The professional development of Secondary Education teachers based on the analysis of the shared teaching culture

Autores/as

  • Marina Tomás i Folch Universidad Autónoma de Barcelona
  • Xavier Gimeno Soria Universidad Autónoma de Barcelona
  • Carmen Sanjuán González Universidad Autónoma de Barcelona
  • Paola Segovia Tamayo Universidad Autónoma de Barcelona

Palabras clave:

organizational culture, teaching culture, secondary school.

Resumen

This article presents some of the results obtained in a study on the organizational and teaching culture of four high schools. The research, which has been carried out with the support of the DURSI at the province of Barcelona, emphasizes the need to transform the teaching culture so that the educational challenges of the 21st century society can be met. Data are obtained from an adapted version of a questionnaire which was previously designed for the university context by the research team CCUC (2004), and refer to teachers’ perception on their teaching profile, teaching methodologies, their approach to students, and the assessment strategies and procedures concerning both teaching and learning. All these issues are explored in relation to both their actual state and their ideal prospects in the future. The research highlights teachers’ discomfort with each of these issues as well as their perception on the need to transform high schools.

Biografía del autor/a

Marina Tomás i Folch, Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación. Departamento de Pedagogía, Universidad de Barcelona

Xavier Gimeno Soria, Universidad Autónoma de Barcelona

Profesor titular del departamento de Pedagogía Aplicada de la Universidad de Barcelona. Profesor visitante de la Universidad de Bologna. Mestre en educación infantil y educación primaria. Monitor y director de educación en Lérida. Master en asesoramiento a centros educativos, psicoterapia analítica grupal y pedagogía sistémica.

Citas

Armengol, C. (2001). La Cultura de la colaboración. Reto para una enseñanza de Calidad. Madrid: Editorial La Muralla.

Bertalanffy, L.V. (1991): Teoría general de los sistemas: fundamentos, desarrollo, aplicaciones. México: Fondo de Cultura Económica.

Coll, C (1999). L’educació secundària obligatòria: atendre la diversitat, en el marc d’e un enseyament comprensiu. Temps d’ Educació, núm.21, 117-136

Domènech, J. (1998). La formació permanent. Diferents aproximacions al concepte a Catalunya i a España. En AA.VV. 32 anys de Formació Permanent. Barcelona: Rosa Sensat. Forcem.

Fernández Enguita, M (1990). Juntos pero no revueltos. Ensayos en torno a la reforma de la educación. Madrid: Visor.

Gómez Dacal, G. (1996). Formación del profesorado en ejercicio. En García Hoz, V. Formación de profesores para la educación personalizada. Madrid: Rialp.

Marcelo, C (1987). El pensamiento del profesor. Barcelona: CEAC.

Marcelo, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. Madrid: PPU.

Mata, M. (1998). Rosa Sensat I la formació permanent dels mestres. En AA.VV. 32 anys de Formació Permanent. Barcelona: Rosa Sensat. Forcem.

Schein, E (1988). La cultura empresarial y el líder. Barcelona: Plaza y Janés.

Descargas

Publicado

2006-04-01