E-Hopes and Public Education in Latin America

Auteurs

  • Gustavo E. Fischman Arizona State University
  • José Luís Ramírez Romero Universidad de Sonora

Mots-clés :

information and communication technologies, public education, pedagogical hopes

Résumé

As has been the case in other regions, in Latin America the incorporation of information and communication technologies into the education systems has been an uneven and complex process, marked by numerous problems of efficiency, access, equity, and fairness (Cuban, 2001; Demo, 2005; Everett, 1998; Tedesco, 2006). The objective of this chapter is to analyze the perspectives taken on these problems by several key educational actors involved in the processes of incorporating information and communicational technologies (ICTs) into the public education systems of four countries: Argentina, Costa Rica, Ecuador, and Mexico. The data for this chapter have been obtained by reviewing relevant literature and by analyzing information obtained through semi-structured interviews with 75 relevant informants.

Références

Anfossi, A. (2007) The integration of computers in primary schools of Costa Rica – experiences of the last 20 years. http://www.fod.ac.cr/publicaciones

Arunachalam, S. (2003). Information for research in developing countries: Information technology, a friend or foe? International Information & Library Review, 35, 133-147.

Aviram, R. & Tami, D. (2004). The impact of ICT on education: The three opposed paradigms, the lacking discourse. The Center for Futurism in Education, Ben Gurion University of the Negev, Israel. Disponible en http://www.elearningeuropa.info/extras/pdf/ict_impact.pdf

Bauman, Z. (1998). Globalization: The human consequences. New York: Columbia University Press.

Brunner, J.J. (2000). Educación: Escenarios de Futuro. Nuevas tecnologías y Sociedad de la Información. Working paper. Programa de la Promoción para la Reforma Educativa en América Latina (PREAL). Santiago de Chile., PREAL.

Castiglioni, A.; Clucellas, M. & Sánchez, G. (2000). Educación y Nuevas Tecnologías: ¿Moda o cambio estructural? Buenos Aires: Veredit.

Cuban, L. (2001) Oversold and underused. Boston, Massachusetts: Harvard University Press.

Demo, P. (2005). Inclusão digital: Cada vez mais no centro da inclusão social. Inclusão Social, 1(1), 36-38.

Dutta, S. y Jain, Amit (2004) The Networked Readiness of Nations. INSEAD. Disponible en http://www.weforum.org/pdf/Gcr/GITR_2003_2004/Framework_Chapter.pdf

Everett, M. (1998). Latin America on-line: The Internet, development, and democratization. Human Organization, 57(4), 385.

Fischman, G. E.; Ball, S. & Gvirtz, S. (2003). Towards a Neo-liberal education? Tension and change in Latin-America. En Education, Crisis and Hope: Tension and Change in Latin-America (pp. 1-19). New York: Routledge-Falmer.

FOD (2007) Programa Nacional de Informatica Educativa, Costa Rica. Disponible en http://www.fod.ac.cr/contenidos/pronie/logros.htm

Foucault, M. (1993). “Space, Power and Knowledge.” The Cultural Studies Reader. S.

During. London, Routledge.

Hursh, D. (2006). The crisis in urban education: resisting Neoliberal policies and forging democratic possibilities. Educational Researcher, 35(4), 19-25.

ILCE (2003a) Disponibilidad y uso de la tecnología en educación básica. Resumen Analítico. México: ILCE.

ILCE (2003b) Disponibilidad y uso de la tecnología en educación básica. Resumen

Ejecutivo. México: ILCE.

ILCE (2003c) Disponibilidad y uso de la tecnología en educación básica. Encuesta Nacional.

México: ILCE.

ILCE (2003d) Disponibilidad y uso de la tecnología en educación básica. Estudios de Caso

México: ILCE.

ILCE (2003e) Disponibilidad y uso de la tecnología en educación básica. Censo de Recursos

Tecnológicos. México: ILCE.

ILCE (2003f) Disponibilidad y uso de la tecnología en educación básica. Contexto

Institucional. México: ILCE.

Hawkins, Robert. (2002) Ten Lessons for ICT and Education in the Developing World, en: The Global Information Technology Report 2001-2002: Readiness for the Networked World. Oxford University Press. Disponible en http://www.cid.harvard.edu/cr/pdf/gitrr2002_ch04.pdff

Hilbert, M & Katz, J. (2003) Building and Information Society: A Latin American and Caribbean Perspective. Santiago de Chile, ECLAC.

Johnston, J. & Barrer, T. (2002). Assessing the impact of technology in teaching and learning: A sourcebook for evaluators. Institute for Social Research. University of Michigan. Disponible en http://rcgd.isr.umich.edu/tlt/TechSbk.pdff

Mcmillan C. K., Honey M., & Mandinach E. (2003) A Retrospective on Twenty Years of Education Technology Policy. U.S. Department of Education, Office of Educational Technology.

Marchesi, A. & Martín E. (2003) Tecnología y aprendizaje; Investigación sobre el impacto del ordenador en el aula. Madrid, Instituto IDEA.

Monge, R. & Hewitt, J. (2004) Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) y el futuro desarrollo de Costa Rica: el desafío de la exclusión. Comisión Asesora de Alta Tecnología de Costa Rica (CAATEC). Serie Costa Rica Digital. N.3. Disponible en http://www.pln.or.cr/docs/crd3.pdff

Ramírez, J. L. (2001). Educación y computadoras: una aproximación al estado actual de su investigación en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. VI, num. 11, enero-abril, 119-138.

Ramírez, J. L. (2006). Las tecnologías de la información y de la comunicación en la educación en cuatro países latinoamericanos. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 11, 28, 61-90.

Salinas, B., Porras, L., Santos, A., y Ramos, J. (2004) Tecnologías de Información, Educación y Pobreza en América Latina. México: Plaza y Valdés.

Tedesco, J. C. (2006). Las TICs y la desigualdad educativa en América Latina. Revista electrónica: Magazine de Horizonte, Informática Educativa, Año VII, No. 75. Disponible en http://www.enlaces.cl/archivos/doc/200511281906400.TICs_Desigualdad(3).pdf

UNESCO (2004). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Formación

Docente. Montevideo, Uruguay: UNESCO, División de Educación Superior.

United Nations Development Programme (2006) Human Development Report 2006 Beyond Scarcity: Power, Poverty and the global water crisis. Disponible en http://hdr.undp.org/hdr2006/statistics/indices/default.cfm

United Nations Development Programme (2001) Human Development Report 2001 Making new technologies work for human development. Disponible en http://hdr.undp.org/reports/global/2001/en/

Wallerstein, I. (1999). The end of the world as we know it: Social science for the twentyfirst Century. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Wallerstein, I. (Ed.) (1975). World inequality: Origins and perspectives on the world system. Montreal: Black Rose Books.

Zúñiga, M. (2003) Aprendizaje mediado por tecnologías digitales la experiencia de Costa

Rica, En: Educación y Nuevas Tecnologías. Experiencias en América Latina. IIPE - UNESCO - Sede Regional Buenos Aires, 2003 (pp. 99-114). Disponible en http://www.fod.ac.cr/publicaciones/

Téléchargements

Publiée

2008-09-01