Environmental education in pre-university studies: the case of teachers who teach the subject of Ecology. Puebla-Tlaxcala (Mexico)
Palavras-chave:
Institutional ethnography, education and environmental consciousnessResumo
The different problems that happen in educational environment have been broached from different analysis approaches. This disciplinary diversity stems from the complexity of studied situations and it is the result of the difficulty in defining “the educative thing” as a methodological and theoretical field (Bertely, 2004). One of these complex situations is the environmental education that concerns this research. The objective of this article is to determine the scopes and limitations of the environmental education practice in order to promote and construct a consciousness environmental culture among bachelor’s degree students, as well as, to stimulate pro-environmental initiatives. The methodological approach adopted is the institutional ethnography (EI) applied to the environmental education, which will allow on the one hand to portray reality as faithfully as possible, and on the other hand, to adopt this portrait in other situations that happen in similar institutional contexts. Among the results we have found that: (a) the teachers do not have neither the desirable profile to teach the ecology course nor the basic environmental knowledge; (b) the training program in the ecology field has been created in a superficial and very general way; (c) the ecology course is nominal and (d) the ecology matter is taught in short periods of time and it is governed by a preferably theoretical modality than practical. Generally, both the limitations in teacher training and programmatic contents of the ecology subject restrict to approach with interest and to determine the proportions of the environmental problematic. Consequently, it is generated in the pupils an environmental formation without attitudes and values. The teaching staff fails in his intention to generate students with environmental consciousness, central purpose of the ecology matter.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.