Study of the reasons for and measures to avoid plagiarism in young students of education

Autores/as

  • Violeta Cebrián Robles Universidad de Vigo
  • Manuela Raposo Rivas Universidad de Vigo
  • José Antonio Sarmiento Campos Universidad de Vigo

Palabras clave:

cyber-plagiarism, academic honesty, digital competencies, ethical competencies, preservice teachers

Resumen

The Internet has become a source of information for most young people. It provides opportunities but also poses dangers for which they must acquire digital skills. This is the case for young students intending to become teachers who, in turn, will have to train other young people in these digital skills. The research focuses on students’ opinions on two issues relating to dishonest practices: a. the reason or reasons they and their fellow students plagiarize and, b. finding solutions to avoid academic plagiarism. The study analyzes data of 539 students from faculties of education of eight universities and two different countries (Portugal and Spain). A common model for young people has been found from validated instruments. There is a common pattern in the students of all the universities and countries studied, justified by three interrelated reasons to plagiarize: "internal" and "external" reasons to the students and the lack of motivation required for the task.

Biografía del autor/a

Violeta Cebrián Robles, Universidad de Vigo

Lcda. en Derecho por la Universidad de Málaga. Titulada en Mediación, Máster Oficial en Derecho Penal, Máster oficial en Educación. Doctoranda del programa interuniversitario “Equidad e Innovación en Educación” por la Universidad de Vigo. Gestión de proyectos y Tutora de acciones formativas online en empresas del sector de formación. Miembro del Grupo de investigación en Equidad e Innovación en Educación de la Universidad de Vigo.

Manuela Raposo Rivas, Universidad de Vigo

Profesora Titular de Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación, Universidad de Vigo. Docencia está vinculada a la formación de futuros profesionales de la educación en materias relacionadas con las TIC, el Practicum, la innovación e investigación educativa y el Trabajo Fin de Grado.

José Antonio Sarmiento Campos, Universidad de Vigo

Orientador en Educación Secundaria, Profesor Asociado en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación en la Facultad de Ciencias de la Educación en el Campus Ourense de la Universidad de Vigo (España).

Citas

Adam, L., Anderson, V., & Spronken-Smith, R. (2017). ¨It´s not fair´: policy discourses and students´ understandings of plagiarism in a New Zealand university. Higher Education, 74(1), 17-32. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s10734-016-0025-9

Adiningrum, T. S. (2015). Reviewing plagiarism: An input for indonesian higher education. Journal of Academic Ethics, 13(1), 107-120. doi:10.1007/s10805-015-9226-6

Alaminos, A., Francés, F., Penalva-Verdú, C., & Santacreu, O. (2015). Análisis multivariante para las Ciencias Sociales I. Índices de distancia, conglomerados y análisis factorial. PYDLOS Ediciones. Retrieved from: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/52627

Álvarez Ferrando, A.; Kuz, A. & Falco, M. (2013). Gephi: Análisis de Interacciones en un Foro, a través de ARS en el aula. [Gephi: Analysis of Interactions in a Forum, through ARS in the classroom]. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación. 11, 66-75. Retrieved from: https://goo.gl/k8WiAs

Ashworth, P., Bannister, P., & Thorne, P. (1997). Guilty in whose Eyes? University Students’ Perceptions of Cheating and Plagiarism in Academic Work and Assessment. Studies in Higher Education, 22(2), 187-203. doi: http://dx.doi.org/10.1080/030750797123313 -81034

Amiri, F., & Razmjoo, S. (2016). On iranian EFL undergraduate students’ perceptions of plagiarism. Journal of Academic Ethics, 14(2), 115-131. doi:10.1007/s10805-015-9245-3

Bretag, T. (Ed.). (2016). Handbook of academic integrity. Singapore: Springer. Retrieved from: https://goo.gl/LNRkN7

Authors. (2016).

Authors. (2018).

Cherven, K. (2013). Network Graph, Analysis and Visualization with Gephi. Birmingham: Packt Publishing Ltd.

Comas, R. & Sureda, J. (2003). Academic cyberplagiarism: tracing the causes to reach solutions. Digithum (10). doi:10.7238/d.v0i10.505

Comas-Forgas, R., & Sureda-Negre, J., (2010). Academic Plagiarism: Explanatory Factors from Students’ Perspective. J. Acad Ethics, 8, pp. 217–232. Doi: 10.1007/s10805-010-9121-0

Domínguez-Aroca, M.I. (2012). Lucha contra el plagio desde las bibliotecas universitarias. [Fight against plagiarism from university libraries]. El profesional de la información 21(5). 498-503. https://doi.org/10.3145/epi.2012.sep.08

Eaton, S., Guglielmin, M., y Otoo, B. (2017). Plagio: Pasar de enfoques punitivos a proactivos [Plagiarism: Moving from punitive to proactive approaches]. In AP Preciado Babb, L. Yeworiew y S. Sabbaghan (Eds.), selected proceedings of the IDEAS Conference 2017: Leading the Conference on Educational Change (pp. 28-36). Calgary, Canadá: Werklund School of Education, Calgary University.

Ehrich, J., Howard, S. J., Mu, C., & Bokosmaty, S. (2016). A comparison of Chinese and Australian university students' attitudes towards plagiarism. Studies in Higher Education, 41(2), 231-246. Doi: 10.1080/03075079.2014.927850

Fishman, T. (2016). Academic Integrity as an Educational Concept, Concern, and Movement in US Institutions of Higher Learning. In T. Bretag (Ed.), Handbook of Academic Integrity (pp.7-21). Singapore: Springer. Retrieved from: https://goo.gl/WPX1xo

Gallent, C. & Tello, I. (2017). Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. [Perception of translation students of the International University of Valencia (VIU) on academic cyber-plagiarism]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(2), 90-117. doi: 10.19083/ridu.11.563

Garzón, A. & Gil, J. (2017). El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria. [The role of academic procrastination as factor of university abandonment]. Revista Complutense de Educación, 28(1), 307-324. doi: 10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49682

George, D. & Mallery, P. (2003). Spss for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Boston: Allyn & Bacon.

González, E. L., Carbonell, A. P., & Santana, G. R. (2011). Modelos complementarios al Análisis Factorial en la construcción de escalas ordinales: un ejemplo aplicado a la medida del Clima Social Aula. [Models to Complement Factor Analysis in the construction of ordinal scales: One customised example]. Revista de educación, 354, 369–397.

González Díaz, L. (2016). La escala de grises dentro de los criterios éticos de la citación bibliográfica [The gray scale within the ethical criteria of the bibliographic citation]. Revista Finnova, 3(2), 71-77. Retrieved from: http://revistas.sena.edu.co/index.php/finn/article/download/566/632

Gómez-Espinosa, M., Francisco, V. & Moreno-Ger, P. (2016). The Impact of Activity Design in Internet Plagiarism in Higher Education. Comunicar, 48, 39-48. Doi: 10.3916/C48-2016-04

Gullifer, J.M. & Tyson, G.A. (2014) Who has read the policy on plagiarism? Unpacking students' understanding of plagiarism, Studies in Higher Education, 39(7), 1202-1218, https://doi.org/10.1080/03075079.2013.777412

Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tatham, R.L. y Black, W. (1999). Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall.

Heckler, N. C., Forde, D. R., & Bryan, C. H. (2013). Using writing assignment designs to mitigate plagiarism. Teaching Sociology, 41(1), 94-105. Doi: 10.1177/0092055X12461471

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Kaiser, H.F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31-36.

Lebart, L., Morineau, A. & Piron, M. (1995). Statistique exploratoire multidimensionnelle. [Multidimensional exploratory statistics]. Paris: Dunod.

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3). https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Martínez, C. M., & Sepúlveda, M. A. R. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197-207. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60077-9

McGowan, S., & Lightbody, M. (2008). Enhancing students' understanding of plagiarism within a discipline context. Accounting Education, 17(3), 273-290. doi: 10.1080/09639280701612168

Montecinos, A. (2013). Plagio y ética de la investigación científica. [Plagiarism and ethics of scientific research]. Revista Chilena De Derecho, 40(2), 711-726. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/23729633

Montenegro, J. (2017). Los derechos de autor y la propiedad intelectual en los trabajos universitarios [Copyright and intellectual property in college work]. Revista Científica Hacedor - AIAP/EC, 1(1). Retrieved from: http://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/503

Morató, Y. (2012). Una reflexión necesaria sobre cómo prevenir el plagio en el EESS [A necessary reflection on how to prevent plagiarism in the SSE]. UPON INNOVA: Revista de Innovación Docente, 1, 361-368. Retrieved from: https://goo.gl/bnKhig

Ochoa, L. & Cueva, A (2016). Percepciones de estudiantes acerca del plagio [Perceptions of students about plagiarism]. Encuentros, 14(2), 25-41. Retrieved from: https://goo.gl/qgwSkV

Pardo, C. E. (2007). Combinación de métodos factoriales y de análisis de conglomerados en R: el paquete FactoClass [Combination of factorial methods and analysis of conglomerates in R: the FactoClass package]. Revista Colombiana de Estadística, 30(2), 231-245. Retrieved From: https://goo.gl/6DeEcq

Perelló, S.(2009). Metodología de la Investigación Social [Social research methodology]. Madrid: Dykinson S.L

Pérez López, C. (2004). Técnicas de análisis multivariante de datos: aplicaciones con SPSS. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Ramírez-Barreto, A. C. (2017). El plagio académico. experiencias y algunas ideas para desalentarlo de manera más efectiva [Academic plagiarism experiences and some ideas to discourage it more effectively].

Ciencia Nicolaita, 70, 7-22. Retrieved from: https://goo.gl/c5LwQM

Rebollo-Quintela, N., Espiñeira-Bellón, E.M. & Muñoz-Cantero, J.M. (2017). Atribuciones causales en el plagio académico por parte de los estudiantes universitarios [Causal attributions in academic plagiarism on the part of university students]. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (6), 192-196. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2453

Rodríguez, A. & Clariana, M. (2017). Procrastinación en Estudiantes Universitarios: su Relación con la Edad y el Curso Académico [Procrastination in University Students: The relationship to Age and Academic Year]. Revista Colombiana de Psicología, 26(1), 45-60. doi: 10.15446/rcp.v26n1.53572

Ruiz Bejarano, A. M. (2016). Fuentes digitales y fuentes impresas. Prácticas letradas y plagio en el marco universitario [Digital sources and printed sources. Legal practices and plagiarism in the university framework]. Revista Chilena de Literatura, (94), 215-230. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952016000300011

Sattler, S., Wiegel, C., & Veen, F.V. (2017). The use frequency of 10 different methods for preventing and detecting academic dishonesty and the factors influencing their use. Studies in Higher Education, 42(6), 1126-1144. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1085007

Sattler, S., Graeff, P. & Willem, S. (2013). Explaining the decision to plagiarize: An empirical test of the interplay between rationality, norms, and opportunity. Deviant Behavior, 34(6), 444-463. doi:10.1080/01639625.2012.735909

Sureda, J., Comas, R. & Urbina, S. (2005). The ¨copy and paste¨ generation: plagiarism amongst students, a review of existing literature. International Journal of learning, 12, 161-168. Retrieved from: https://goo.gl/1Bimqh

Sureda, J., Comas, R. & Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. [The causes of academic plagiarism among university students according to the teaching staff]. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220. https://rieoei.org/historico/documentos/rie50a10.pdf

Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R., & Oliver-Trobat, M.F. (2015). Academic Plagiarism among Secondary and High School Students: Differences in Gender and Procrastination. Comunicar, 22(44), 103-111. doi: 10.3916/C44-2015-11

Youmans, R. J. (2011). Does the adoption of plagiarism-detection software in higher education reduce plagiarism? Studies in Higher Education, 36(7), 749-761. doi: 10.1080/03075079.2010.523457

Descargas

Número

Sección

Colaboración