Analysis of the decline of geology studies in Spain in the 21st-century
DOI:
https://doi.org/10.55407/rsge.115928Keywords:
SpanishAbstract
Geology is a fundamental discipline for understanding Earth’s dynamics, managing natural resources sustainably, and mitigating geological risks. In Spain, there has been a consistent decline in the number of students studying geology at university level throughout the 21st century. This paper analyzes trends in enrollment, access, graduation and dropout rates, employment rates, and the potential causes behind the decreasing interest in these studies.
Since the year 2000, there has been a 73% decrease in enrolment, with a first-year drop-out rate of approximately 37%, despite the fact that the graduate employment rate exceeds 75%. The decline in geological vocations may be attributable to a number of factors, including the reduction of content in secondary education due to limited teacher training, the low weighting in university access, or competition from other related degrees. Although various initiatives have emerged to promote geology in Spain, their impact has so far been insufficient to spark genuine enthusiasm for the geosciences among young people.
References
Aguilera, D., 2018. La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3): 1-17. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3103
Alonso-Zarza, A.M., Álvarez Marrón, J., Calonge García, A., Díaz Martínez, C., Díez Balda, M.A., Gil-Peña, I., Gómez García, M.I., 2008. Mujeres y Geología en España. Geotemas, 10: 1611-1614. https://sge.usal.es/archivos_pdf/mujeres_estudios.pdf
Anguita, F., 2004. Los futuros de la enseñanza de la Geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 12(1): 16-19.
Ballesteros, D., López, A., (Eds.). 2024. Libro de Actas del XXII Simposio sobre la enseñanza de la Geología: Vol. XXII Simposio sobre la enseñanza de la Geología. Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (AEPECT). https://www.aepect.org/documentos/ACTAS_SIMPOSIO-AEPECT_QUIROGA_2024.pdf
Bonachea, J., Bruschi, V.M., Fernández-Maroto, G., Remondo, J., González-Díez, A., Díaz de Terán, J.R., Cendrero, A., 2014. Geomorphic hazards in Spain. En: Landscapes and Landforms of Spain. World Geomorphological Landscapes (Gutiérrez, F., Gutiérrez, M. (Eds.). Springer, Dordrecht, 319-345. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8628-7_26
Bonachea, J., Cruz, P., Terán, J.R.D. de, Fernández-Maroto, G., González-Díez, A., Martínez-Cedrun, P., Remondo, J., Valenzuela, P., 2022. El agua, escultora del Alto Asón. Sociedad Geológica de España, Salamanca, 1-8. https://sge.usal.es/archivos_pdf/geolodia22/guias_geolodia22/gdia22guia_cantabria.pdf
Bonachea, J., González-Díez, A., Hernández-Blanco, J., Remondo, J., Rivas, V., 2023. Suitability of valleys of Cantabria area for a UGGp Proposal. Land, 12(12): 2177. https://doi.org/10.3390/land12122177
Brusi, D., 2022a. Los contenidos geológicos en la LOMLOE. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 30(1): 8-28. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/432535
Brusi, D., 2022b. Manifiesto por una adecuada presencia de la Geología en el currículo de la LOMLOE. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 30(1): 2-7. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/432348
Calonge, A., Anglisano, A., Fesharaki, O., Juan, X., López Carrillo, M.D., 2021. Olimpiada Española de Geología. Geotemas, 18: 635-638. https://sociedadgeologica.org/publicaciones/geotemas/geo-temas-18/
Calvo-Sevillano, G., 2025. Imagen de las personas que se dedican a la geología en los libros de texto e implicaciones para la docencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 22(1): 1102. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2025.v22.i1.1102
Casas, B., López, I., 2017. Evolución de la enseñanza de la geología en la sociedad vasca: experiencias personales. Revista Forum de Sostenibilidad = Forum Iraunkortasun Aldizkaria = Sustainability Forum Journal, 8: 95-108. https://www.ehu.eus/cdsea/web/wp-content/uploads/2017/03/Revista-Forum-8.pdf
Clunes, J., Valle, S., Dörner, J., Martínez, O., Pinochet, D., Zúñiga, F., Blum, W.E.H., 2022. Soil fragility: A concept to ensure a sustainable use of soils. Ecological Indicators, 139: 108969. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2022.108969
Crespo-Blanc, A., Alcalá-Martínez, L., Carcavilla, L., Simón Gómez, J.L., 2011. Geolodía: origen, presente y futuro. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 19(1): 95-103. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/244383/331355
Dincer, I., Acar, C., 2018. 2.32 Future directions in energy materials. En Comprehensive Energy Systems, (I. Dincer, Ed.). Elsevier, 1043-1059. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809597-3.00261-3
Fernández-Lozano, J., Bonachea, J., Morellón, M., 2018a. Geología para adultos: una experiencia significativa en el programa senior de la UC. Comunicaciones del XX Simposio sobre Enseñanza de la Geología, 245-252.
Fernández-Lozano, J., Remondo, J., Bonachea, J., Morellón, M., González-Díez, A., Losa Román, A. de la., 2018b. El hidrogeodía como experiencia de apoyo para el desarrollo rural sostenible en la provincia de León. Asociación Internacional de Hidrogeólogos Grupo Español, Santander, https://digital.csic.es/handle/10261/277639
García-Yelo, B.A., García-Buitrago, E., García-García, E., 2022. El estado de la geología en el currículo. una situación preocupante. Supervisión 21, 65(65): 1-41. https://doi.org/10.52149/Sp21/65.3
Gil, A.S., Graña, A.M., Carratalá, J.F.B., Bruno, M.F., Martín, A.M., Ruano, S.M., Nores, I.G., Puro, L.M.C., Fernández, C.L., Madenabeitia, S.G. de, Ríos, J.I.V., Crespo, L.A., 2022. La paridad de género en el alumnado de grado en Geología e Ingeniería Geológica de las universidades españolas. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 30(2): 151-164. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/432605
Groves, D.I., Santosh, M., 2024. Implications for global exploration. En Mineral Systems, Earth Evolution, and Global Metallogeny (D.I. Groves, M. Santosh, Ed.). Elsevier, 193-210. https://doi.org/10.1016/B978-0-443-21684-8.00011-3
Hoff, H., 2009. Global water resources and their management. Current Opinion in Environmental Sustainability, 1(2): 141-147. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2009.10.001
Instituto Nacional de Estadística (INE), 2016. Situación laboral en 2014 de los titulados universitarios del curso 2009-2010. https://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?tpx=18020&L=0
Instituto Nacional de Estadística (INE), 2020. Situación laboral en 2019 de los graduados universitarios del curso 2013-2014. https://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?tpx=38191&L=0
López-Martínez, F., 2024. La geología, ¿una ciencia suficientemente valorada en educación secundaria? Revista de la Sociedad Geológica de España, 37(2): 3-13. https://doi.org/10.55407/rsge.106797
Martínez-Braceras, N., Bodego, A., Payros, A., Antón, Á., 2022. Análisis de la enseñanza de los procesos geológicos externos en la educación secundaria obligatoria del País Vasco. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(2): 1-18. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2102
Meneghello, S., 2021. The Tourism–Landscape nexus: assessment and insights from a bibliographic analysis. Land, 10(4), 417. https://doi.org/10.3390/land10040417
Moral, F., Olías, M., 2012. Evolución del alumnado de Geología en las universidades españolas (1999-00 a 2010-11). Comunicaciones del XVII Simposio sobre Enseñanza de la Geología, 106-111. https://www.uhu.es/fexp/segeo2012/arc/comunicaciones/12.pdf
Orús, A.H., Urquí, L.C., 2020. Twenty years of Spanish geoparks: analysis and future prospects. Geoheritage, 12(4): 87. https://doi.org/10.1007/s12371-020-00510-2
Pascual-Trillo, J.A., 2022. Geolodía, una actividad didáctica y un almacén de recursos. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 108: 1015-1016.
Pedrinaci, E., Alcalde, S., Alfaro, P., Almodóvar, G.R., Barrera, J.L., Belmonte, Á., Brusi, D., Calonge, A., Cardona, V., Crespo Blanc, A., Feixas, J.C., Fernández Martínez, E.M., González-Díez, A., Jiménez Millán, J., López Ruiz, J., Mata Perelló, J.M., Pascual, J.A., Quintanilla, L., Rábano, I., Roquero, E., 2013. Alfabetización en Ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21(2): 117-129. https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/274145/362238
Přikryl, R., 2021. Geomaterials as construction aggregates: a state-of-the-art. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 80(12): 8831-8845. https://doi.org/10.1007/s10064-021-02488-9
Ramón, G., 2000. La asignatura ‘Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente’ desde la Universidad. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 8(3): 202-207. https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/88678/132827
Vegas, J., Cabrera, A., Prieto, A., García-Cortés, A., Díez-Herrero, A., 2018. Apadrina una Roca. Un programa de voluntariado para la conservación del patrimonio geológico en España. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 26(1): 122-124. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/335675.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jaime Bonachea Pico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

The Author retains the copyright and grants to the Geological Society of Spain the right of first publication and grants non-exclusive distribution rights for this article for the duration of the literary property under Spanish law, in all current or future media, being the work available simultaneously to its publication under the Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0 license, which allows copying and transforming the work, but taking into account that the distribution of the transformed work must be under the same license and never for commercial purposes, while acknowledging authorship and original publication in the Revista de la Sociedad Geológica de España.







