Departmental public expenditure on education and health in Colombia (1918-1973)
DOI:
https://doi.org/10.33231/j.ihe.2020.10.003Keywords:
Public spending, Fiscal history, Regional taxation, Regional history, N36, N96, 023, R58Abstract
The purpose of this research is to explain the behavior of public spending on education and health by departments in Colombia, during the period between 1918 and 1973. This research presents a new series for public spending on health and increases the database for spending on education. The hypothesis suggests that dedicating more resources to education and health should contribute to reducing the regional human development gap in Colombia during a historical period marked by important changes. To fulfill this purpose, the departmental convergence was evaluated but it is not conclusive: there is divergence in the case of health. A panel model was estimated to find the determinants of these departmental expenses. In this case, there is a relationship
between public spending, tax revenue, gross schooling rate and the mortality rate. In other words, efforts were made but they were not enough to help break structural social inequalities between departments.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carmen-Astrid Romero-Baquero, Pascual Amezquita-Zárate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Sin obra derivada 4.0 Internacional que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista, y no permite hacer uso comercial de la misma ni tampoco obras derivadas.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Plagio y fraude científico
La publicación de un trabajo que atente contra los derechos de propiedad intelectual será responsabilidad de los autores/as, que serán los que asuman los conflictos que pudieran tener lugar por razones de derechos de autor. Los conflictos más importantes pueden darse por la comisión de plagios y fraudes científicos.
Se entiende por plagio:
- Presentar el trabajo ajeno como propio.
- Adoptar palabras o ideas de otros autores sin el debido reconocimiento.
- No emplear las comillas u otro formato distintivo en una cita literal.
- Dar información incorrecta sobre la verdadera fuente de una cita.
- El parafraseo de una fuente sin mencionar la fuente.
- El parafraseo abusivo, incluso si se menciona la fuente.
Las prácticas constitutivas de fraude científico son las siguientes:
- Fabricación, falsificación u omisión de datos y plagio.
- Publicación duplicada.
- Conflictos de autoría.