The current situation of gender differences in non-formal and informal learning activities in the Spanish adult population

Main Article Content

Carla Quesada Pallarès
Miren Fernández De Álava
Edith Mariana Rebollar Sánchez

Abstract

INTRODUCTION. The need of continuous and lifelong training is an issue that has prevailed since the last century (European Commission, 1995; European Council, 1975; Delors, 1996; Marsick & Watkins, 1990). In this regard, we obverse changes in the ways of learning highlighting those that take place outside formal educational and training institution and that do not depend directly on the trainer or structured processes. METHOD. This paper starts from the results obtained in the Adult Education Survey (EADA, by its Spanish acronym). Specifically, the collection method is a computer-assisted personal interview, through stratified random sampling, of 153 items to 17,829 Spanish persons. In this sense, it has a twofold aim (1) to analyze if there are gender differences in non-formal and informal activities carried out; and, if so, (2) to identify the variables associated with these differences. Therefore, we use descriptive and inferential statistics of the most important variables. RESULTS. The outcomes indicate significant differences between male and female sexes in regards to age, nationality and social class for taking part in non-formal and informal learning activities. DISCUSSION. Finally, we point out the limitations of these variables in women’s professional development, and we make proposals for progressing in the elimination of these differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quesada Pallarès, C., Fernández De Álava, M., & Rebollar Sánchez, E. M. (2015). The current situation of gender differences in non-formal and informal learning activities in the Spanish adult population. Bordon. Revista De Pedagogia, 67(3), 123–141. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67307
Section
Articles
Author Biographies

Carla Quesada Pallarès, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Actualmente es Personal Investigador en Formación del Departamento de Pedagogía Aplicada de la UAB y miembro del Equipo de Desarrollo Organizacional (SGR2014-176). Su investigación se centra en la evaluación de la formación continua haciendo hincapié en temas de género y participación en formación, transferencia de la formación y predicción de la eficacia de la formación.

Miren Fernández De Álava, Universitat Autònoma de Barcelona

Estudiante de Doctorado en Educación en la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Actualmente es Personal Investigador en Formación del Departamento de Pedagogía Aplicada de la UAB y miembro del Equipo de Desarrollo Organizacional (SGR2005-, SGR2009-397, SGR2014-176). Su principal línea de investigación se centra en el aprendizaje informal en el puesto de trabajo y cómo este tipo de aprendizaje puede ser reconocido y certificado.

Edith Mariana Rebollar Sánchez, Subdirección de Capacitación y Actualización Docente

Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Becada por la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID), en el marco de las becas MAEC-AECID para extranjeros. Actualmente es asesora académica en la Subdirección de Capacitación y Actualización Docente en México. Su principal línea de investigación se centra en género y formación, concretamente en los planes de estudio.

 

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 45 46 47 48 

You may also start an advanced similarity search for this article.