Vox's parliamentary speech from the theoretical perspective of framing and propaganda theory
Keywords:
propaganda, Vox, far right, framing, parliamentary discourseAbstract
This research analyses the communication and persuasion strategies of the Vox parliamentary group through the analysis of the parliamentary speeches in defence of its bills and non-bills debated during the 14th Legislature (2019-2023) in the Congress of Deputies, applying the framing theory to define the different approaches and lines of argumentation of the party in the face of Spain's problems, as well as the propaganda theory —through its models, rules and techniques—, identified throughout the deputies' interventions. The results refer to a prominent use of the framing of attribution of responsibilities and the constant formation of a single enemy, highlighting migrants and the central government through oral propaganda. The conclusions suggest that the framing theory, in its praxis, can be a vehicle to construct or analyse propaganda messages.
Downloads
References
Aladro, Eva y Paula Requeijo (2020). Discurso, estrategias e interacciones de Vox en su cuenta oficial de Instagram en las elecciones del 28-A. Derecha radical y redes sociales. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 203–229. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1455
Applebaum, Anne (2019). ¿Qué hay detrás del auge de Vox? Polarización, tecnología y una red global”. The Washington Post.
Ardèvol-Abreu, Alberto (2015). Framing o teoría del encuadre en comunicación: Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423–450. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053
Ballester, Mateo (2022). Alianzas de nacionalismos: los vínculos del partido Vox con la derecha radical de Europa y Estados Unidos. Revista de Estudios Políticos, 196, 99–129. https://doi.org/10.18042/cepc/rep.196.04
Berdón, Pablo; Jacobo Herrero; Virginia Martín e Itziar Reguero (2024). Hate Speech on Twitter: Vox in the Catalan Parliamentary Elections. Journalism Practice, 18 (2), 374-395. https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2282082
Bernays, Edward [1928] (2008). Propaganda. Editorial Melusina.
Cerdán, Víctor; Álvaro Giménez y Graciela Padilla (2022). El auge de Vox y el populismo en YouTube antes y durante la pandemia del Covid-19. Revista de Comunicación de la SEECI, 55, 17–35. http://doi.org/10.15198/seeci.2022.e751
Charaudeau, Patrick (2009). Análisis del discurso e interdisciplinariedad en las ciencias humanas y sociales. En Puig, L. (ed.), El discurso y sus espejos. Universidad Nacional Autónoma de México.
Cheddadi, Zakariae (2020). Discurso político de Vox sobre los Menores Extranjeros No Acompañados. Inguruak, 69, 55–57. https://doi.org/10.1387/inguruak-69-2020-art04
Congreso de los Diputados. (s.f.). Diario de Sesiones, XIV Legislatura (2019–2023). https://www.congreso.es/es/busqueda-de-intervenciones
Congreso de los Diputados. (s.f.). Portal web del Congreso de los Diputados de España. https://www.congreso.es
Domenach, Jean-Marie [1950] (1986). La propaganda política. Presses Universitaires de France.
Edwards, Violet. (1938). Group Leader’s Guide to Propaganda Analysis. Institute for Propaganda Analysis.
Ellul, Jacques [1962] (1969). Historia de la propaganda. Monte Ávila Editores.
Entman, Robert (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.
European Conservatives and Reformists (2023). ECR Group in the European Parliament, ecrgroup.eu
Fernández, Belén (2021). Género e inmigración en Vox. El discurso de la derecha radical en España. Migraciones, 51, 241-268. https://doi.org/10.14422/mig.i51y2021.009
Ferreira, Carles (2019). Vox as representative of the radical right in Spain: A study of its ideology. Revista Española de Ciencia Política, 51, 73-98.
Fuentes, Catalina (2018). El discurso parlamentario: acercamientos metodológicos y perspectivas de estudio. En Llamas, Carmen, El análisis del discurso político: géneros y metodologías (pp. 43-78). EUNSA.
Garrido, Antonio; María Antonia Martínez y Alberto Mora-Rodríguez (2022). Partidos spin-off, partidos nicho y derecha radical: el caso de VOX en España. Revista Internacional de Sociología, 80(2), e207. https://doi.org/10.3989/ris.2022.80.2.21.10
Huici, Adrián (2017). Teoría e historia de la propaganda. Editorial Síntesis.
Innerarity, Carmen y Antonello Giansante (2025). National Populism and Religion: The Case of Fratelli d’Italia and Vox. Religions, 16(2), 200. https://doi.org/10.3390/rel16020200
Koziner, Nadia S. (2013). Antecedentes y fundamentos de la teoría del framing en comunicación. Austral Comunicación, 2(1), 1-25. https://doi.org/10.26422/aucom.2013.0201.koz
Lasswell, Harold (1938). Propaganda Technique in the World War. P. Smith.
Lava, David (2021). El discurso populista de VOX en las Elecciones Generales de 2019: análisis comparativo de las agendas temáticas en televisión y Twitter. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 7, 37–65. https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.200
Manifiesto Fundacional de Vox. (s.f.). Manifiesto fundacional de Vox. voxespana.es, (enlace).
Morelli, Anne (2001). Principios elementales de la propaganda de guerra: utilizables en caso de guerra fría, caliente o tibia. Hiru Argitaletxea.
Mudde, Cas (2007). Populist Radical Right Parties in Europe. Cambridge University Press.
Muñiz, Carlos (2020). El framing como proyecto de investigación: una revisión de los conceptos, ámbitos y métodos de estudio. Profesional de la Información, 29(6), e290623. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.23
Oddo, John (2018). The Discourse of Propaganda: Case Studies from the Persian Gulf War and the War on Terror. The Pennsylvania State University Press.
Oddo, John (2023). Propaganda theory and analysis. En Cap, P. (Ed.), Handbook of Political Discourse. Edward Elgar Publishing.
Olmos, Antonia (2023). Desinformación, posverdad, polarización y racismo en Twitter: análisis del discurso de Vox sobre las migraciones durante la campaña electoral andaluza (2022). Methaodos. Revista de ciencias sociales, 11(1), m231101a09. http://dx.doi.org/10.17502/mrcs.v11i1.676
Olivas, José Javier (2024). A fence of opportunity On how Vox’s radical right populist narratives frame and fuel crises in the border between Spain and Morocco. Journal of Language and Politics, 23(3), 323-347.
Pineda, Antonio (2007). ¿Todo es propaganda?: el panpropagandismo o monismo propagandístico como límite superior de la teoría de la propaganda. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1(5), 416-436.
Pizarroso, Alejandro (1990). Historia de la propaganda: notas para un estudio de la propaganda política y de “guerra”. Eudema.
Pizarroso, Alejandro (1999). La Historia de la Propaganda: una aproximación metodológica. Historia y Comunicación Social. Servicio de publicaciones Universidad Complutense, 145-172.
Ponsonby, Arthur (1942). Falsehood in War Time. Bradford and Dickens.
¿Qué es VOX? (2024). ¿Qué es VOX?. voxespana.es, (enlace).
Rebollo-Bueno, Sara (2023). El discurso fatalista sobre la inmigración en ‘fronteras seguras’ de Vox: una propuesta metodológica para el análisis de mensajes propagandísticos. Revista Mediterránea de Comunicación (MJC), 14(1), 45-62. https://doi.org/10.1989/872X.xxx
Recio, Armando y Carmen Vidal (2023). La estrategia de deslegitimación de las instituciones democráticas por los populismos. Gaceta sindical: reflexión y debate, 41, 151-166.
Rosa, Alexandre Reis y Patrícia Mendonça (2011). Enmarcando la acción colectiva: el encuadre como contribución a los estudios organizativos de los movimientos sociales. Revista de Administração Contemporânea, 15(4), 665-681. https://doi.org/10.1590/S1984-92302011000400005
Ruiz-Mora, Isabel; Alberto López-Carrión y Daniel Guerrero-Navarro (2025). Estrategias de desinformación de VOX: Cobertura mediática de su discurso parlamentario sobre la Agenda 2030. Palabra Clave, 28(s1), e28s112. https://doi.org/10.5294/pacla.2025.28.s1.12
Sánchez de Dios, Manuel (2020). El avance electoral de la extrema derecha en el siglo XXI y sus efectos en los sistemas de partidos europeos. Política y Sociedad, 57(3), 747-768. https://doi.org/10.5209/poso.69208
Semetko, Holli A. y Patti M. Valkenburg (2000). Framing European politics: A content analysis of press and television news. Journal of Communication, 50(2), 93-109. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
Suárez, Belén (2021). Género e inmigración en Vox. El discurso de la derecha radical en España. Migraciones, 51, 241-268. https://doi.org/10.14422/mig.i51y2021.009
Taylor, Philip M. (2003). Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day. Manchester University Press.
Tuñón-Navarro, Jorge y Andrea Bouzas-Blanco (2023). Extrema derecha europea en Twitter. Análisis de la estrategia digital comunicativa de Vox y Lega durante las elecciones europeas de 2014 y 2019. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(1), 241-262. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23334
Uris, Rebeca; Rocío Zamora e Inmaculada Martínez (2022). The specific frames of gender violence in Spain: An analysis of the construction of the story offered by TVE. Visual Review. Revista Internacional de Cultura Visual, 11(2), 1-14. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3664
Valdez-Apolo, María Belén; Carlos Arcila-Calderón y Javier Jiménez (2019). El discurso del odio hacia migrantes y refugiados a través del tono y los marcos de los mensajes en Twitter. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (RAEIC), 6(12), 361-384. https://doi.org/10.24137/raeic.6.12.2
Van Dijk, Teun (2005). Política, ideología y discurso. Quórum Académico, 2(2), 14-57.
Wodak, Ruth (2015). The Politics of Fear: What Right-Wing Populist Discourses Mean. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781446270073
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marina Goñi Aguilar, Armando Recio García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial (CC-BY 4.0), que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista. Encrucijadas permite y se anima a todas las personas autoras a depositar la versión final publicada en repositorios institucionales o temáticos de acceso abierto, cumpliendo en caso necesario los términos establecidos por la entidad financiadora de la investigación.

