Becoming a teacher: The first year of work for teachers in Early Childhood Education

Autores/as

  • Graciela Fandiño Cubillos Universidad Pedagógica Nacional de Colombia
  • Inés Elvira Castaño Silva Universidad Pedagógica Nacional de Colombia

Palabras clave:

Early Childhood Education teachers, beginning teacher, teachers' training

Resumen

This article presents the results of the research about the most teaching problems for the graduates of Early Childhood Education of Universidad Pedagógica Nacional of Colombia, during their first year of work like teachers. It describes and analyzes the problems in the personal, didactic, institutional and social levels. Being the institutional trouble in which they feel the biggest problems by the pedagogical approaches confrontation of both public and private organizations; as well as, to the conflicts in the relation with the institution parents . The above leads to reflect on the need to accompany the beginning teachers in their first working year, because this will constitute many of its future ways of working and points of views of the same problems.

Citas

Bonilla - Castro, E. y P. Rodríguez, (1997), Más allá del dilema de los métodos, Bogotá, Norma.

Bullough,Jr. (2000) Convertirse en profesor: La persona y la localización social de la formación del profesorado, en Biddle, Good. y Goodson, La enseñanza y los profesores I, Paidós, Barcelona.

Esteve, José,(1994) “El malestar docente”, Paidós, Barcelona.

Jordell, K, (1987), “Problems of Beginning and more Experienced Teachers in Norway”, Scandinavian Journal of Educational Research, 29(3), 105-121.

Lacey, C: (1977): The Socialization of Teachers. London, Methuen and Co.

Lucas Martín, A.(1986), “El proceso de socialización: un enfoque sociológico”, Revista Española de Pedagogía, 173, 357-370.

Marcelo García, Carlos, (1992), Aprender a enseñar: un estudio sobre el proceso de socialización de los profesores principiantes, Madrid, Centros de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia: C.I.D.E

Marcelo García, C. (1999), “Estudios sobre estrategias de inserción profesional en Europa”, Revista Iberoamericana de Educación, OEI (Organización de Estados Iberoamericanos), 19, 101-144.

Martínez M., (2004), “Los Grupos Focales de Discusión como Método de Investigación”, Sitio web Miguel Martínez [en línea]. Disponible en http://prof.usb.ve/miguelm/gruposfocales.html, consulta 22 de julio 2005.

Sarramona, J. et, al (1998), “¿Qué es ser profesional docente?”, Revista Teoría de la Educación, 10, 95-144.

Veenman, S., (1984), “Perceived Problems of Beginning Teachers”, Review of Educacional Research, 54(2), 143-178.

Descargas

Publicado

2009-04-01