Primary and secondary school teachers' perceptions of the teaching of history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.83247

Abstract

Studies focusing on the analysis of social science teaching methods constitute a relevant line of research in the field of social science teaching. Its importance lies in the need to understand how disciplines such as history, geography and art are taught, in order to identify shortcomings and improve teacher training. The main objective of this work is therefore to find out how teachers perceive the way they teach history to students. The research methodology is quantitative, with a non-experimental design based on a Likert scale questionnaire. The analyses carried out are of a descriptive and inferential statistical type. The non-probabilistic sample consists of 332 teachers who teach Social Sciences in the stages of Primary and Secondary Education in Spain. The results show that the most student-centred methods and strategies are those most highly valued by teachers, as well as teaching that encourages the development of critical thinking in students. It is concluded that, from the teachers‘ point of view, a traditional methodology is being left behind because of improved initial and in-service teacher training. 

Author Biographies

Raquel Sánchez Ibáñez , Universidad de Murcia

Profesora Contratada Doctora perteneciente al Área Didáctica de las Ciencias Sociales de la Facultad de Educación (Universidad de Murcia) desde 2009. Líneas de investigación: Enseñanza y aprendizaje de la historia; pensamiento histórico; formación del profesorado; libros de texto. Citas totales: 12 en SCOPUS, 6 en WOS, 8 en Dialnet Métricas y 160 en Google Scholar. Índice h 6. Artículos en los últimos cinco años: en JCR 2; en SCOPUS 6; en Emerging Sources Citation Index 2. Los últimos artículos publicados son: Campillo, J. M., Miralles, P. y Sánchez, R. (2020). CLIL teachers’ views on cognitive development in primary education. Palgrave Communications, 6(97), 1-7. SCOPUS (Q2). Índice de impacto: 0.42. Campillo, J. M., Miralles, P. y Sánchez, R. (2020). Gamification in Higher Education: Impact on Student Motivation and the Acquisition of Social and Civic Key Competencies, Sustainability, 12(4822), 1-14. JCR (Q2) y SCOPUS (Q2). Índice de impacto: 0.581.

 

 

José María Campillo Ferrer , University of Murcia

Ha trabajado como docente durante 18 años, en todos los niveles educativos: profesor de Adultos, de Secundaria, maestro de Infantil y Primaria y profesor asociado de Universidad. Actualmente trabaja como maestro de Primaria y profesor asociado del área de Didáctica de las ciencias sociales de la Facultad de Educación (Universidad de Murcia). Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales por la Universidad de Murcia en 2018. Línea de investigación: El pensamiento geográfico e histórico del alumnado de Educación Primaria en la Región de Murcia. Publicaciones más recientes: Campillo, J. M., Miralles, P. y Sánchez, R.  (2020). CLIL teachers’ views on cognitive development in primary education. Palgrave Communications, 6(97), 1-7. SCOPUS (Q1). Campillo, J. M., Miralles, P. y Sánchez, R.  (2020). Gamification in Higher Education: Impact on Student Motivation and the Acquisition of Social and Civic Key Competencies, Sustainability, 12(4822), 1-14. JCR (Q2) y SCOPUS (Q2).

Catalina Guerrero Romera , University of Murcia

Dra. en Filosofía y Ciencias de la Educación y Profesora Titular de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Miembro de distintas redes entre ellas la Red Internacional de Cooperación científica y técnica de ámbito europeo y latinoamericano en el campo de la Formación e Innovación Docente y el Observatorio Internacional de la Profesión Docente. Sus líneas de investigación actuales están relacionadas con la Formación Profesional, el Empleo y la Inserción Laboral, la Evaluación de competencias y enseñanza de la Historia y el desarrollo de modelos y metodologías más transformativas e innovadoras. Sus últimas publicaciones son: Guerrero Romera, C. (2018). Evaluación de la calidad de la innovación docente. En López-Chao, V.; Sánchez, P.; Botella, A. (Coords.). Contenidos universitarios innovadores Barcelona: Gedisa, pp. 159-
164.

Published

2020-11-27

How to Cite

Ibáñez, R. S., Ferrer, J. M. C., & Romera, C. G. (2020). Primary and secondary school teachers’ perceptions of the teaching of history. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 34(3). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.83247