Contribution of scientific journals to the construction of teacher training policies in Portugal

Main Article Content

Álvaro Nieto Ratero
Pedro Seguro Romero
Evangelina Bonifácio

Abstract

Scientific journals are an instrument for disseminating the progress of knowledge to the academic community and to society. In this sense, the results collected in these publications have to be transferred to society through a dialogue between experts, politicians and society. Based on the importance of scientific journals on the dissemination of educational issues, the aim of this paper is to verify whether these journals have published articles specifically on policies and practices of teacher training and development at the Basic and Secondary Education levels in Portugal over the period 2011-2021. In order to achieve this objective, a mixed methodology was chosen based on a sample of 672 articles collected from the only two journals with an impact in the field of Educational Sciences in Portugal. These were Revista Portuguesa de Educação and Revista Lusófona de Educação. From the analysis carried out, it was possible to confirm the scarcity of publications focusing on the subject under study, which translates into 46 articles (6.8%). In the Revista Portuguesa de Educação there is a greater diversity of topics, covering both teacher training and teacher development, while the Revista Lusófona de Educação includes studies oriented towards teacher training. In this line, it is concluded that there is still a need for more studies focused on teachers at these educational levels, reaching their application to educational institutions at the same time that stable working mechanisms are developed to transfer this knowledge and guide educational policies.


Keywords: Education policy, teacher training, teacher development, scientific journals, knowledge transfer.

Article Details

How to Cite
Ratero, Álvaro N., Seguro Romero, P., & Bonifácio , E. . (2023). Contribution of scientific journals to the construction of teacher training policies in Portugal. Revista De Educación, 400. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-400-575
Section
400 MONOGRAPHIC: Policy building and generation of knowledge in education
Author Biographies

Álvaro Nieto Ratero, Universidad Isabel I/GRUPOEDE/CEIS20/IIIUniversidade de Coimbra

Álvaro Nieto Ratero, profesor no doctor en la Universidad Isabel I. Investigador colaborador en el Centro de Estudos Interdisciplinares (CEIS20) de la Universidad de Coímbra (Portugal), doctorando en "Estudios Contemporáneos", por el Instituto de Investigación Interdisciplinar de la Universidad de Coímbra. Becario de investigación financiado por la Fundación para la Ciencia y Tecnología del gobierno portugués (SFRH/BD/128522/2017) hasta abril 2022. Sus líneas de interés  se orientan a las áreas de conocimiento de la Historia de la Educación, Política Educativa y Educación Comparada. Sus principales publicaciones son Nieto, Á; Bonifácio, E. (2022). Revisitar las políticas educativas de España y Portugal en el ocaso de las dictaduras (1970-1973). HISTORY OF EDUCATION & CHILDRENS LITERATURE27 (1), 239-257. Ortiz, R.; Nieto, Á. (acceso anticipado). La prensa pedagógica como fuente y como objeto de estudio en España (1936-1975). Una revisión sistemática. El Futuro del Pasado.
https://orcid.org/0000-0002-4148-4887

Pedro Seguro Romero, Universidad Isabel I/Universidad Nacional de Educación a Distancia

Pedro María Seguro Romero, profesor doctor en la Universidad Isabel I, y, actualmente, complementando su formación con  el Grado de Educación Social, por la UNED. Doctor en Educación por la Universidad de Salamanca (2022). Máster de Formación del Profesorado (2018), por la Universidad de Extremadura. Máster en Estudios Avanzados en Educación en la Sociedad Global, por la Universidad de Salamanca (2016) y graduado en Pedagogía, por la Universidad de Sevilla (2015). Sus principales publicaciones son

Seguro, P.M. & Rodríguez-Lorenzo, M. (2019). Claves ético-educativas para la integración social del migrante desde la pedagogía social: del discurso moral a la acogida educativa efectiva del migrante en España. En J.Mª Hernández, Adezir Pozzer & Elcio Cecchetti. Migracióninterculturalidad y educaciónimpactos y desafíos (Ediciones Universidad de Salamanca.ISBN:978-84-1311-196-4 ; Seguro, P.M. (2017). Filantropía educativa como coartada tácita en la neoliberalización de los sistemas educativos del África Subsahariana: el caso de Liberia. En J.Mª. Hernández & E. Eyeang (Ed.), Los valores de la educación de África: del ayer a hoy (pp. 661-676). Ediciones Universidad de Salamanca. ISBN: 978-84-9012-806-0

Evangelina Bonifácio , Instituto Politécnico de Bragança-Portugal/ Investigadora del Centro de Investigação VALORIZA _ Instituto Politécnico de Portalegre-Portugal

Evangelina Bonifácio, profesora adjunta invitada en el Instituto Politécnico de Bragança-Portugal. Investigadora del Centro de Investigação VALORIZA _ Instituto Politécnico de Portalegre-Portugal. Doctora en Teoría e Historia de la Educación por la Universidad de Salamanca (2009). Máster en Ciencias de la Educación, en la área de Administración y Planificación de la Educación, por la Universidad Portucalense (2000). Además, desempeña funciones Diretora en la  Calouste Gulbenkian - Residencia para Estudantes – Bragança-Portugal, del Ministerio de Educación portugués (DGEstE-DSRN). Sus principales publicaciones se centran en la Historia de la Educación, Ética y Educación, Educación Social y Formación del Profesorado. 

https://orcid.org/0000-0001-5556-3984