Female Pedagogical Leadership in Latin American Schools

Main Article Content

Amparo Jiménez Vivas
Patricia Parraguez Núñez

Abstract

In the complex framework that characterizes Latin American education marked by strong inequality and unsatisfactory results, even more accentuated by the COVID-pandemic19, this article described and analyzed, from a gender perspective, the pedagogical leadership in a group of Salesian Catholic Schools in 21 countries from the Continent, considered for its relevance as a major factor for the improvement of Learning. For this purpose, quantitative research was carried out through the application of the questionnaire technique, with a probabilistic and stratified sample that included 330 Principals. Among the main results were found the predominance of female school leadership (66.7%) and more consolidated pedagogical approach practices in women who exerted this role, as well as others that require greater impetus and training in the Principals and their teams as a whole.


Keywords:Gender Issues, Educational Administration, Catholic schools, Instructional Leadership, Statistical Analysis


 

Article Details

How to Cite
Jiménez Vivas, A., & Parraguez Núñez, P. (2023). Female Pedagogical Leadership in Latin American Schools . Revista De Educación, 1(402), 177–205. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-402-599
Section
Research
Author Biographies

Amparo Jiménez Vivas, Universidad Pontificia de Salamanca

Profesora Catedrática de Diagnóstico Educativo y Profesional (área MIDE; Métodos de Investigación y Diagnóstico en educación) en la Facultad de Ciencias de la Educación en la Universidad Pontificia de Salamanca.

Doctora en Ciencias de la Educación y Licenciada en Psicología. Su línea de investigación principal se centra en el diagnóstico de las necesidades educativas en diversos contextos de intervención social, educativa y especialmente el  laboral desde la cual ha dirigido diversos proyectos de investigación, tesis doctorales, impartido  diversos seminarios y colaboraciones con universidades tanto españolas como latinoamericanas. Es la directora del Equipo estable de Investigación de la UPSA “Competencias XXI”

Entre otros cargos, ha desempeñado durante varios años la coordinación del Programa Erasmus y del Programa Séneca en la Facultad de Educación de la Universidad Pontificia de Salamanca, la coordinación de la Facultad de Pedagogía y la dirección del Servicio de Orientación profesional o  la coordinación de los cursos de doctorado de dicha Facultad. Actualmente es Decana de la Facultad de Educación de la Universidad Pontificia de Salamanca.

Patricia Parraguez Núñez, Universidad Pontificia de Salamanca

Doctoral candidate in Innovation in Social Sciences, Universidad Pontificia de Salamanca, Spain. Master in School Management at Diego Portales University, Chile. Diploma in Quantitative Methods for Social Research at Diego Portales University, Chile. School Management Models Consultant. Member of the Central Commission of the Salesian School of America, ESA. Member of the Editorial Committee of Revista Testimonio. Professor of Religion, Universidad Católica Silva Henríquez, Chile.