The bifolia condition: the two-leaf prints and the transmission of the poetic chap-books
DOI:
https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.77378Keywords:
Chap-book, Bifolia, Ecdotics, Cancionero poetry, RomanceroAbstract
The reconstruction and analysis of some old factitious volumes of poetic chap-books reveals that many of those today classified as bifolia were transmitted to relatively recent dates forming a four-leaf material unit with another bifolio. This fact questions the current identification and registration modes for this bifolia and allows us to understand the transmission of certain chap-books, since this was also the way in which they were received by printers and editors.
Downloads
Métricas alternativas
References
ASKINS, Arthur Lee-Francis (1989), Pliegos poéticos españoles de la British Library, Londres (impresos antes de 1601), 4 vols., Madrid: Joyas Bibliográficas.
ASKINS, Arthur L.F. e Infantes, Víctor (1991), «Las 'Coplas' celestinescas de ¿Tremar? Una historia casi completa de medio pliego», Celestinesca, 15:2, pp. 31-51.
ASKINS, Arthur L.F. e INFANTES, Víctor (2014), Suplemento al Nuevo Diccionario bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (Siglo XVI). de Antonio Rodríguez-Moñino. Edición de Laura Puerto Moro, Madrid: Editorial Academia del Hispanismo.
Bibliotheca Heberiana. Catalogue of the Library of the late Richard Heber (1835), Pall Mall: W. Nicoi, pp. 143-171.
BOORMAN, Stanley (1986), «A Case of Work and Turn Half-Sheet Imposition in the Early Sixteenth Century», The Library, VIII:4, pp. 301-321.
CASTAÑEDA, Vicente & HUARTE, Amalio (1929), Colección de pliegos sueltos, Madrid: Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
CASTAÑEDA, Vicente & HUARTE, Amalio (1933), Nueva Colección de pliegos sueltos, Madrid: Tipografía de Archivos.
DRUCKER, Johanna (2006), «Graphical readings and the visual aesthetics of textuality», Text, 16, pp. 267-276.
FERNÁNDEZ VALLADARES, Mercedes & MENDOZA DÍAZ-MAROTO, Francisco (2007), «Los impresos burgaleses de don Hernando Colón: algunas concordancias y rastros de pliegos sueltos colombinos (con la noticia de una nueva edición del cuentecillo del Rustico labrador)», en Piedad Bolaños (ed.), Geh hin und lehre. Homenaje a Klaus Wagner, Sevilla: Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 193-228.
FERNÁNDEZ VALLADARES, Mercedes (2005), La imprenta en Burgos (1501 - 1600), Madrid: Arco Libros.
FERNÁNDEZ VALLADARES, Mercedes (2012), «Biblioiconografía y literatura popular impresa: la ilustración de los pliegos sueltos burgaleses (o de babuinos y estampas celestinescas)», Ehumanista. Journal of Iberian Studies, 21, pp. 87-131.
GARCÍA DE ENTERRÍA, M.ª Cruz (1982), Pliegos poéticos españoles en bibliotecas de Portugal, Madrid: Joyas Bibliográficas.
GARCÍA SÁNCHEZ-MIGALLÓN, Patricia (2014), La colección de pliegos de cordel y literatura popular del Seminario de Bibliografía (UCM): aproximación a su estudio bibliográfico, Máster Universitario en Literatura Española, defendido 20/9/2014. Tutora: Mercedes Fernández Valladares, p. 44. En línea: <https://eprints.ucm.es/29968/> [Consulta: 11/12/2019].
GASKELL, Philip (1972), A New Introduction to Bibliography, Oxford: Clarendon Press.
HUNT, Arnold (2001), «The Sale of Richard Hebers Library», en Robin Meyers, Michael Harris, Giles Mandelbrote (eds.), Under the hammer: book auctions since the seventeenth century, London: Oak Knoll Press.
INFANTES, Víctor (1988), «Los pliegos sueltos poéticos: constitución tipográfica y contenido literario», en López-Vidriero, M. Luisa & Cátedra, Pedro M. (eds.), El libro antiguo español (Actas del primer coloquio internacional, Madrid, 18 al 20 de diciembre de 1986), Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 237-248.
INFANTES, Víctor (2006), «Historia mínima (y desde luego incompleta) de los impresos de una sola hoja. II. Los años áureos», en Close, Anthony (ed.), Edad de oro Cantabrigense: Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO). Robinson College, Cambridge, 18-22 julio, 2005, Cambridge, Iberoamericana, pp. 351-356.
INFANTES, Víctor (2013), «Una cuarentena poética desconocida. Los pliegos sueltos del siglo XVI de la Biblioteca Comunale Augusta de Perugia», Criticon, 117, pp. 29-63.
LAMARCA, Montserrat (2015), La impremta a Barcelona (1501-1600), Barcelona: Generalitat de Catalunya.
MAHIQUES, Joan (2013), «Goigs valencians en dos plecs poètics de la Biblioteca Comunale Augusta de Perugia», en Estudis de Llengua i Literatura Catalanes. Miscel·lània Jordi Bruguera, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, pp. 23-37.
MARTÍN ABAD, Julián (2001), Post-incunables ibéricos, Madrid: Ollero & Ramos.
MARTÍN ABAD, Julián (2004), Los libros impresos antiguos, Valladolid: Universidad de Valladolid.
MCKERROW, Ronald B. (1927), An introduction to bibliography for literary students, Oxford: Clarendon Press.
MENÉNDEZ PIDAL, Ramón (1961), Pliegos poéticos españoles en la Universidad de Praga, Madrid: Joyas Bibliográficas.
MOLL, Jaime (2003), «El taller de la imprenta», en Víctor Infantes, François López y Jean-François Botrel (eds.), Historia de la edición y de la lectura en Espana 1472-1914, Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, pp. 31-38.
NORTON, F. & WILSON, E. M. (1969), Two Spanish Verse Chap-Books, Cambridge: Cambridge University Press.
PEDRAZA GARCÍA, Manuel (2009), «La Bula del Santo Sepulcro en su proceso criminal de predicación de bula falsa: una buleta impresa desconocida zaragozana del siglo XVI», Gutemberg Jahrbuch, 84, pp. 184-202.
Pliegos poéticos góticos de la Biblioteca Nacional de Madrid. Introducción de José Antonio García Noblejas (1957-1961), Madrid: Joyas Bibliográficas.
POVEY, K. (1956), «On the Diagnosis of Half-Sheet Impositions», The Library, 5, XI, pp. 268-272.
RICO, Francisco (Ed.) (2000), Imprenta y Crítica Textual en el Siglo de Oro, Valladolid: Universidad de Valladolid/Centro para la Edición de los Clásicos españoles.
RODRÍGUEZ-MOÑINO, Antonio (1963), «Los pliegos poéticos de la colección Campo de Alanje en la Biblioteca Nacional de Madrid (siglo XVI)», Romance Philology, 17, 2, pp. 373-380.
RODRÍGUEZ-MOÑINO, Antonio (1997), Nuevo Diccionario Bibliográfico de pliegos sueltos poéticos (Siglo XVI). Edición actualizada y corregida por Arthur L.F. Askins y V. Infantes, Madrid: Castalia (Nueva Biblioteca de Erudición y Crítica).
WILSON, E. M. (1955), «Samuel Pepys's Spanish Chap-Books, Part I», Transactions of the Cambridge Bibliographical Society, 2:2, pp. 127-154.
WILSON, E. M. (1956), «Samuel Pepys's Spanish Chap-Books, Part II», Transactions of the Cambridge Bibliographical Society, 2:3, pp. 229-268.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.