Is the cooperative methodology the way to motivate and learn during adolescence?

Main Article Content

Ana Cristina Formento Torres
Alberto Quílez-Robres
Alejandra Cortés-Pascual

Abstract

INTRODUCTION: There are various factors that come into play during learning, such as motivation, self-esteem, age, culture, etc. This leads the teacher to the necessity of choosing the most appropriate methodology to achieve ambitious, but not unrealistic, objectives. When the goal in a classroom of teenagers is not only to improve academic performance but also to increase motivation towards reading and the subject itself, cooperative work can be an optimal tool to achieve the desired outcomes. METHOD: This article conducts a quantitative analysis of the academic, motivational, and emotional outcomes in a 9th grade classroom (students aged 14-15) in the Spanish Language and Literature subject. The study involved an experimental group and a control group. The results were analyzed after the implementation of the cooperative methodology over the course of an academic year, from September to June. RESULTS AND DISCUSSION: The results prove that the use of cooperative learning has a positive impact on academic performance, increases motivation towards the subject, and improves students’ feelings within the group as well as their self-esteem. The findings of this research highlight the significant relationship between motivation, optimized using the cooperative methodology, and academic performance, leading to an improvement in both grades and personal self-assessment in the experimental group compared to the control group.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Formento Torres, A. C., Quílez-Robres, A. ., & Cortés-Pascual, A. (2024). Is the cooperative methodology the way to motivate and learn during adolescence?. Bordon. Revista De Pedagogia, 76(3), 169–191. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.105833
Section
Articles
Author Biographies

Ana Cristina Formento Torres, Universidad de Zaragoza (España)

Profesora de Secundaria, Bachillerato y asociada en el Departamento de Didácticas Específicas de la Universidad de Zaragoza. Su investigación se centra, principalmente, en áreas como el trabajo cooperativo, la evaluación y el andamiaje del profesor. Ha publicado diversos trabajos en revistas especializadas y ha participado en conferencias relacionadas con su campo de estudio.

Alberto Quílez-Robres, Universidad de Zaragoza (España)

Profesor ayudante doctor del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza. Se ha centrado en la investigación sobre los factores que influyen en el rendimiento académico, como la autoestima, la motivación, las funciones ejecutivas y las habilidades sociales y emocionales. Ha sido finalista en varias ocasiones al premio al Mejor Docente Universitario de España.

Alejandra Cortés-Pascual, Universidad de Zaragoza (España)

Catedrática en la Universidad de Zaragoza. Es directora de la Cátedra de Innovación Educativa “Juan de Lanuza” y del Grupo de Investigación Consolidado EDUCAVIVA. Ha participado en proyectos europeos y nacionales de investigación, centrados en la inteligencia artificial, la innovación y la educación. También ha impulsado importantes programas universitarios de aprendizaje, como el Máster en Educación Socioemocional y el Máster en Investigación Educativa. Ha recibido numerosos premios, incluyendo el galardón a la Innovación Educativa del Consejo Social de la Universidad de Zaragoza y Mejor Profesora Universitaria en 2019 .

References

AbdelWahab Mahmoud, M. M. (2014). The Effectiveness of Using the Cooperative Language Learning Approach to Enhance EFL Writing Skills among Saudi University Students. Journal of Language Teaching y Research, 5(3). https://doi.org/10.4304/jltr.5.3.616-625

Anderman, E., Anderman, L., Yough, M. y Gimbert, B. (2010). Value-added models of assessment: Implications for motivacion and accountability. Educational Psychologist, 45(2), 123-137. https://doi.org/10.1080/00461521003703045

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. Macmillan Publishers.

Barca, A., Peralbo, M., Porto, A. M.ª, Marcos, J. y Brenlla, M. (2011). Metas académicas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachillerato con alto y bajo rendimiento escolar. Revista de Educación, 354, 341-368. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/80906

Boix, S. y Ortega, N. (2020). Beneficios del aprendizaje cooperativo en las áreas troncales de Primaria: una revisión de la literatura científica. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1). http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Bortoletto, D. y Boruchovitch, E. (2013). Learning strategies and emotional regulation of pedagogy students. Paidéia (Ribeirão Preto), 23(55), 235-242. https://doi.org/10.1590/1982-43272355201311

Borzone, M. A. (2017). Autoeficacia y vivencias académicas en estudiantes universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 20(1), 266-274. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/

Castro Sánchez, J. A. (2023). Técnicas de aprendizaje cooperativo en ciencias sociales para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa, Piura 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 2762-2788. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4625

Chomsky, N. (2017). La (des)educación (2.ª ed.). Crítica.

Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self steem. Fredman y company.

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(3), 182. https://doi.org/10.1037/a0012801

Echeita, G. y Jury, C. (2007). Evaluación sistemática de un proyecto de innovación para atender a la diversidad del alumnado en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(3), 152-172. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130512.pdf

El-Adl, A. y Alkharusi, H. (2020). Relationships between self-regulated learning strategies, learning motivation and mathematics achievement. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(1), 104-111. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i1.4461

Fabra, M.ª L. (1992). El trabajo cooperativo, revisión y perspectivas. Aula de Innovación Educativa, 9, 5-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=167150

Fernández, A. M. (2014). Adolescencia, crecimiento emocional, proceso familiar y expresiones humorísticas. Educar. UAB, 50(2), 445-466. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342132463011.pdf

Flores, M. y Duran, D. (2016). Tutoría entre iguales y comprensión lectora: ¿un tándem eficaz? Los efectos de la tutoría entre iguales sobre la comprensión lectora. Universitas Psychologica, 15(2), 339-352. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.teic

Formento, A. C. (2019). El aprendizaje cooperativo en Secundaria: Un proyecto para acercar la literatura a los adolescentes. Enseñanza y Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 37(2), 45. https://doi.org/10.14201/et20193724565

Formento, A. C., Quílez-Robres, A. y Cortés-Pascual, A. (2023). Motivación y rendimiento académico en la adolescencia: una revisión sistemática meta-analítica. RELIEVE: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(1), 1-23. https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.25110

Gallach, M. J. y Catalán, J. P. (2014). Aprendizaje cooperativo en primaria: Teoría, práctica y actividades concretizadas. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 28, 109-133. https://doi.org/10.7203/DCES.28.3810

Galleguillos, P. y Olmedo, E. (2019). Autoeficacia y motivación académica: una medición para el logro de objetivos escolares. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9, 119-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7109647

García Vidal, J. (2017). Evaluar para aprender. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 370, 12-17. https://doi.org/10.14422/pym.i370.y2017.002

Glinz, P. (2005). Un acercamiento al trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 36(7), 1-14. https://rieoei.org/RIE/article/view/2927

González, C., Valle, A., Rodríguez, S., García, M. y Mendiri, P. (2007). Programa de intervención para mejorar la gestión de los recursos motivacionales en estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 65(37), 237-256. https://www.jstor.org/stable/23766026

Guerra Santana, M., Rodríguez Pulido, J. y Artiles Rodríguez, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 269-281. https://bit.ly/4aPwS6c

Habók, A., Magyar, A., Németh, M. B. y Csapó, B. (2020). Motivation and self-related beliefs as predictors of academic achievement in reading and mathematics: Structural equation models of longitudinal data. International Journal of Educational Research, 103. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101634

Hammar, E. y Forslund, K. (2019). Teachers’ Talk about Group Work Assessment before and after Participation in An Intervention. Scientific Research Publishing, 10, 2054-2068. https://www.scirp.org/journal/ce/

Hernández-Ortega, J. H., Rovira-Collado, J. y Álvarez-Herrero, J. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. el Guiniguada, 30, 122-134. https://doi.org/10.20420/elguiniguada.2021.409

Hervada, B., Maneiro, R. y Revesado Carballares, D. (2022). El aprendizaje cooperativo como estrategia para la enseñanza inclusiva. Papeles Salmantinos de Educación, 26, 261-279. https://doi.org/10.36576/2695-5644.26.261

Hung, B. P. (2019). Impactos del aprendizaje cooperativo: Un estudio cualitativo con estudiantes y profesores de E.F.L. en colegios vietnamitas. Issues in Educational Research, 29(4), 1123- 1140. http://www.iier.org.au/iier29/hung.pdf

Iborra, A. e Izquierdo, M. (2010). ¿Cómo afrontar la evaluación del aprendizaje colaborativo? Una propuesta valorando el proceso, el contenido y el producto de la actividad grupal. Revista General de Información y Documentación, 20, 221-241. https://www.researchgate.net/publication/320299498

Iglesias, J. C. y López, T. (2014). Estudiar y aprender en equipos cooperativos: aplicación de la técnica TELI (Trabajo en Equipo-Logro Individual) para trabajar contenidos matemáticos. Magister, 26, 25-33. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/108419

Iglesias, J. C., López, T. y Fernández-Río, J. (2017). La enseñanza de las matemáticas a través del aprendizaje cooperativo en 2.º curso de educación primaria. Contextos Educativos, 2, 47-64. http://doi.org/10.18172/con.2926 .

Iglesias, A., García-Riaza, B. y Sánchez-Gómez, M. C. (2017). Collaborative learning and mobile devices: An Educational experience in primary education. Computers in Human Behavior, 72, 664-677. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.07.019

Jafari, S. y Asgari, A. (2020). Predicting Students’ Academic Achievement Based on the Classroom Climate, Mediating Role of Teacher-Student Interaction and Academic Motivation. Integration of Education, 24(1), 62-74. https://doi.org/10.15507/1991-9468.098.024.202001.062-074

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Kade, A. y Sudana, N. (2019). Efecto de la estrategia de rompecabezas y el estilo de aprendizaje en la comprensión conceptual en la escuela secundaria. IJET. https://online-journals.org

Karlen, Y., Suter, F., Hirt, C. y Maag Merki, K. (2019). The role of implicit theories in students’ grit, achievement goals, intrinsic and extrinsic motivation, and achievement in the context of a long-term challenging task. Learning and Individual Differences, 74. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101757

Khan, S. A. y Ahmad, R. N. (2014). Evaluation of the Effectiveness of Cooperative Learning Method versus Traditional Learning Method on the Reading Comprehension of the Students. Journal Of Research and Reflections in Education (JRRE), 8(1), 55-64. https://ue.edu.pk/jrre/articles/81006.pdf

León del Barco, B. (2006). Elementos mediadores en la eficacia del aprendizaje cooperativo: entrenamiento previo en habilidades sociales y dinámica de grupos. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 22(1), 105-112. https://revistas.um.es/analesps/article/view/26641

Li, Y., Lynch, A. D., Kalvin, C., Li, J. y Lerner, R. M. (2011). Peer relationships as a context for the development of school engagement during early adolescence. International Journal of Behavioral Development, 35(4), 329-342. https://doi.org/10.1177/0165025411402578

Luzurriaga, M. (2011). La invención de la adolescencia: Una visión histórica y transcultural. DelHospital Ediciones, 1, 15-45. https://bit.ly/4dVc8g1

Mathiesen, M. E., Castro, G., Merino, J. M., Mora, O. y Navarro, G. (2013). Diferencias en el desarrollo cognitivo y socioemocional según sexo. Estudios Pedagógicos, 39(2), 199-211. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000200013

Mato-Vázquez, D., Espiñeira, E. y López-Chao, V. A. (2017). Impacto del uso de estrategias metacognitivas en la enseñanza de las matemáticas. Perfiles Educativos, 158, 91-111. https://bit.ly/3yHE1YR

Medina, F. y Hernández, E. (2011). El aprendizaje colaborativo como herramienta para la innovación educativa en el aula de la Educación Secundaria Obligatoria. [Comunicación en Congreso]. Congreso Internacional de Innovación Docente, CID, Cartagena, España. https://dx.doi.org/10.31428/10317/2277

Méndez López, M. G. y Peña Aguilar, A. (2013). Emotions as Learning Enhancers of Foreign Language Learning Motivation. Profile Issues in Teachers` Professional Development, 15(1), 109-124. https://bit.ly/3X21cao

Miranda Esquer, J. B., Miranda Esquer, J. F. y Enríquez Valdenebro, A. L. (2011). Adaptación del inventario de autoestima Coopersmith para alumnos mexicanos de educación primaria. Praxis Investigativa ReDIE: revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 3(4), 5-14. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6535715.pdf

Morales, M. y Fernández, J. (2022). La evaluación formativa. Estrategias eficaces para regular el aprendizaje. (1.a ed.). SM. https://es.literaturasm.com/libro/evaluacion-formativa#gref

Mouw, J. M., Saab, N., Janssen, J. y Vedder, P. (2019). Quality of group interaction, ethnic group composition, and individual mathematical learning gains. Social Psychology of Education, 22, 383-403. https://doi.org/10.1007/s11218-019-09482-w

Moyano, N., Quílez-Robres, A. y Cortés Pascual, A. (2020). Self-esteem and motivation for learning in academic achievement: The mediating role of reasoning and verbal fluidity. Sustainability, 12(14), 5768.https://doi.org/10.3390/su12145768

Muslim, A. B., Hamied, F. A. y Sukyadi, D. (2020). Integrative and instrumental but low investment: The english learning motivation of indonesian senior secondary school students. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 9, 493-507. https://doi.org/10.17509/ijal.v9i3.23199

Nie, Y., Lau, S. y Liau, A. K. (2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences, 21(6), 736-741. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.09.005

Orbegoso, A. G. (2016). La motivación intrínseca según Ryan y Deci y algunas recomendaciones para maestros. Lumen Educare, 2(1), 75-93. https://doi.org/10.19141/2447-5432/lumen.v2.n1.p.75-93

Ornelas Contreras, M., Blanco Vega, H., Gastélum Cuadras, G. y Muñoz Beltrán, F. (2013). Perfiles de autoeficacia en conductas académicas en alumnos de primer ingreso a la universidad. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 17-28. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15528262002

Pajares, F. y Schunk, D. H. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and School Achievement. En R. Riding y S. Rayner (eds.), Perception (pp. 239-266). Ablex Publishing

Panwar, P., Sharma, S. y Kang, T. K. (2020). Un exploratory study on relationship of Social-Emotional learning with aggression among adolescents. International Journal of Current Microbiology and Applied Sciences, 9(1), 98. https://www.ijcmas.com/9-1-2020/Priyanka%20Panwar,%20et%20al.pdf

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. Ediciones Colihue SRL.

Prieto Andreu, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría de la Educación, 33(1), 73-99. https://www.torrossa.com/en/resources/an/4608256

Pujolàs, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89-112. http://repositori.uvic.cat/handle/10854/1998

Quílez-Robres, A., Moyano, N. y Cortés-Pascual, A. (2021). Motivational, emotional, and social factors explain academic achievement in children aged 6-12 years: A Meta-Analysis. Education Sciences, 11(9), 513. https://doi.org/10.3390/educsci11090513

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, n.º 76, de 30 de marzo de 2022.

Rossi, T., Trevisol, A., Dos Santos-Nunes, D., Dapieve-Patias, N. y Von Hohendorff, J. (2020). Autoeficácia geral percebida e motivação para aprender em adolescentes do Ensino Médio. Acta Colombiana de Psicología, 23(1), 264-271. http://doi.org/10.14718/ACP.2020.23.1.12

Ruiz Martín, H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza (1.a ed.). Graó.

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). La teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social, y el bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68

Santos Rego, M. A., Ferraces Otero, M. J., Godas Otero, A. y Lorenzo Moledo, M. M. (2018). Do cooperative learning and family involvement improve variables linked to academic performance? Psicothema, 30(2), 212-217. https://doi.org/10.7334/psicothema2017.311

Santos-Rego, M. A., Lorenzo Moledo, M., Godas Otero, A. y Sotelino Losada, A. (2020). Aprendizaje cooperativo, autoimagen y precepción del ambiente de aprendizaje en educación secundaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(4), 117-132. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.77726

Silva, I. y Mejía, O. (2015). Autoestima, adolescencia y pedagogía. Revista Electrónica Educare, 19(1), 241-256. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.13

Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo: teoría, investigación y práctica. Aique.

Tapia, J. A., Montero, I. y Huertas, J. A. (2014). Evaluación de la Motivación en Sujetos Adultos: El Cuestionario MAPE–3. Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

Tesouro Cid, M., Palomanes Espadalé, M. L., Bonachera Carreras, F. y Martínez Fernández, L. (2013). Estudio sobre el desarrollo de la identidad en la adolescencia. Tendencias Pedagógicas, 21, 211-224. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/120083

Tirta, G., Prabowo, P. y Kuntjoro, S. (2019). Implementation of cooperative learning group investigation to improve students self-efficacy and learning achievement on statics fluid. Journal of Physics, 1157, 32-58. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/3/032008

Tsouloupas, C., Carson, R., Matthews, R., Grawitch, M. y Barber, L. (2010). Exploring the association between teachers’ perceived student misbehaviour and emotional exhaustion: The importance of teacher efficacy beliefs and emotion regulation. Educational Psychology, 30(2), 173-189. https://doi.org/10.1080/01443410903494460

Usán Supervía, P. y Salavera Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123

Valdebenito, V. y Durán, D. (2015). Formas de interacción implicadas en la promoción de estrategias de comprensión lectora a través de un programa de tutoría entre iguales. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(2), 75-85.

Vega, M. L. y Hederich, C. (2015). Impacto de un programa de aprendizaje cooperativo en el rendimiento académico en matemáticas y español en un grupo de estudiantes de 4.º de Primaria y su relación con el estilo cognitivo. New Approaches in Educational Research, 4(2), 90-97. https://doi.org/10.7821/naer.2015.7.124

Xu, K. M., Cunha-Harvey, A. R., King, R. B., de Koning, B. B., Paas, F., Baars, M., Zhang, J. y de Groot, R. (2023). A cross-cultural investigation on perseverance, self-regulated learning, motivation, and achievement. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53(3) 1-19. https://doi.org/10.1080/03057925.2021.1922270

Zañartu, L. (2000). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías, 28(5), 1-12. https://bit.ly/3WXFNz5

Zimmerman, B. J. (2008). Goal setting: A key proactive source of academic self-regulation. In D. H. Schunk y B. J. Zimmerman (eds.), Motivation and self-regulated learning. Theory, research and applications (pp. 267-295). Lawrence Erlbaum Associates.

Zuo, W. (2011). The Effects of Cooperative Learning on Improving College Student’s Reading Comprehension. Theory and Practice in Language Studies 1(8), 986-989. https://doi.org/10.4304/tpls.1.8.986-989