Voces y Saberes: towards a decolonized university
Keywords:
University, Eurocentrism, epistemic colonialism, decolonisation, student movementAbstract
Decolonizing knowledge is an act of resistance; a call to reexamine who builds the stories we tell. This text pretends to problematize the construction of a hegemonic knowledge production model of Eurocentric and neocolonial character in westernized universities. And from there narrate the experience of a group of students from the Political Science and Sociology faculty in the Complutense University of Madrid, that seek to challenge the epistemic colonialism in their faculty. All in attempt to take on the collective responsibility of imagining and building a more critical and transversal public university. That’s how the project “Voces y Saberes: hacia una universidad descolonizada” (Voices and knowledges: towards a decolonized university) is born, looking to gather and voice different names, quotes, work and contributions from a diversity of racialized and non-western authors. Voices and knowledges that originate from within and outside academia, that have been historically under-represented in college education and hegemonic social sciences.
Downloads
References
Castro-Gómez, Santiago (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada. Pontificia Universidad Javeriana.
Chemaly, Soraya (2019). Rethinking Knowledge Production: The Role of Epistemic Justice. Decolonizing Epistemologies. Fordham University Press.
Collins, Patricia Hill (2000). Black feminist thought: Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. Routledge.
Crawford, Gordon; Zainab Mai-Bornu y Karl Landström (2021). Decolonising knowledge production on Africa: Why it’s still necessary and what can be done. Journal of the British Academy.9(s1), 21–46. https://doi.org/10.5871/jba/009s1.021
Dussel, Enrique (1994). 1492:El encubrimiento del Otro: hacia el origen del “mito de la modernidad”. Plural editores.
Duvignaud, Franpoise (1987). El cuerpo del horror. Fondo de Cultura Económica.
Elorduy, Pablo (2018) Boaventura de Sousa: “La tragedia de nuestro tiempo es que la dominación está unida y la resistencia está fragmentada”. El Salto, 19 de mayo, (enlace).
Fricker, Miranda (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001
Grosfoguel, Ramón (2016). Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI. Tabula Rasa.
Jameson, Fredric (1994). The Seeds of Time. Columbia University Press.
Lander, Edgardo (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Le Guin, Ursula Kroeber (2016). Words Are My Matter: Writings About Life and Books. Harper Perennial.
Lyotard, Jean-François (1987). La condición postmoderna: Informe sobre el saber. Editorial Cátedra.
Mohanty, Chandra Talpade (1988). Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses. Feminist Review. 30(1), 61-88. https://doi.org/10.1057/fr.1988.42
Nkrumah, Kwame (1965). Neo-Colonialism, the Last Stage of Imperialism. Panaf LTD.
Ostrom, Elinor (1990). Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511807763
Quijano, Aníbal (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. En H. Bonilla (Ed.), Los conquistados: 1492 y la población indígena de las Américas. Tercer Mundo Editores.
Quijano, Aníbal (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Incalcuables: Reunión de investigaciones CLACSO.
Santos, Boaventura De Sousa (2009). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. CLACSO.
Santos, Boaventura De Sousa (2007). Una epistemología del Sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI.
Sow, Fatou (1997). Engendering African Social Sciences. CODESRIA.
Wallerstein, Immanuel (1996). Open the Social Sciences: Report of the Gulbenkian Commission on the Restructuring of the Social Sciences. Standford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503616219
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ainara García García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial (CC-BY 4.0), que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista. Encrucijadas permite y se anima a todas las personas autoras a depositar la versión final publicada en repositorios institucionales o temáticos de acceso abierto, cumpliendo en caso necesario los términos establecidos por la entidad financiadora de la investigación.

