Digital competence and digital teaching agency in preservice teacher training

Main Article Content

Adolfina Pérez Garcias
Antònia Darder Mesquida
Bárbara de-Benito Crosetti
Francisca Negre-Bennasar

Abstract

INTRODUCTION. This paper addresses the concept of teachers’ digital agency, associated with the development of digital competence in pre-service teacher training, with the aim to determine the extent to which the development of students’ agency is favoured in pre-service teacher training at the University of the Balearic Islands and the relationship between this and the self-perception of digital teacher competence (DTC) of final-year students. METHOD. An exploratory study was carried out, using quantitative data collection techniques and a descriptive and inferential data analysis. A questionnaire consisting of two instruments was applied: the CACDD aimed at assessing the self-perception of the digital competence in teaching and the AUS scale aimed at assessing the agency of university students. RESULTS. The results show a mediumhigh self-perception of both academic agency and digital competence in teaching, with no gender differences. Likewise, a relation is observed between both variables, especially with regard to the perception of self-efficacy, resources for participation, teacher support and equal treatment.
DISCUSSION. It is concluded that promoting teacher’s digital agency in initial training involves encouraging participation and ownership of the learning process; the effective use of technology for their profession; work based on methods and experiences that encourage the active role of students; and the improvement of agency.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Garcias, A. ., Darder Mesquida, A. ., de-Benito Crosetti, B., & Negre-Bennasar, F. . (2024). Digital competence and digital teaching agency in preservice teacher training. Bordon. Revista De Pedagogia, 76(2), 27–44. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.100546
Section
Articles
Author Biographies

Adolfina Pérez Garcias, Universitat de les Illes Balears (España)

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora de Tecnología Educativa de la Universidad de las Islas Baleares. Investigadora del GTE Grupo de Tecnología Educativa de la UIB. Codirectora del Máster de Tecnología Educativa e-learning y Gestión de Conocimiento. Coeditora de la revista Edutec-Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Sus líneas de investigación incluyen innovación docente con tecnología; flexibilidad e itinerarios personales de aprendizaje; codiseño educativo; diseño y gestión de entornos virtuales enriquecidos para el aprendizaje; comunicación educativa con tecnologías digitales.

Antònia Darder Mesquida, Universitat de les Illes Balears (España)

Doctorado en Tecnología Educativa: Aprendizaje Virtual y Gestión del Conocimiento. Miembro del Grupo de Tecnología Educativa (UIB). Codirectora del Máster de Tecnología Educativa elearning y Gestión de Conocimiento. Subdirectora del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación (UIB).

Bárbara de-Benito Crosetti, Universitat de les Illes Balears (España)

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora de Tecnología Educativa. Miembro del Grupo de Tecnología Educativa (GTE) y del Laboratorio de Pedagogía Hospitalaria de la Universitat de les Illes Balears.

Francisca Negre-Bennasar, Universitat de les Illes Balears (España)

Doctora en Ciencias de la Educación, Máster en Tecnología Educativa. Profesora del Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación de la UIB. Miembro del grupo de investigación GTE (Grupo de Tecnología Educativa de la UIB).

Metrics

References

Beauchamp, C. y Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189. https://doi.org/10.1080/03057640902902252

Biesta G., Priestley, M. y Robinson, S. (2015). The role of beliefs in teacher agency Teach. Teach. Theory Pract., 21, 624-640. https://doi.org/10.1080/13540602.2015.1044325

Block, L. A. y Betts, P. (2016). Cultivating Agentic Teacher Identities in the Field of a Teacher Education Program. Brock Education Journal, 25(2), 71-86. https://doi.org/10.26522/brocked.v25i2.502

Brevik, L. M., Gudmundsdottir, G. B., Lund, A. y Strømme, T. A. (2019). Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence. Teaching and Teacher Education, 86(July), 102875. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.07.005

Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Educ Inf Technol 26, 4691-4708 (2021). https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5

Carrera, F. X. y Coiduras, J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las ciencias sociales. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 273-298. https://hdl.handle.net/10459.1/47980

Carrera, F. X., Coiduras, J., Lázaro, J. L. y Pérez, A. (2019). La competencia digital docente: definición y formación del profesorado. En M. Gisbert, V. Esteve y J. L. Lázaro, ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (pp. 59-78), Octaedro.

Castañeda, L. (2019). Debates sobre tecnología y educación: Caminos contemporáneos y conversaciones pendientes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 29-39. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.23020

Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, 56. https://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

Catañeda, S., Peñalosa, E. y Austria, F. (2014). Perfiles agentivos y no agentivos en la formación del Psicólogo. UNAM-CONACyT https://www.academia.edu/17224533/Perfiles_Agentivos_y_no_Agentivos_en_la_Formación_del_Psicólogo?auto=download

Cifuentes, S. C., Ros Ros, C., Fernández Piqueras, R. y Guerrero Valverde, E. (2021). Análisis de la competencia digital docente y uso de recursos TIC tras un proceso de intervención universitario, basado en la implementación de una metodología innovadora de gamificación. Bordón. Revista de Pedagogía, 73(2), 41-61. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.87134

Cloonan, A., Hutchison, K. y Paatsch, L. (2019). Promoting teachers’ agency and creative teaching through research. English Teaching: Practice and Critique, 18(2), 218-232. https://doi.org/ 10.1108/ETPC-11-2018-0107

Colás Bravo, M. P., Conde Jiménez, J. y Reyes de Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 61(27), 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02

Durán, M., Gutiérrez, I. y Prendes, M. P. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97

Esteve, F., Castañeda, L. y Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91, 105-116. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/issue/view/3377

Esteve, F. M., Gisbert, M. y Lázaro, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(2), 38-54.

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449-2472. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

García-Figuerola Corona, A., Martínez-Abad, F. y Rodríguez-Conde, M.-J. (2017). Evaluation of digital competence in teacher training. ACM International Conference Proceeding Series, Part F1322. https://doi.org/10.1145/3144826.3145367

Girón Escudero, V., Cózar Gutiérrez, R. y González-Calero Somoza, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 193-218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421

Gisbert, M. y Esteve, F. M. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48-59

Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. (2016). Cervera, M. G., Martínez, J. G. y Mon, F. M. E. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-78. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Gutiérrez Castillo, J. J. y Cabero Almenara, J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de Grado de Educación infantil y Primaria. Profesorado, 20(2), 180-199. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/52098

Herrera-Seda, C. M, Pérez-Salas, C. P. y Echeita, G. (2016). Teorías implícitas y prácticas de enseñanza que promueven la inclusión educativa en la universidad: instrumentos y antecedentes para la reflexión y discusión. Formación Universitaria, 9(5), 49-64. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000500006

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Septiembre 2017.

Jääskelä, P., Poikkeus, A. M., Vasalampi, K., Valleala, U. M. y Rasku-Puttonen, H. (2017). Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale. Studies in Higher Education, 42(11), 2061-2079. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102140

Jääskelä, P., Tolvanen, A., Marín, V. I. y Poikkeus, A.-M. (2023). Assessment of students’ agency in Finnish and Spanish university courses: Analysis of measurement invariance. International Journal of Educational Research, 118. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102140

Larraz, V., Álvarez, J. F., Espuny, C. y González, J. (2019). La evaluación de la competencia digital y de la competencia digital docente. En Gisbert Cervera, M., Esteve-González, V., Lázaro Cantabrana, J. L. (eds.) (2019). ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación de la competencia digital docente (pp. 169-182). Octaedro.

Lipponen, L. y Kumpulainen, K. (2011). Acting as accountable authors: Creating interactional spaces for agency work in teacher education. Teaching and Teacher Education, 27(5), 812-819. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.01.001

Marín, V. I., De-Benito, B. y Darder, A. (2020). Technology-Enhanced Learning for Student Agency in Higher Education: a Systematic Literature Review. Interaction Design and Architecture(s) Journal - IxD&A, 45, 15-49. https://www.mifav.uniroma2.it/inevent/events/idea2010/doc/45_1.pdf.

Martínez-de-la-Hidalga, Z., Villardón-Gallego, L. y Flores-Moncada, L. (2020). Estrategias didácticas para el desarrollo de la identidad profesional del profesorado en la formación inicial. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(2), 11. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13956

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

OECD (2019). OECD Learning Compass 2030: A Series of Concept Notes, 149. https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf

Passey, D., Shonfeld, M., Appleby, L., Judge, M., Saito, T. y Smits, A. (2018). Digital Agency: Empowering Equity in and through Education. Technology, Knowledge and Learning, 23(3), 425-439. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9384-x

Pinto-Santos, A. R., Pérez-Garcias, A. y Darder, A. (2020). Autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado de educación infantil. Revista Espacios. 41 (18), 29-45. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/20411829.html

Prendes, M. P., Gutiérrez, I. y Castañeda, L. (2019). La capacitación en competencia digital docente del profesorado. En M. Gisbert, V. Esteve y J. L. Lázaro, ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (pp. 217-233), Octaedro.

Priestley, M., Biesta, G. y Robinson, S. (2012). Teachers as agents of change: An exploration of the concept of teacher agency Working paper n.º 1, Teacher Agency and Curriculum Change, 1-9. https://www.researchgate.net/publication/277798152_Teachers_as_agents_of_change_An_exploration_of_the_concept_of_teacher_agency/references

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators. DigCompEdu. Publications Office of the European Union. http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107466/pdf_digcomedu_a4_final.pdf

Reyes Piñuelas, E. P., Luna Serrano, E. y Caso Niebla, J. (2016). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Evaluación de la Competencia Docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e). https://revistas.uam.es/riee/article/view/3119

Salinas, J. (2022). Agencia del estudiante, competencia emprendedora y flexibilización de las experiencias de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 64-75. https://doi.org/10.6018/riite.524341

Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M. y Esteve-Món, F. (2021). Integrating Digital Competence in Higher Education Curricula: an Institutional Analysis. Educar, 57(1), 241. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1174

Schwartz, D. L. y Okita, S. (2009). The productive agency in learning by teaching. Stanford University School of Education.

Silva, J., Usart, M. y Lázaro-Cantabrana, J.-L. (2019). Competencia digital docente en estudiantes de último año de Pedagogía de Chile y Uruguay. Comunicar, 61, 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03

Stenalt, M. H. (2021). Digital student agency: Approaching agency in digital contexts from a critical perspective. Frontline Learning Research, 9(3), 52-68. https://doi.org/10.14786/flr.v9i3.697

Trust, T. (2018). 2017 ISTE standards for educators: from teaching with technology to using technology to empower learners. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 34. https://doi.org/10.1080/21532974.2017.1398980

UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 30(2), 103-114. https://www.redalyc.org/jatsRepo/274/27447325008/html/index.html