From omnivore to plebeian cultures: some reflections on cultural consumption in the 21st century
Keywords:
sociology of culture, popular cultures, plebeian cultures, cultural omnivoreAbstract
Based on the book Pospopulares: las culturas populares después de la hibridación, by the Argentine sociologist Pablo Alabarces, we can trace the evolution of the study of popular cultures in Latin American academia over the last 50 years. From the concept of mass culture, to that of cultural industries, the cultural omnivore, and plebeian cultures, the text proposes a change in the ways in which these cultures are consumed, suggesting an appropriation of plebeian cultures by the middle and upper classes. In turn, this work leads us readers, and academics, to ask ourselves what kinds of cultural manifestations we study, and from what ideological paradigms we do so.
References
López Cano, Rubén (2011). Juicios de valor y trabajo estético en el estudio de las músicas populares urbanas de Latinoamérica. En J. F.Sanz y R. López Cano (eds.), Música popular y juicios de valor: una reflexión desde América Latina (pp. 217-259). Centro de Estudios Latinoamericanos.
Piquer, Ruth (2020). Popular music in Spain: Current lines of research and future challenges. IASPM Journal, 10(1), 59-69. https://doi.org/10.5429/2079-3871(2020)v10i1.5en
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.