Non-universitary teachers autonomy: the right to the academic freedom

Authors

  • Julio Nando Rosales Universidad Católica de Valencia
  • José Roberto Sanz Ponce Universidad Católica de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11241

Keywords:

Academic freedom, Neutrality, Non-universitary teachers, Professional ethics, Rights and duties, Teaching freedom

Abstract

We have been witnessing, in recent years, profound changes in the Spanish educational system, that not only affect the funding, the governance and management of the centers and the structure of the different teaching, but also, in a very special way, the teaching staff. Within the teaching function, guaranteed by the Spanish Constitution, the right to academic freedom is recognized, although this is limited within the margins established in the legal regulations. Despite this, due to some ambiguity in some aspects, it lends itself to various interpretations or misinterpretations. This article aims to reflect on the freedom of professors of non - university teachers, to delimit the scope and meaning of their meaning and to analyze their limitations. The methodology that we are going to follow throughout the article is the exhibition and the analysis of real practical cases, as well as of the solutions that of them have given the pertinent estates and institutions. Among the obtained results they emphasize: the little specific regulation on the subject; A certain controversy or lack of clarification about its meaning; And the confusion between academic freedom and teaching freedom.

References

Alzaga, O. (1983). Comentarios a las Leyes Políticas: Constitución Española. Madrid: Ed. Revista de Derecho Público.

Celador, O. (2007). El derecho de libertad de cátedra. Estudio legal y jurisprudencia. Madrid: Universidad Carlos III.

CONSTITUCIÓN ESPAÑOLA DE 1978.

Del Puerto, M. & Cernuda, A. (2009). La libertad de cátedra a debate: qué es y hasta dónde llega, Revista Ingenierías, 12(42), pp. 23-28.

Dogan, D. (2016). Academic Freedom from the Perspectives of Academics and Students: A Qualitive Study, Educaction and Science Tedmem, vol. 41(184), pp. 311-331.

Domínguez, X.M. (2003). Ética del docente. Salamanca: Kadmus.

Estatuto Básico Del Empleado Público, 7/2007, de 12 de abril de 2007.

Expósito, E. (1995). La libertad de cátedra. Madrid: Tecnos.

Expósito, E. (2013). Libertad de cátedra del profesor universitario. Contenidos y amenazas en el contexto actual de reforma del modelo de universidad pública, Revista de Educación y derecho, 7, pp. 1-17.

García, R.; Jover, G. & Escámez, J. (2010). Ética profesional docente. Madrid: Síntesis.

Giner De Los Ríos, F. (2004). Obras Selectas. Madrid: Espasa.

Glenn, C. & De Groof, J. (2002). Finding the Right Balance: Freedom. Autonomy and Accountability in Education, I-II, Utrecht: Lemma.

Hargreaves, A. Fullan, M. (2014). Capital profesional. Madrid: Morata.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.

Hortal, A. (2000). Docencia, en CORTINA, A. Y CONILL, J. 10 palabras clave en ética de las profesiones. Navarra: Verbo Divino, pp. 57-78.

Ibáñez-Martín, J. A. (2013). Ética docente en el siglo XXI: nuevos desafíos, Revista Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 43, pp. 17-31.

Ibáñez-Martín, J. A. (2014). Europa: la sabiduría y sus apariencias. La pedagogía del deseo y las disposiciones intelectuales, Revista Española de Pedagogía, 257, pp. 77-92.

Jordán, J. A. (2003). Códigos deontológicos y compromiso moral del profesorado, en ALTAREJOS, F.; IBÁÑEZ-MARTÍN, J.A.; JORDÁN, J.A. y JOVER, G. Ética docente. Barcelona: Ariel, pp. 119-137.

Karran, T. (2009). Academic Freedom in Europe: Time for a Magna Charta?, Higher Education Policy, vol. 22(2), pp. 163-189.

Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio de 1985, reguladora del DERECHO A LA EDUCACIÓN (LODE).

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de ORDENACIÓN GENERAL DEL SISTEMA EDUCATIVO (LOGSE).

Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo de 2006, de EDUCACIÓN (LOE).

Lozano, B. (1995). La libertad de cátedra, Revista de Educación, 308, pp. 103-129.

Lozano, B. (1997). La libertad de cátedra y sus límites. Ver http://www.elpais.com/diario/1997/01/13 (Consultado el 20/XII/2012).

Mayo, J.B. & Hammond, J. (2010). Dissent confused with disloyalty: teacher trials and reflections on the state of academic freedom in America, The Ohio Social Studies Review, 46, pp. 45-52.

Molero, A. (2000). La Institución Libre de Enseñanza. Un proyecto de reforma pedagógica. Madrid: Biblioteca Nueva.

Otaduy, J. (2006). Neutralidad ideológica del Estado y del sistema educativo público. Jornada de Estudio sobre Educación para la ciudadanía. Conferencia Episcopal Española el 17 de noviembre de 2006. Ver htpp://www.conferenciaepiscopal.nom.es/dossierciudadania/JorgeOtaduy.pdf (Consultado el 25/XI/2012).

Reboul, O. (1972). ¿Transformar la sociedad? ¿Transformar la educación? Madrid: Narcea.

Russo, C.J. & Delon, F.G. (2003). Teachers and academic freedom, Education and the law, vol. 15, nº 1, pp. 67-74.

Salguero, M. (1997). Libertad de cátedra y derechos de los centros educativos.

Barcelona: Ariel.

Sentencia Del Tribunal Supremo 5/1981 de 13 de febrero de 1981.

Sentencia Del Tribunal Supremo 77/1985 de 27 de junio de 1985.

Sentencia Del Tribunal Supremo 217/1992 de 1 de diciembre de 1992.

Sentencia Del Tribunal Supremo 220/2001 de 31 de octubre de 2001.

Simón, M. L. & Selva, J. A. (1995). Los límites del derecho de libertad de cátedra, Revista digital de la Facultad de Educación de Albacete, 10, pp. 119-128.

Suárez Malagón, R. (2011a). Contenido y límites de la libertad de cátedra en la enseñanza pública no universitaria, Revista de Derecho (RUNED), 9, pp. 421-462.

Suárez Malagón, R. (2011b). Libertad de cátedra en la enseñanza pública no universitaria. Ver http://www.comunidadescolar.educación.es/885/ (Consultado el 20.XII.2012).

Suárez Pertierra, G. (2005). Otra versión: La laicidad en el constitucionalismo español, en LLAMAZARES, D. (ed) Libertad de conciencia y laicidad en las instituciones y servicios públicos. Madrid: Dykinson.

Trilla, J. (1997a). El profesor y los valores controvertidos. Neutralidad y beligerancia en la educación. Barcelona: Paidós.

Trilla, J. (1997b). La actitud del profesor en el aula ante los conflictos de valor, CL &

E: Comunicación, lenguaje y educación, 33-38. Ver http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo =126268 (Consulta 1/II/2013).

Vidal, C. (2004). Libertad de cátedra y libertad pedagógica en Alemania, Persona y Derecho, 50, pp. 373-409.

Weber, M. (1998). El político y el científico. Madrid: Alianza Editorial.

Zabalza M.A. & Zabalza, M.A. (2011). Profesores y profesión docente. Entre el “ser” y el “estar.” Madrid: Narcea.