"Between two waters". Representation of the rural environment and elements of rootedness in young rural women with higher education

Authors

Keywords:

rural youth, education, gender, rootedness, depopulation

Abstract

The departure from the rural environment of the qualified young people, especially the female population, compromises the social sustainability of the rural environment and feeds back into the processes of depopulation, ageing and masculinisation. This study relates the representation of the rural environment of young rural Andalusian women with higher education to their expectations of permanence or migration. For this purpose, three focus groups have been made according to the territory, the level of education and the degree of labour market insertion of the participants. The results show a representation of the environment marked by the professional and personal limitations that the rural environment offers them and that projects their future outside of it. Their view of the environment in terms of gender orients their feelings of uprooting and their social position —rural university women— places them in a particular position of no-man's land in relation to the town and the city. But positive elements also emerge on which to build a life trajectory in rural areas. To this end, participation, entrepreneurship, and access to mobility are seen as mechanisms to fix the population in the territory. Finally, education plays an ambivalent role in the processes of human decapitalisation.

References

Bernard, Aude, y Martin Bell (2018). Educational selectivity of internal migrants: A global assessment. Demographic Research, 39(1), 835–854. https://doi.org/10.4054/DEMRES.2018.39.29

Camarero, Luis (2019). Los patrimonios de la despoblación: la diversidad del vacío. Revista PH, 98, 50–69. https://doi.org/10.33349/2019.98.4517

Camarero, Luis (2020). Despoblamiento, baja densidad y brecha rural: un recorrido por una España desigual. Panorama Social, 31, 47–73.

Camarero, Luis; Cruz, Fátima; González, Manuel T.; del Pino, Julio A.; Oliva, Jesus y Rosario Sampedro (2009). La población rural de España. De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Fundación la Caixa.

Camarero, Luis y Rosario Sampedro (2008). ¿Por qué se van las mujeres? El continuum de movilidad como hipótesis explicativa de la masculinización rural. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 124, 73–105. https://doi.org/10.5477/cis/reis.124.73

Camarero, Luis; Sampedro, Rosario y José I. Vicente-Mazariegos (1991). Mujer y ruralidad: el círculo quebrado. Instituto de la Mujer.

Conde, Fernando (2008). Los grupos triangulares como espacios transicionales para la producción discursiva: un estudios sobre la vivienda en Huelva. En A. Gordo y A. Serrano (Eds.), Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social (pp. 155–188). Pearson Educación.

Corbett, Michael (2007). Learning to Leave: The Irony of Schooling in a Coastal Community. University of British Columbia. https://dx.doi.org/10.14288/1.0055496

Corbett, Michael (2009). Rural Schooling in Mobile Modernity : Returning to the Places I’ve Been. Journal of Research in Rural Education, 24(7), 1–13.

Dalsgaard, Helle y Malene Gram (2018). ‘The brainy ones are leaving’: the subtlety of (un)cool places through the eyes of rural youth. Journal of Youth Studies, 21(5), 620–635. https://doi.org/10.1080/13676261.2017.1406071

del Pino, Julio A. y Luis Camarero (2017). Despoblamiento rural. Soberanía Alimentaria, Biodiversidad y Culturas, 27, 6–11.

Díaz, Cecilia (2005). Aproximaciones al arraigo y al desarraigo femenino en el medio rural: mujeres jóvenes en busca de una nueva identidad rural. Papers. Revista de Sociologia, 75, 63–84. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v75n0.1016

Eagly, Alice H. (1987). Sex differences in social behavior: A social-role interpretation. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Farrugia, David (2016). The mobility imperative for rural youth: the structural, symbolic and non-representational dimensions rural youth mobilities. Journal of Youth Studies, 19(6), 836–851. https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1112886

Farrugia, David , Smyth, John y Tim Harrison (2014). Rural young people in late modernity: Place, globalisation and the spatial contours of identity. Current Sociology, 62(7), 1036–1054. https://doi.org/10.1177/0011392114538959

Finn, Kirsty (2017): "Multiple, relational and emotional mobilities: Understanding student mobilities in higher education as more than ‘staying local’ and ‘going away’", British Educational Research Journal, 43(4), pp. 743-758. https://doi.org/10.1002/BERJ.3287

García, Iñaki (2006). El método cualitativo aplicado a la investigación medioambiental: grupos de discusión y entrevistas. En L. Camarero (Ed.), Medioambiente y Sociedad. Elementos de explicación sociológica (pp. 173–213). Thomson-Paraninfo.

Gómez, Cristobal y Cecilia Díaz (2009). La juventud rural en el cambio de siglo: tendencias y perspectivas. Revista de Estudios de Juventud, 87, 125–144.

González-Leonardo, Miguel y Antonio López-Gay (2021). Del éxodo rural al éxodo interurbano de titulados universitarios: la segunda oleada de despoblación Miguel. Ager, 2021(31), 7–42. https://doi.org/10.4422/ager.2021.01

González-Leonardo, Miguel; López-Gay, Antonio y Albert Esteve (2022). Interregional migration of human capital in Spain. Regional Studies, 9(1), 324–342. https://doi.org/10.1080/21681376.2022.2060131

González, Manuel T.; Lubián, Carlos; Gimeno, Rubén; Casares, Serafín; Langa, Delia; Botía-Morillas, Carmen y Luis Navarro (2022). ¿Estudiar para irse? Influencia de las enseñanzas secundarias postobligatorias en las estrategias de movilidad de la juventud rural en Andalucía. En E. Moyano (Ed.), Mediterráneo Económico (Vol. 35, pp. 123–142). Cajamar Caja Rural.

González, Manuel T. e Inmaculada Montero (2020). ¿Por qué te vas? Las políticas de desarrollo rural como instrumento de integración de La juventud rural en AndaLucía. Kult-Ur, 7(14), 35–66.

González, Manuel T.; Montero, Inmaculada y Javier Águila (2023). ¿Políticas hacia la población o para la despoblación? Los dilemas de la juventud rural. Recerca, Revista de Pensament i Anàlisi, 28(1), 1–27.

González, Juán J.; De Lucas, Ángel y Alfonso Ortí (1985). Sociedad rural y juventud campesina. Instituto de Estudios Agrarios, Pesqueros y Alimentarios.

González, Juán J. y Cristobal Gómez (2002). Juventud Rural 2000. Instituto de la Juventud.

González, Manuel T.; Moscoso, David; Muñoz, Víctor. M. y Beatriz Bonete (2012). Diagnóstico de la juventud rural en Andalucía. Consejería de Agricultura y Pesca de la Junta de Andalucía.

Haartsen, Tialda y Frans Thissen (2014): "The success-failure dichotomy revisited: Young adults’ motives to return to their rural home region", Children’s Geographies, 12(1), pp. 87-101. https://doi.org/10.1080/14733285.2013.850848

Johansson, Mats (2016): "Young women and rural exodus—Swedish experiences", Journal of Rural Studies, 43, pp. 291-300. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2015.04.002

Juvonen, Tarja y Marjo Romakkaniemi, M (2019). Between Mobility and Belonging: The Meanings of Locality among Youth in Lapland in the Transition to Adulthood. Young, 27(4), 321–335. https://doi.org/10.1177/1103308818791672

Langa, Delia (2018). La apuesta universitaria en los jóvenes de clases populares. Entre la promoción social y la falta de horizonte. Revista Espanola de Sociologia, 27(1), 135–143. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.9

Li, Yuheng; Westlund, Hans y Yansui Liu (2019). Why some rural areas decline while some others not: An overview of rural evolution in the world. Journal of Rural Studies, 68(February), 135–143. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.03.003

Mærsk, Eva; Thuesen, Annette A. y Tialda HAartsen (2023): "Symbolic mobility capital to fight the social stigma of staying: How young adults re-imagine narratives of ‘leaving’ during higher education", Journal of Youth Studies, 26(2), pp. 153-169. https://doi.org/10.1080/13676261.2021.1986624

Mclaughlin, Diane K.; Shoff, Carla M. y Mary A. Demi (2014). Influence of Perceptions of Current and Future Community on Residential Aspirations of Rural Youth. Rural Sociology, 79(4), 453–477. https://doi.org/10.1111/ruso.12044

Monreal, Carmen (2010). Esquemas De Género Y Desigualdades. En L. Amador y C. Monreal (Eds.), Intervención social y Género (pp. 73-94). Narcea.

Oliva, Jesús (2006). Movilidad laboral y estrategias de arraigo rural. Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 006(211), 143–188.

Pérez Soriano, Josep (2013). ¿Por qué se van? Mujeres de pueblo y desarraigo en la ruralidad valenciana. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 6, 101–116.

Recaño, Joaquín (2017). La sostenibilidad demográfica de la España vacía. Perspectives Demogràfiques, 1–4. https://doi.org/10.46710/ced.pd.esp.7

Rieger, Jon H. (1972). Geographic Mobility and the Occupational Attainment of Rural Youth: A Longitudinal Evaluation. Rural Sociology, 37(2), 189–207. http://reader.library.cornell.edu/docviewer/digital?id=chla5075626_4323_002#page/29/mode/1up

Rodríguez-Rodríguez, Mercedes Á. y Josefina Domínguez (2019). Movilidad interior de los estudiantes universitarios españoles (2001-2015): una lectura geográfica. Cuadernos Geográficos, 58(1), 300–320. https://doi.org/10.30827/CUADGEO.V58I1.6615

Ruíz, Jorge (2012). El grupo triangular: reflexiones metodológicas en torno a dos experiencias de investigación. Empiria, 24, 141–162.

Sampedro, Rosario (2000). Mujeres jóvenes en el mundo rural. Revista de Estudios de Juventud, 48, 83–90.

Sampedro, Rosario (2008). Como ser moderna y de pueblo a la vez. Revista de Estudios de Juventud, 83, 179–194.

Santamaría-Cárdaba, Noelia y Rosario Sampedro (2020). The rural school: A review of the scientific literature. Ager, 2020(30), 147–176. https://doi.org/10.4422/ager.2020.12

Seyfrit, Carole L. (1986). Migration Intentions of Rural Youth: Testing an Assumed Benefit of Rapid Growth. Rural Sociology, 51(2), 199–211.

Sherman, Jennifer y Rayna Sage. (2011). Sending Off All Your Good Treasures : Rural Schools, Brain-Drain, and Community Survival in the Wake of Economic Collapse. Journal of Research in Rural Education, 26(11), 1–14.

Thomassen, Jonne (2021): "The roles of family and friends in the immobility decisions of university graduates staying in a peripheral urban area in the Netherlands", Population, Space and Place, 27(2), pp. 1-14. https://doi.org/10.1002/psp.2392

Van Dijk, Teun A. (2009). Society and discourse: How social contexts influence text and talk. Cambridge University Press.

Van Dijk, Teun A. (2016). Análisis Crítico del Discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203–222. https://www.redalyc.org/pdf/459/45955901010.pdf

Whatmore, Sarah (1991). Farming women: gender, work and family enterprise. McMillan.

Published

2024-12-23

How to Cite

Águila Díaz, J. (2024). "Between two waters". Representation of the rural environment and elements of rootedness in young rural women with higher education. Encrucijadas. Revista Crítica De Ciencias Sociales, 24(2), a2407. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/101558