Tools for research on ICTs. Case studies

作者

  • Julio Ruíz Palmero University of Málaga

关键词:

research methodology, tools, tic, content analysis, qualitative evaluation

摘要

This article aims to show the potential of some information gathering tools for the qualitative study and quantitative research in specific cases and assessing the impact of ICT in education.
Techniques are displayed in a row for the development of tools for gathering information in different cases, also providing the methodology followed. The case studies are consistent with research conducted within the Research Group for New Technologies (Gtea) at the University of Malaga. First deal with two investigations into the e-portfolio assessment and analysis developed Practicum daily for 5 academic years, thirdly, we will focus on research being carried out within the Draft Comparative study on the use and opinion university students ICT skills required by contrasting them as professi onals (Ref. A/023024/09), funded by the Spanish International Cooperation Agency and the participating universities in five countries (Spain, Mexico, Argentina, Peru and Chile) which is in its last phase.




参考

Bailey, K. (1983). Competitiveness and anxiety in adult second language learning: looking at and through the diary studies. En Seliger y Long (eds.). Classroom Oriented Research in Second Language Acquisition (pp.67-103). Rowley: Newbury House.

Bailey, K. (1990). The use of diary studies in teacher education programs. En Richards y Nunan (eds.). Second Language Teachers Education (pp. 215-216). Cambridge: Cambridge University Press.

Barberá, E., Bautista, G., Espasa, A. y Guasch, T. (2006). Portafolio electrónico: desarrollo de competencias profesionales en la Red. Revista de universidad y sociedad del conocimiento (RUSC), 3 (2), Disponible en:

http://www.uoc.edu/rusc/3/2/dt/esp/barbera_bautista_espasa_guasch.pdf

Campoy, T. y Gomes, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. En Pantoja, A. (Coord.). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp.275-302). Madrid: EOS Universitaria.

Cebrián, M. y otros (2009). La supervisión del practicum con eportafolio: estudio y análisis de los diarios. Comunicación presentada en el Symposium Internacional sobre el practicum 2009. El practicum

más allá del empleo: Formación vs. Training. Poio (Pontevedra), 29 junio al 1 julio.

Cebrián, M., Accino, J. y Raposo, M. (2007). Formative evaluation tools within European Space of Higher Education (ESHE): e-portfolio and e-rubric, Innovation for a European ERA. Comunicación presentada en el Eunis Congress. Grenoble, 26-29 junio. Desnos & Epelboin, Éditeurs.

Cebrián, M., Raposo, M. y Accino, J. (2007). E-portafolio en el practicum: un modelo de rúbrica. Comunicación y Pedagogía, 218, 8-13.

Colás, P. (1998). El análisis cualitativo de datos. En L. Buendía y otros. Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Desimone, L., Smith, T. y Frisvold, D. (2010). Survey Measures of Classroom Instruction: Comparing Student and Teacher Reports. Educational Policy, 24, 267-329.

Díaz, J. (1997). El diario como instrumento de investigación de los procesos de enseñanza-aprendizaje de Lenguas Extranjeras. Disponible en:

http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0269.pdf [Consulta 12/08/2010].

García Doval, F. (2005). El papel de los portafolios electrónicos en la enseñanza aprendizaje de las lenguas. Revista electrónica internacional Glosas Didácticas, 14, 112-119.

Gil, J. y Perera, V. (2001). Análisis informatizado de datos cualitativos. Sevilla: Kronos.

Greenlaw, C. y Brown-Welty, S. (2009). A Comparison of Web-Based and Paper-Based Survey Methods: Testing Assumptions of Survey Mode and Response Cost. Evaluation Review, 33, 464-480.

Miles, M.B. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.

Nunan, D. (1989). Understanding Language Classrooms: A Guide for Teacher-Initiated Action. New York: Prentice-Hall International.

Powers, D., Thomson, S. y Buckner, K. (2000). Electronic portfolios. En Bullock, A.A. & Hawk, P.P.: Developing a teaching portfolio. A guide for preservice and practicing teachers. Ohio. MerrillPrentice-Hall.

Raposo, M., Martínez, M.E. y Tellado, F. (2009). El e-portafolio como recurso para el practicum en el Grado de Educación Social. Comunicación presentada en el X Symposium Internacional sobre el practicum y las prácticas en empresas en la formación universitaria. Poio. Pontevedra.

Richards, L. (1999). Using Nvivo in Qualitative Research. London: Sage.

Richards, L. (2002). Introducing N6 a workshop handbook. QSR International.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.

Travé. G. (1996). Consideraciones sobre la Utilización de Técnicas e Instrumentos de Investigación Educativa para la Evaluación de Unidades Didácticas de Contenido Social. Revista de Investigación en la Escuela, 30, 87-97.

Willis, J. y Kim, S. (2006). Using Computers in Educational and Psychological Research: Using Information Technolgies to Support the Research Process. First Street, Springfield: Charles C. Thomas Publisher Ltd.

##submission.downloads##

已出版

2011-04-01