Evolution of teaching groundwater in textbooks and design of a didactic proposal in compulsory secondary school
DOI:
https://doi.org/10.55407/rsge.99637Keywords:
groundwater, secondary school, textbooks, didactic proposal, learning situationAbstract
Despite groundwater is the major source of fresh liquid water on Earth, its abstract nature has made it the most complicated topic inside the water cycle, being one of the main obstacles to achieve a scientific literacy of society. Here we review the relevance of groundwater and its hazards in secondary school textbooks since they are the main educational resource in the classroom and a poor explanation can hinder their learning. Likewise, we present a didactic proposal for 4th year of secondary school following the new educational law in Spain, LOMLOE. The activities are intended to promote scientific skills through modeling, argumentation and field trips in order to improve the teaching of groundwater to promote critical thinking among citizens to face the groundwater hazards: overexploitation and contamination. Therefore, we try to promote the scientific literacy of society from compulsory secondary education that highlights one of the most important resources on Earth.
References
Abtew, W., Melesse, A., 2013. Climate Change and Evapotranspiration. En: Evaporation and Evapotranspiration, (W. Abtew y A. Melesse, Eds.). Springer Dordrecht, 197-202. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4737-1_13
Aguilera, D., 2018. La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3): 3103. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3103
Andreu Rodes, J.M., Fernández Mejuto, M., 2019. Las aguas subterráneas en España: hacia la sostenibilidad del recurso. En: Congreso Nacional del Agua 2019: innovación y sostenibilidad. Temática: aguas superficiales y subterráneas, (J. Melgarejo Moreno, Ed.). Universitat d'Alacant, 1229-1254. https://doi.org/10.14198/Congreso-Nacional-del-Agua-Orihuela-2019
Assaraf, O.B.Z., Orion, N., 2005. Development of system thinking skills in the context of earth system education. Journal of Research in Science Teaching, 42(5): 518-560. https://doi.org/10.1002/tea.20061
Ben-zvi-Assarf, O., Orion, N., 2005. A study of junior high students' perceptions of the water cycle. Journal of Geoscience Education, 53(4): 366-373. https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.366
Boretti, A., Rosa, L., 2019. Reassessing the projections of the World Water Development Report. Npj Clean Water, 2(1). https://doi.org/10.1038/s41545-019-0039-9
Calvo, M., Reyero, C., Vidal, M.P., Morcillo, J.G., García, E., 2007. El trabajo con modelos en aguas subterráneas. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 15(1): 341-347.
Castro Encabo, M.J., Gracia Santos, J.J., 1994. Modelo a escala reducida del funcionamiento de acuíferos. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 2(1): 272-278.
Covitt, B., Gunckel, K., Anderson, C., 2009. Students' developing understanding of water in environmental systems. Journal of Environmental Education, 40(3): 37-51. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.3.37-51
Custodio, E., 2015. Aspectos hidrológicos, ambientales, económicos, sociales y éticos del consumo de reservas de agua subterránea en España: Minería del agua subterránea en España. Proyecto MASE (UPC/AQUALOGY).
Custodio, E., Llamas, M.R., 1983. Hidrología Subterránea (2da ed.). Editorial Omega, Barcelona, 2350 p.
Decreto Foral 24/2015, de 22 de abril, por el que se establece el currículo de las enseñanzas de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Foral de Navarra. Publicado en: Boletín Oficial de Navarra núm. 127, de 2 de julio de 2015.
Decreto Foral 71/2022, de 29 de junio, por el que se establece el currículo de las enseñanzas de la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Foral de Navarra. Publicado en: Boletín Oficial de Navarra núm. 155, de 4 de agosto de 2022.
Dickerson, D., Callahan, T.J., Van Sickle, M., Hay, G., 2005. Students' conceptions of scale regarding groundwater. Journal of Geoscience Education, 53(4): 374-380. https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.374
Endreny, A.H., 2010. Urban 5th graders conceptions during a place-based inquiry unit on watersheds. Journal of Research in Science Teaching, 47(5): 501-517. https://doi.org/10.1002/tea.20348
Eshach, H., 2007. Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2): 171-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
Fernández-Ferrer, G., González-García, F., 2017. Salidas de campo para el desarrollo competencial. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 25(3): 295-301.
Fernández Ferrer, G., González García, F., Carrillo Rosúa, F.J., 2008. Los contenidos relacionados en con las aguas subterráneas en los textos de estudio, más allá del modelo kárstico. En: Ciencias para el mundo contemporáneo y formación del profesorado en didáctica de las ciencias experimentales. XXIII Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, (M. R. Jiménez Liso, Ed.). Editorial Universidad de Almería, 1069-1078.
Fernández Ferrer, G., González García, F., Mayoral Nouveliere, L., 2009. Análisis de las representaciones icónicas del agua subterránea en los textos de educación secundaria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias: 1594-1598.
Fernández Ruiz, L., 2007. Los nitratos y las aguas subterráneas en España. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 15(3): 257-265.
Freeman, S., Eddy, S.L., McDonough, M., Smith, M.K., Okoroafor, N., Jordt, H., Wenderoth, M.P., 2014. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23): 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
García Roldán, M., 2021. Propuesta didáctica sobre las aguas subterráneas y los suelos en materiales acuíferos. Trabajo Fin de Máster, Universidad Pública de Navarra, 111 p.
Gobierno de Navarra, 1996. Cartografía Geológica de Navarra a escala 1:25.000, hoja 114-IV (Ollo). Departamento de Obras Públicas, Transportes y Comunicaciones.
González García, F., Tamayo Hurtado, M., 2000. Sobre el origen de los conocimientos previos en Biología: elementos comunes entre el alumnado y los libros de texto. Revista Educación Universidad Granada, 13: 199-215.
Justi, R., 2006. La enseñanza de ciencias basada en la elaboración de modelos. Enseñanza de Las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 24(2): 173-184. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3798
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Publicado en: Boletín Oficial del Estado núm. 340, 30 de diciembre de 2020.
Martínez Braceras, N., Bodego, A., Payros, A., Antón, Á., 2022. Análisis de la enseñanza de los procesos geológicos externos en la educación secundaria obligatoria del País Vasco. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(2): 2102. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2102
McKay, C.P., 2004. What is life - And how do we search for it in other worlds? PLoS Biology, 2(9): e302. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.0020302
Meyer, W.B., 1987. Vernacular American theories of earth science. Journal of Geological Education, 35(4): 193-196. https://doi.org/10.5408/0022-1368-35.4.193
Mittelstaedt, R., Sanker, L., VanderVeer, B., 1999. Impact of a Week-Long Experiential Education Program on Environmental Attitude and Awareness. Journal of Experiential Education, 22(3): 138-148. https://doi.org/10.1177/105382599902200306
Nebot Castelló, M.R., 2007. El ciclo del agua en una garrafa. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 15(3): 333-340.
Pan, Y.T., Liu, S.C., 2018. Students' understanding of a groundwater system and attitudes towards groundwater use and conservation. International Journal of Science Education, 40(5): 564-578. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1435922
Pederson, D.T., 1979. Effectiveness of Field Trips in Teaching Groundwater Concepts. Journal of Geological Education, 27(1): 11-12. https://doi.org/10.5408/0022-1368-27.1.11
Pedrinaci Rodríguez, E., 2012. Trabajo de campo y aprendizaje de las ciencias. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 71: 81-89.
Poeter, E., Fan, Y., Cherry, J., Wood, W., Mackay, D., 2020. Groundwater in our water cycle - getting to know Earth's most important fresh water source. The Groundwater Project, Guelph, Ontario, Canadá. https://doi.org/10.21083/978-1-7770541-1-3
Pozo Muñoz, M.P., 2021. ¿Qué sabe el alumnado sobre las problemáticas socio-ambientales del agua y su gestión sostenible? Investigación mixta en Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3): 1-16. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3501
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Publicado en: Boletín Oficial del Estado núm. 76, 30 de marzo.
Reinfried, S., Tempelmann, S., Aeschbacher, U., 2012. Addressing secondary school students' everyday ideas about freshwater springs in order to develop an instructional tool to promote conceptual reconstruction. Hydrology and Earth System Sciences, 16(5): 1365-1377. https://doi.org/10.5194/hess-16-1365-2012
Reyero, C., Calvo, M., Vidal, M.P., García, E.G., Gabriel, J., 2007. Las ilustraciones del ciclo del agua en los textos de Educación Primaria. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 15(3): 287-294.
Ruiz-Martín, H., 2020. ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Graó.
Sadler, T.D., 2004. Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5): 513-536. https://doi.org/10.1002/tea.20009
Sadler, T.D., Nguyen, H., Lankford, D., 2017. Water systems understandings: a framework for designing instruction and considering what learners know about water. WIREs Water 2017, 4: e1178. https://doi.org/10.1002/wat2.1178
Sánchez San Román, F.J., 2017. Hidrología Superficial y Subterránea. Createspace Independent Publishing Platform.
Santana Armas, A.I., Cabrera, M. del C., Pérez-Torrado, F.J., 2015. Ideas preconcebidas sobre el ciclo del agua y las aguas subterráneas en la Educación Secundaria de Canarias. II Workshop "Estudio, Aprovechamiento y Gestión Del Agua En Terrenos e Islas Volcánicas" Las Palmas de Gran Canaria, 2015: 125-132.
Silva, F.K.M. da, Compiani, M., 2007. Las imágenes geológicas y geocientíficas en libros didácticos de ciencias. Enseñanza de Las Ciencias, 24(2): 207-217. httpsn://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3801
Souza, S.O., Chiapetti, R.J.N., 2012. O Trabalho de Campo como Estratégia no Ensino em Geografia. Revista de Ensino de Geografia, 3(4): 3-22.
United Nations, 2015. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. A/RES/70/1, 21 de octubre.
Unterbruner, U., Hilberg, S., Schiffl, I., 2016. Understanding groundwater-students' pre-conceptions and conceptual change by means of a theory-guided multimedia learning program. Hydrology and Earth System Sciences, 20(6): 2251-2266. https://doi.org/10.5194/hess-20-2251-2016
W.S.S., 2019. How Much Water is There on Earth? U.S. Geological Survey.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Manuel de Pedro Rodríguez, Isabel Sonsoles de Soto García
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Author retains the copyright and grants to the Geological Society of Spain the right of first publication and distribution of this article for the duration of the literary property under Spanish law, in all current or future media, being the work available simultaneously to its publication under the Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 license, which allows copying and transforming the work, but taking into account that the distribution of the transformed work must be under the same license and never for commercial purposes, while acknowledging authorship and original publication in the Revista de la Sociedad Geológica de España.