The meanings of eating out

Authors

  • Paloma Herrera-Racionero Universitat Politècnica de València.
  • Emmánuel Lizcano Universidad Nacional de Educación a Distancia.

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.40

Keywords:

Meanings, eating out, discourse analysis, spatial-temporal dimension, social dimension.

Abstract

If, as Wittgenstein has already put it, the meaning of a word is in its use in language, the diversity of meanings acquired by ‘eating out’ is a function of different ways of understanding and living the food as expressed in the speech of the diners. Exploring those meanings of ‘eating out’ is the purpose of this paper. The socio-hermeneutic analysis used allows us to verify how the meaning of ‘eating out’ is not a given, but is concretized in the ways in which the subjects - the diners - endow it with one meaning or another, in the ways in which they alter meaning within a certain socio-cultural context. Eating out acquires its meaning in the context of interaction and negotiation with a multitude of circumstances and contexts, always personal and always unavoidable, because you never eat in abstract situations.

Author Biographies

Paloma Herrera-Racionero , Universitat Politècnica de València.

Doctora por la Universidad Politécnica de Valencia y profesora de Sociología y Medio Ambiente y Sociedad en esa misma universidad. En la actualidad, forma parte del Grupo de Investigación en Sociología de Alimentación de España y del Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras (IGIC), equipos de investigación en los ámbitos de Sociología de la Alimentación, Sociología Rural y Sociología del Medio Ambiente. Autora del libro Del comer al nutrir. La ignorancia ilustrada del comensal moderno, Madrid, Plaza y Valdés, 2010, ha publicado numerosos artículos y capítulos de libros centrados en el comportamiento alimentario y sus transformaciones desde una perspectiva social.

Emmánuel Lizcano , Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Licenciado en Matemá- ticas (UCM), doctor en Filosofía (UAM) y profesor titular de Sociología del Conocimiento en la UNED. Sus intereses académicos se centran en los conflictos entre el imaginario moderno y los imaginarios tradicionales, entre el conocimiento científico y los saberes y prácticas locales. Entre sus publicaciones destacan: Metáforas que nos piensan. Sobre ciencia, democracia y otras poderosas ficciones (2006), Imaginario colectivo y creación matemática (2009), La economía como ideología. Un análisis socio-metafórico de los discursos sobre la crisis (2009), Comer en Utopía (2012), La guerra de las patatas: de la papa indígena a la solanum tuberosum ilustrada, pasando por la patata (2013), ‘Us’ and ‘Them’. Fishermen from Gandía and the loss of institutional legitimacy (2015).

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Published

2018-05-01

How to Cite

Herrera-Racionero, P., & Lizcano, E. (2018). The meanings of eating out. Spanish Journal of Sociology, 27(2). https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.40