y Audiología. En la actualidad es Investigador Principal del Grupo de Investigación en dificultades de lenguaje Acentejo. En los últimos 5 años ha presidido dos congresos internacionales (U. Complutense de Madrid y Universidad de Murcia)

Gustavo M. Ramírez Santana, Universidad de La Laguna

Profesor Titular de Metodología. Departamento de Psicología Clínica, Psicobiología y Metodología. Ha sido Decano de la Facultad de Psicología de la ULL.  En la actualidad forma parte, como metodólogo, de los grupos de investigación en  Neuropsicología del desarrollo (GINDe), en Deterioro cognitivo y lenguaje (DCYL) y  en dificultades del lenguaje (Acentejo), con los cuales desarrolla varios proyectos de investigación nacionales.

Nayarit Del Valle Hernández, Universidad de La Laguna

Departamento de Didáctica e Investigación Educativa. Posee el título de Master en Psicopedagogía. Es miembro del Grupo de Investigación en dificultades del lenguaje Acentejo. Tiene diversas publicaciones y ponencias en congresos Nacionales e Internacionales vinculadas al campo de la evaluación e intervención en los problemas de lenguaje. En la actualidad está finalizando su tesis doctoral sobre narrativa en alumnado con TEL.

 

Sergio Hernández Expósito, Universidad de La Laguna

Profesor Titular de Psicobiología. Departamento de Psicología Clínica, Psicobiología y Metodología. Universidad de La Laguna.   Director del Grupo de Investigación en Neuropsicología del Desarrollo de la Facultad de Psicología de la Universidad de la Laguna. Es especialista en evaluación neuropsicológica infantil. Ha dirigido numerosos trabajos de investigación que han culminado en publicaciones en medios de difusión, tanto nacionales como internacionales.