Eating in the food market: Supply, consumption and restaurants in the transformation of two different models promoting urban markets (Barcelona and Madrid)

Authors

  • F. Xavier Medina Cátedra UNESCO de Alimentación, Cultura y Desarrollo. Facultad de Ciencias de la Salud. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.42

Keywords:

Food markets, restaurants, urban spaces, Barcelona, Madrid.

Abstract

This article reflects on the new urban food market challenges. Urban food markets must be observed as public spaces, and the subject of different current interventions in the context of new urban demands, with special attention to the role of markets as spaces to eat in situ. The new development of markets has led its institutions responsible (public and private) to make some instruments of new urban projects (often linked to tourism) that combine the provision with catering and leisure, with food consumption in the same market space. Using qualitative methodologies, in this article we will discuss about the two main models existing currently in Spain for the promotion and management of urban markets, Barcelona and Madrid, through the study of its two main markets: La Boquería and San Miguel.

Author Biography

F. Xavier Medina , Cátedra UNESCO de Alimentación, Cultura y Desarrollo. Facultad de Ciencias de la Salud. Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Doctor en antropología social por la Universitat de Barcelona. Profesor y director de programas del área de alimentación y nutrición, Facultad de Ciencias de la Salud, Universitat Oberta de Catalunya (UOC), y director de la Cátedra UNESCO de Alimentación, Cultura y Desarrollo en la misma universidad. Investigador principal del Grupo de Investigación Interdisciplinar en Alimentación, Nutrición, Sociedad y Salud (UOC) y director del Grupo Interdisciplinar de investigación en Turismo (GRIT-EAE). Presidente de la International Commission on the Anthropology of Food and Nutrition (ICAF). Especialista en estudios de antropología de la alimentación.

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Published

2018-05-01

How to Cite

Medina, F. X. (2018). Eating in the food market: Supply, consumption and restaurants in the transformation of two different models promoting urban markets (Barcelona and Madrid). Spanish Journal of Sociology, 27(2). https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.42