The impact of Covid-19 on November 2020 United States presidential election: analysis of the presidential debates

Authors

  • Inés Palomino Ureña Independiente
  • Kenia R. Del Orbe Ayala Profesora Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.21308/recp.66.05

Keywords:

elections, United States of America, COVID-19, political communication, debate, discourse analysis

Abstract

This research analyses the effects of the Covid-19 pandemic on the United States of America elections held in November 2020. We analyse the 29th of September and the 22nd of October debates in which candidates Donald Trump and Joe Biden participated. Content analysis is used as the research technique. The frequency and time spent by each candidate on the Covid-19 topic are measured. In addition, it is analysed the content of the speeches in general and the communication and discursive strategies employed by both candidates. Both verbal and non-verbal language and the elements linked to the staging of the debates are analysed too. Among other issues, the results show the importance of the pandemic in the debates, Biden explicitly took a pro-scientific stance, while Trump leaned towards a sceptical stance, and it was found that the communicative styles and strategies of both candidates have differed throughout the events analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadía, Adolfo, Luciana Manfredi y Juan Tomás Sayago. 2023. Comunicación de crisis durante la pandemia del Covid-19 y su impacto en los sentimientos de la ciudadanía. Opinião Pública, 29(1), 199-225. http://doi.org/10.1590/1807-01912023291199

Alandete, David. 3, noviembre 2020. Trump y Biden por fin contraponen ideas en el último debate. ABC. https://www.abc.es/internacional/elecciones-eeuu/abci-trump

-y-biden-contraponen-ideas-ultimo-debate-202010230457_noticia.html

Arévalo Martínez, Rebeca I., Rogelio Del Prado Flores y Isabel Lincoln Reséndiz. 2021. Credibilidad y confianza que otorgan los jóvenes a la comunicación gubernamental sobre la covid-19 en la zona metropolitana del Valle de México. Xihmai, 16(32), 9-44. https://doi.org/10.37646/xihmai.v16i32.523

Bach, Laurent, Arthur Guillouzouic y Clément Malgouyres. 2021. Does holding elections during a Covid-19 pandemic put the lives of politicians at risk?. Journal of health economics, 78, 102462. https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2021.102462

Bernete, Francisco. 2014. Análisis de contenido. En Lucas Marín, Antonio y Alejandro Noboa, (Ed.), Conocer lo social: estrategias y técnicas de construcción y análisis de datos. (pp. 245-282). Madrid: Fragua.

Casino, Gonzalo. 2022. Comunicación en tiempos de pandemia: información, desinformación y lecciones provisionales de la crisis del coronavirus. Gaceta sanitaria, 36, S97-S104. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2022.01.003

Castillo Esparcia, Antonio, Ana Belén Fernández Souto y Iván Puentes Rivera. 2020. Comunicación política y Covid-19. Estrategias del Gobierno de España. Profesional de la Información, v. 29, n. 4, e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19

Cazorla, Ángel, Juan Montabes Pereira y Paulo Carlos López-López. 2022. Medios de comunicación, información política y emociones hacia partidos políticos en España. Revista Española de Ciencia Política, 58, 83-109 https://doi.org/10.21308/recp.58.03

Chiwaya, Nigel. 23, octubre 2020. Debate tracker: The final 2020 presidential debate, by the numbers. NBC News: https://www.nbcnews.com/politics/2020-election/presidential-%20debate-tracker-october-2020-n1244359

Del Orbe Ayala, Kenia R. 2013. Tratamiento Informativo en la prensa española durante la campaña electoral de las elecciones generales de 2011. Razón y Palabra, 17(3_84), 584-601. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N84/V84/28_DelOrbe_V84.pdf

Del Orbe Ayala, Kenia R. 2024. La mediatización de las campañas electorales. En Zuart Garduño, A. y Ruiz San Román, J.A. (Coords). Organizaciones, autoritarismos y vulnerabilidades. El papel de la participación democrática y la comunicación responsable. (279-294).

Del Rey Morató, Javier. 1996. ¿De qué hablamos cuando hablamos de comunicación política? ZER: Revista De Estudios De Comunicación, 1(1), 1-6 https://doi.org/10.1387/zer.17273

Devine, VV. 2020. CNN’s Facts First searchable database. CNN. https://www.cnn.com/factsfirst/politics/factcheck_6130ffd2-0be1-4cfb-9689- 54a78ee4fb2a

Drylie-Carey, Lindsey, Sebastián Sánchez-Castillo, Esteban Galán-Cubillo. 2020. «European leaders unmasked: Covid-19 communication strategy through Twitter». Profesional de la Información, v. 29, n. 5, e290504. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.04

Echeverría, Martín. 2019. La lógica mediática contra la deliberación mediada. El caso de los debates presidenciales. Cuadernos.info, 45, 57-72. https://doi.org/10.7764/cdi.45.1573

Escandón Montenegro, Pablo. 2020. Propaganda y elecciones en tiempos de Covid-19: A la conquista espacios y actores digitales. Punto Cero, 25(41), 9-19.

García Marín, Javier. 2015. La cobertura mediática de los debates electorales en España. Revista Española De Ciencia Política, (38), 135-161. https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37666

García Santamaría, José V., María José Pérez-Serrano y Miriam Rodríguez-Pallares. 2020. Portavoces oficiales y estrategia audiovisual en la crisis de la Covid-19 en España. Profesional de la Información, 29(5).

García, Berta. 2022. Comunicación política y estrategias emergentes en las campañas electorales digitales durante la pandemia de covid-19. Palabra Clave, 25(1), e2516. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.6

Gómez Muñoz, Janira. 22, septiembre 2020. Estados Unidos superó los 200.000 muertos, la cifra más alta del mundo. France 24, https://www.france24.com/es/20200922-covid19-estados-unidos-muertes-cifra-alta-mundo

Gutiérrez Rubí, Antoni. 2020. Elecciones en tiempos de coronavirus. En Cátedra ideograma — UPF (Ed.), Comunicación política en tiempos de coronavirus (pp. 84-86). Barcelona: Cátedra ideograma — UPF.

Isenstadt, Alex. 22, septiembre 2020. Debate organizers reveal 6 topics for first Trump-Biden showdown. Recuperado el 20 de mayo de 2021, POLITICO: https://www.politico.com/news/2020/09/22/biden-trump-debate-topics-

Juárez Gámiz, Julio. 2020. Información gubernamental en un contexto de emergencia: Una reflexión desde la comunicación política. Instituto de Transparencia, Acceso a la Información Pública, Protección de Datos Personales y Rendición de Cuentas de la CDMX. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://infocdmx.org.mx/documentospdf/2021/Vinculacion/Informacion_Gubernamental_Contexto_Emergencia_Digital.pdf

Lagares Diez, Nieves, Erika Jaráiz Gulías y Paloma Castro Martínez. 2020. La percepción de los debates como factor de decisión en el comportamiento electoral en las Elecciones Generales de abril de 2019. Revista Latina de Comunicación Social, (76), 39-58. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1436

Landrum, Jonathan. 24, octubre 2020. Audiencia del segundo debate presidencial baja a 63 millones de espectadores. Independent en Español: https://www.independentespanol.com/noticias/audiencia-rating-debate-presidencial-trump-biden-espectadores-cadenas-fox-news-abc-nbc-tennessee-b1280712.html

López Palazón, María I. 2022: Comunicación digital y otros cambios producidos en comunicación política tras la pandemia del COVID-19. Revista Más Poder Local, 47: 27-48.

Luengo, Óscar. G. 2011. Debates electorales en televisión: una aproximación preliminar a sus efectos inmediatos. Revista Española de Ciencia Política, (25), 81-96.

Luhby, Tami. 2020. CNN’s Facts First searchable database. CNN. https://edition.cnn.com/factsfirst/politics/factcheck_e879bcfe-4b2a-4b4a-a823-8c6d512c4e5e

Mazaira Castro, Andrés. José Rúas-Araújo, Iván Puentes-Rivera. 2019: «Fact-Checking en los debates electorales televisados de las elecciones generales de 2015 y 2016». Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 748 a 766. Doi: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1355

Padilla Castillo, Graciela. 2014. La espectacularización del debate electoral: Estudio del caso en Estados Unidos. Vivat Academia, (132), 162-180. https://doi.org/10.15178/va.2015.132.162-180

Peña-y-Lillo, Macarena. 2020. Tweets de la autoridad sanitaria en Chile en los albores de la crisis del coronavirus. Revista Española De Comunicación En Salud, 117-127. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5447

Porter, Rick. 30, septiembre 2020. TV Ratings: First Presidential Debate Draws Big but Down From 2016 Record. The Hollywood Reporter. https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/tv-ratings-tuesday-sept-29-2020-presidential-debate-1-4068926/

Rivas-de-Roca, Rubén. 2021. Estudio de discursos políticos y mediáticos en las elecciones gallegas de 2020. Doxa Comunicación, 33. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n33a1492

Sañudo, Rocío. 23, octubre 2020. Donald Trump y Joen Biden: Sin mascarillas ni mamparas de separación. Nius Diario: https://www.niusdiario.es/internacional/segundo-donald-trump-joen-biden-debate-elecciones-presidenciales-mascarilla-mampara_18_3031620006.html

Serra-Silva, Sofía. y Nelson Santos. 2024. The 2021 Portuguese Presidential Elections under extraordinary circumstances: Covid-19 and the rise of the radical right in Portugal, Mediterranean Politics, 29:3, 390-400, https://doi.org/10.1080/13629395.2022.2156713

Steinbach Méndez, Ingrid, y Álvaro Hurtado Calderón. 2021. La comunicación gubernamental durante los primeros meses de coronavirus en Bolivia. Revista Aportes de la Comunicación y la Cultura, (30), 29-50.

Vashchanka, Vasil. 2020. Political manoeuvres and legal conundrums amid the COVID-19 pandemic: the 2020 presidential election in Poland. International Institute for Democracy and Electoral Assistance.

Velázquez Yáñez, Axel. 2023. Comunicación gubernamental sobre el Covid-19 en México: dos estrategias discursivas. Analecta Política, 13(24), 1-20. http://dx.doi.org/10.18566/apolit.v13n24.a05

Zhou Naitian, Robin Muccari y Nigel Chiwaya. 30, septiembre 2020. Graphic: How much time the candidates spent on the attack at the first presidential debate. NBC News. https://www.nbcnews.com/politics/2020-election/how-much-time-candidates-spent-%20attacking-each-other-first-presidential-n1241586

Published

2024-11-25

How to Cite

Palomino Ureña, I. ., & Del Orbe Ayala, K. R. (2024). The impact of Covid-19 on November 2020 United States presidential election: analysis of the presidential debates. Revista Española De Ciencia Política, (66), 131–154. https://doi.org/10.21308/recp.66.05

Issue

Section

Articles