Study of the reasons for and measures to avoid plagiarism in young students of education

  • Violeta Cebrián Robles Universidad de Vigo
  • Manuela Raposo Rivas Universidad de Vigo
  • José Antonio Sarmiento Campos Universidad de Vigo
Palabras clave: cyber-plagiarism, academic honesty, digital competencies, ethical competencies, preservice teachers

Resumen

The Internet has become a source of information for most young people. It provides opportunities but also poses dangers for which they must acquire digital skills. This is the case for young students intending to become teachers who, in turn, will have to train other young people in these digital skills. The research focuses on students’ opinions on two issues relating to dishonest practices: a. the reason or reasons they and their fellow students plagiarize and, b. finding solutions to avoid academic plagiarism. The study analyzes data of 539 students from faculties of education of eight universities and two different countries (Portugal and Spain). A common model for young people has been found from validated instruments. There is a common pattern in the students of all the universities and countries studied, justified by three interrelated reasons to plagiarize: "internal" and "external" reasons to the students and the lack of motivation required for the task.

Biografía del autor/a

Violeta Cebrián Robles, Universidad de Vigo
Lcda. en Derecho por la Universidad de Málaga. Titulada en Mediación, Máster Oficial en Derecho Penal, Máster oficial en Educación. Doctoranda del programa interuniversitario “Equidad e Innovación en Educación” por la Universidad de Vigo. Gestión de proyectos y Tutora de acciones formativas online en empresas del sector de formación. Miembro del Grupo de investigación en Equidad e Innovación en Educación de la Universidad de Vigo.
Manuela Raposo Rivas, Universidad de Vigo

Profesora Titular de Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación, Universidad de Vigo. Docencia está vinculada a la formación de futuros profesionales de la educación en materias relacionadas con las TIC, el Practicum, la innovación e investigación educativa y el Trabajo Fin de Grado.

José Antonio Sarmiento Campos, Universidad de Vigo

Orientador en Educación Secundaria, Profesor Asociado en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación en la Facultad de Ciencias de la Educación en el Campus Ourense de la Universidad de Vigo (España).

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