Which Islam for which Europe? Towards an anthropology of post-migratory Islam in Europe

Authors

  • Jordi Moreras Palenzuela Investigador y profesor de Antropología, Departamento de Antropología, Filosofía y Trabajo Social, Universitat Rovira i Virgili (Tarragona)

Keywords:

Islam, Muslims, Europe, religiosity, post-migration

Abstract

Revista CIDOB d’Afers Internacionals, nº 115
Quadrimestral (January - September 2017)
ISSN:1133-6595 | E-ISSN:2013-035X
DOI: https://doi.org/10.24241/rcai.2017.115.1.13

Academic reflection on Islam in Europe began at the start of the 1980s as a phenomenon linked to the settlement of migrant populations. Profound transformations in terms both of the articulation of Muslim identities in Europe and the changes underway in the European national contexts of which the members of these groups form part mean new analytical approaches are required. This paper proposes a reading of the collective religious expressions of Muslims in Europe and the reactive scenarios arising in post-migratory terms.

 

>> The full text articles of this issue are available only in Spanish language

References

Adraoui, Mohamed-Ali. Du Golfe aux banlieues. Le salafisme mondialisé. París: Presses Universitaires de la France, 2013.

Ammerman, Nancy T. (ed.). Everyday Religion. Observing Modern Religious Lives. Oxford: Oxford University Press, 2007.

Balibar, Étienne. Saeculum. Culture, religion, idéologie. París, Éditions Galilée, 2012.

Balibar, Étienne. «¿Francia para los laicos?». La Maleta de Portbou, n.º 20 (2016), p. 48-50.

Baumann, Gerd. El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona: Paidós, 2001.

Bectovic, Safet. «Studying Muslims and constructing Islamic identity». Ethnic and Racial Studies, vol. 34, n.º 7 (2011), p. 1.120-1.133.

Benkheira, Mohamed H. L’amour de la loi. Essai sur la normativité en islam. París: Presses Universitaires de la France, 1997.

Benkheira, Mohamed H. «Peut-on intégrer l’islam si on le vide de sa substance rituelle?». Islam de France, n.º 2 (1998), p. 42-49.

Benslama, Fethi. Un furieux désir de sacrifice. Le surmusulman. París: Seuil, 2016.

Bowen, John R. «Beyond Migration: Islam as a Transnational Public Space». Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 30, n.º 5 (2004), p. 879-94.

Bowen, John R. Can Islam be French? Pluralism and pragmatism in a secularist state. Princeton: Princeton University Press, 2009.

Bowen, John R. On British Islam. Religion, law, and everyday practice in shari’a councils. Princeton: Princeton University Press, 2016.

Bowen, John R.; Bertossi, Christophe; Duyvendak, Jan Willem y Krook, Mona Lena (eds.). European States and their Muslim Citizens: The Impact of Institutions on Perceptions and Boundaries. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

Burchardt, Marian y Michalowski, Ines (eds.). After Integration: Islam, Conviviality and Contentious Politics in Europe. Viena: Springer, 2015.

Buruma, Ian. Asesinato en Amsterdam: La muerte de Theo van Gogh y los límites de la tolerancia. Barcelona: Editorial Debate, 2011.

Caeiro, Alexandre. «The power of European fatwas: The minority fiqh project and the making of an Islamic counterpublic». International Journal of Middle East Studies, vol. 42, n.º 3 (2010), p. 435-449.

Certeau, Michel de. L’invention du quotidien. París: Gallimard, 1980.

Cesari, Jocelyne. Why the West fears Islam: an exploration of Muslims in liberal democracies. Nueva York: Palgrave Macmillan, 2013.

Cohen, Stanley. Demonios populares y pánicos morales. Barcelona: Gedisa, 2015

Dassetto, Felice y Conrad, Yves. Musulmans en Europe Occidentale: Bibliographie commentée. París: L’Harmattan, 1996.

Davie, Grace. Religion in Britain since 1945: Believing without Belonging. Oxford: Oxford University Press, 1994.

Dessing, Nathal M. Rituals of birth, circumcision, marriage, and death among Muslims in the Netherlands. Leiden: Peeters, 2001.

Dessing, Nathal M.; Jeldtoft, Nadia; Nielsen, Jørgen S. y Woodhead, Linda (eds.) Everyday Lived Islam in Europe. Farnham: Asghate, 2013.

Dupont, Pier-Luc. «Del sexismo islámico al sexismo secular en la resolución de conflictos familiares», en: Solanes, Ángeles (ed.). Diversidad cultural y conflictos en la Unión Europea. Implicaciones jurídico-políticas. Valencia: Tirant lo Blanc, 2015, p. 183-201.

Eickelman, Dale F. y Salvatore, Armando «Muslim publics», en: Eickelman, Dale F. y Salvatore, Armando (eds.). Islam and the Public Good. Leiden: Brill, 2004, p. 3-27.

Fadil, Nadia y Fernando, Mayanthi. «Rediscovering the “everyday” Muslim. Notes on an anthropological divide». HAU. Journal of Anthropology Theory, vol. 5, n.º 2 (2015), p. 59-88.

Geisser, Vincent y Zemouri, Aziz. Marianne et Allah. Les politiques français face à la «question musulmane». París, La Découverte, 2007.

Göle, Nilufer (ed.). Islam and Public Controversy in Europe. Farnham: Ashgate, 2014.

Habermas, Jürgen. La constelación posnacional. Ensayos políticos. Barcelona, Paidós, 2000.

Herding, Maruta. Inventing the Muslim Cool Islamic Youth Culture in Western Europe. Berlín: Transcript Verlag, 2013.

Hervieu-Léger, Danièle. «The Role of Religion in Establishing Social Cohesion», en: Michalski, Krzysztof (ed.). Religion in the New Europe. Budapest: Central European University Press, 2006, p. 45-63.

Hervieu-Léger, Danièle. La religión, hilo de memoria. Barcelona: Herder, 2009.

Institut Montaigne. Un islam français est posible. París: Institut Montaigne, septiembre de 2016 (en línea) [Fecha de consulta: 15.11.2016] http://www.institutmontaigne.org/res/files/publications/rapport-un-islam-francais-est_-possible.pdf

Jeldtoft, Nadia. «Lived Islam: religious identity with “non-organized” Muslim minorities». Ethnic and Racial Studies, vol. 34, n.º 7 (2011), p. 1.134-1.151.

Jeldtoft, Nadia y Nielsen, Jørgen S. «Introduction: methods in the study of ‘nonorganized’ Muslim minorities». Ethnic and Racial Studies, vol. 34, n.º 7 (2011), p. 1.113-1.119.

Jeldtoft, Nadia y Nielsen, Jørgen S. (eds.). Methods and contexts in the study of Muslim minorities. Visible and invisible Muslims. Londres: Routledge, 2012.

Johansen, Birgitte y Spielhaus, Riem. «Counting Deviance: Revisiting a Decade’s Production of Surveys among Muslims in Western Europe». Journal of Muslims in Europe, vol. 1 (2012), p. 81-112.

Krämer, Gudrun y Schmidtke, Sabine. Speaking for Islam. Religious authorities in Muslim societies. Leiden: E.J. Brill, 2006.

Liogier, Raphaël. Le mythe de l’islamisation. Essai sur une obsession collective. París: Seuil, 2012.

Mamdani, Mahmood. Good Muslim, Bad Muslim: America, the Cold War, and the Roots of Terror. Nueva York: Pantheon Books, 2004.

Metroscopia. La comunidad musulmana de origen inmigrante en España. Encuesta de opinión 2008. Madrid: Ministerios del Interior, de Justicia y de Trabajo y Asuntos Sociales, febrero de 2009 (en línea) http://www.empleo.gob.es/oberaxe/ficheros/documentos/LaComunidadMusulmanaInmigranteEspana_2008.pdf

Moreras, Jordi. Musulmanes en Barcelona. Espacios y dinámicas comunitarias. Barcelona: CIDOB Edicions, 1999.

Moreras, Jordi. Actors i representacions. L’associacionisme d’origen marroquí a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya-Secretaria per a la Immigració, 2009.

Moreras, Jordi. Los estudios sobre radicalización entre los colectivos musulmanes en Europa. Balance de una década de producción académica (2001-2011). Documento no publicado, 2011.

Moreras, Jordi. «Reconocimiento legal, cuestionamiento del ritual». Afkar/Ideas, n.º 50 (2016), p. 36-38.

Moreras, Jordi; Solé, Ariadna; Alonso, Marta; Ghali, Khalid Y López Bargados, Alberto. Diàspores i rituals. El cicle festiu dels musulmans de Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya-Departament de Cultura, 2017.

Nielsen, Jørgen S. Muslims in Western Europe. Edimburgo: Edinburg University Press, 1992.

Nielsen, Jørgen S. (ed.). Muslim Political Participation in Europe. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2013.

Peter, Frank; Dornhof, Sarah y Arigita, Elena (eds.). Islam and the Politics of Culture in Europe. Memory, Aesthetics, Art. Berlín: Transcript Verlag, 2013.

Rodinson, Maxime. La fascinación del islam. Gijón: Jucar, 1989.

Roy, Olivier. El islam mundializado. Los musulmanes en la era de la globalización. Barcelona: Editorial Bellaterra, 2003.

Salvatore, Armando. «Making public space: opportunities and limits of collective action among Muslims in Europe». Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 30, n.º 5 (2004), p. 1.013-1.031.

Sardar, Ziauddin. «What’s the big idea?». Critical Muslim, n.º 2 (2012), p. 3-18.

Sayad, Abdelmalek. L’immigration ou les paradoxes de l’altérité. Bruselas: DeWoeck.Wesmael, 1991.

Scharbrodt, Oliver; Nielsen, Jørgen S.; Akgönül, Samim; Alibašić, Ahmet y Racius, Egdünas (eds.). Yearbook of Muslims in Europe (vol. 1-8). Leiden: Brill, 2009-2017.

Shavit, Uriya. «The Wasati and Salafi Approaches to the Religious Law of Muslim Minorities». Islamic Law and Society, vol. 19, n.º 4 (2012), p. 416-57.

Tarlo, Emma y Moors, Annelies (eds.). Islamic fashion and anti-fashion. New Perspectives from Europa and North America. Londres: Bloomsbury, 2013.

Tietze, Nikola. Jeunes musulmans de France et d’Allemagne. Les constructions subjectives de l’identité. París: L’Harmattan, 2002.

Trinh Nguyên, Huê. «Ce qu’il faut savoir sur la Fondation pour l’islam de France». SaphirNews (5 de septiembre de 2016) (en línea) [Fecha de consulta: 18.10.2016] http://www.saphirnews.com/Ce-qu-il-faut-savoir-sur-laFondation-pour-l-islam-de-France_a22898.html

Welzbacher, Christian. Euro Islam Architecture. New mosques in the West. Ámsterdam: Sun Publishers, 2008.

Published

2024-04-09

How to Cite

Moreras Palenzuela, J. (2024). Which Islam for which Europe? Towards an anthropology of post-migratory Islam in Europe. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, (115), 13–38. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/cidob/article/view/106091