The Crown’s constitutional mist. The political ceremonies of the monarchy in the Spanish nation-state (1808-‍1868)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18042/hp.44.08

Abstract

Liberalism attributed great significance to political rituality. It was necessary to publicly represent its political principles, constitutive values, and socio-political order but also to condense it into a complex symbolic system. In an age dominated by monarchical forms of government, this ritual project was developed by liberalism in dialogue with the royal ceremonies, which were part of a long cultural tradition. This fact produced a continuous transfer between both ritual forms and their political meanings. This article analyses the attempts to reconcile symbolically and ritually the two nineteenth-century main sovereign subjects in Spain: the monarchy and the nation. To this end, I study the political ceremonies that brought the Crown to the seat of the national representation: the State Opening of Parliament and the Constitution’s Oath. The process was not monolithic but underwent profound changes depending on the contexts and the distribution of roles. Between 1808 and 1837, there were three ceremonial models associated with three political systems in Spain, emphasizing the complex process of adaptation of the monarchy to liberalism. The final ritual model was established in 1837, but it began then an intense fight for its uses and meanings. These rituals led the governments to use the Crown as a political tool, making it descend to political combat far from that theorized moderate reclusion. But they also became spaces for protest and public discussion. Behind these ceremonies, it was hidden the fight for public place control and political legitimization in which silences, acclamations, and cheers became powerful political weapons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David San Narciso Martin , Universidad Complutense de Madrid

Personal Investigador en Formación en el Departamento de Historia Moderna y Contemporánea.

Sus trabajos se han centrado en analizar la corte española como un espacio de poder informal masculino y femenino en el contexto de formación del Estado-nación liberal; así como a estudiar la dimensión política y cultural de la monarquía en el siglo XIX, particularmente a través de las ceremonias públicas.  

Principales publicaciones:

Raquel Sánchez y David San Narciso (coord.): La cuestión de Palacio. Corte y cortesanos en la España contemporánea, Granada, Comares, 2018.

«Políticas desde las Cámaras de Palacio. Las Camareras Mayores en la España Liberal (1808-1868)», Aportes, 96 (2018), pp. 9-31.

«Mujeres en Palacio, Señoras en Política. La Corte como espacio de participación femenina en la España Isabelina, 1833-1868», Cuadernos de Historia Contemporánea, 40 (2018), pp. 129-147.

«“El nuevo Fénix de los Ingenios”: los funerales de Manuel Bretón de los Herreros y la construcción de su celebridad (1873)», Bulletin Hispanique, 120/2 (2018), pp. 473-488.

«Viejos ropajes para una nueva Monarquía. Género y nación en la refundación simbólica de la Corona de Isabel II (1858-1866)», Ayer, 108 (2017), pp. 203-231.

«Celebrar el futuro, venerar la Monarquía. El nacimiento del heredero y el punto de fuga ceremonial de la Monarquía Isabelina (1857-1858)», Hispania, 255 (2017), pp. 185-215.

«Ceremonias de la Monarquía Isabelina. Un análisis desde la Historia Cultural», Revista de Historiografía, 21 (2014), pp. 191-207.

References

Alcalá Galiano, A. (1984) [1843]. Lecciones de derecho político. Madrid: CEPC.

Alexander, J. C. (2004). Cultural Pragmatics: Social Performance between Ritual and Strategy. Sociological Theory, 22/4, 527-573.

Álvarez Junco, J. (2006). El nacionalismo en España: símbolos y fiestas. En M. Ridolfi (coord.). Rituali civili. Storia nazionali e memorie pubbliche nell’Europa contemporanea (pp. 73-86). Roma: Gangemi.

Arnstein, W. L. (1990). Queen Victoria opens the Parliament: the Disinvention of Tradition. Historical Research, 63, 178-94.

Bagehot, W. (2010) [1867]. La Constitución inglesa. Madrid: CEPC.

Balandier, G. (2006). Le pouvoir sur scènes. Paris: Fayard.

Bell, C. (1997). Ritual. Perspectives and Dimensions. Oxford: Oxford University Press.

Billig, M. (1992). Talking of the royal family. London/New York: Routledge.

Billig, M. (1995). Banal nationalism. London: SAGE.

Bourdieu, P. (2001). Langage et pouvoir symbolique. Paris: Fayard.

Box, Z. (2010). España, año cero. La construcción simbólica del franquismo. Madrid: Alianza.

Braud, P. (1996). L’émotion en politique. Paris: Presses de Science Po.

Buckle, G. E. (ed.) (2014) [1926]. The Letters of Queen Victoria. Cambridge: Cambridge University Press.

Burdiel, I. (1999). Morir de éxito: el péndulo liberal y la revolución española del siglo XIX. Historia y Política, 1, 181-204.

Burdiel, I. (2008). La ilusión monárquica del liberalismo isabelino: notas para un estudio. En A. Blanco y G. Thomson (eds.). Visiones del liberalismo. Política, identidad y cultura en la España del siglo XIX (pp. 137-158). Valencia: PUV.

Burdiel, I. (2010). Isabel II. Una biografía (1830-1904). Madrid: Taurus.

Burdiel, I. (2013). Monarquía y nación en la cultura política progresista. La encrucijada de 1854. En E. García, M. Moreno y J. I. Marcuello (eds.). Culturas políticas monárquicas en la España liberal (pp. 213-232). Valencia: PUV.

Büschel, H. (2004). Untertanenliebe. Der Kult um deutsche Monarchen 1770-1830. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Campos, L. (2016). Celebrar la nación: conmemoraciones oficiales y festejos durante la Segunda República. Madrid: Marcial Pons.

Cannadine, D. (1983). The Context, Performance and meaning of Ritual: The British Monarchy and the ‘Invention of Tradition’, c. 1820-1977. En E. Hobsbawm y T. Ranger (eds.). The Invention of Tradition (pp. 101-164). Cambridge: Cambridge University Press.

Cannadine, D. (2000). The Palace of Westminster as Palace of Varieties. En C. y J. Riding (eds.). The Houses of Parliament: History, Art, Architecture (pp. 11-29). London: Merrell.

Casado, C. (2016). Historia del Protocolo en las Cortes Generales Españolas. Madrid: Sanz y Torres.

Casado, Mª A. (2011): María Cristina de Borbón. Una regente cuestionada. En E. La Parra (coord.). La imagen del poder. Reyes y regentes en la España del siglo XIX, (pp. 133-176). Madrid: Síntesis.

Cobb, H. (2000). The Staging of Ceremonies of State in the House of Lords. En C. y J. Riding (eds.). The Houses of Parliament… (pp. 31-46).

Constant, B. (1989) [1815]. Escritos Políticos. Madrid: CEPC.

Corbin, A. (1994). L’impossible présence du roi. Fêtes politiques et mises en scène du pouvoir sous la Monarchie de Juillet. En A. Corbin, N. Gérôme y D. Tartakowsky (dirs.). Les usages politiques des fêtes aux XIXe-XXe siècles (pp. 77-116). Paris: Publications de la Sorbonne.

Demange, C. (2004). El Dos de Mayo. Mito y fiesta nacional (1808-1958). Madrid: Marcial Pons.

Deneckere, G. (2006): The impossible neutrality of the speech from the throne. A ritual between national unity and political dispute. Belgium, 1831-1918. En J. Deploige y G. Deneckere (eds.). Mystifying the Monarch. Studies on Discourse, Power and History (pp. 205-211). Amsterdam: Amsterdam University Press.

Díaz, P. (2018). Política de Estado. Los discursos de la Corona durante la década moderada (1844-1854). Alicante: Universitat d’Alacant.

Febo, G. di (2012). Ritos de guerra y de victoria en la España franquista. Valencia: PUV.

García Monerris, E. y C. (2016). Las cosas del rey. Historia política de una desavenencia (1808-1874). Madrid: Akal.

Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.

Geertz, C. (1999). Centers, Kings, and Charisma: Reflections on the Symbolics of Power. En S. Wilentz (ed.). Rites of Power: Symbolism, Ritual, and Politics since the Middle Ages (pp. 13-38). Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Guazzaloca, G. (ed.) (2009). Sovrani a metà. Monarchia e legittimazione in Europa tra Otto e Novecento. Roma: Rubbettino.

Hoyos y Vinent, A. de (1931). El primer estado. Madrid, CIAP/Renacimiento.

Kertzer, D. I. (1988). Ritual, Politics and Power. New Haven/London: Yale University Press.

Kirsh, M. (2006). La trasformazione politica del monarca europeo nel XIX secolo. Scienzia&Politica, 34, 22-35.

La Parra, E. (2018). Fernando VII. Un rey deseado y detestado. Barcelona: Tusquets.

Langewiesche, D. (2013). Die Monarchie im Jahrhundert Europas. Selbstbehauptung durch Wandel im 19 Jahrhundert. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Lario, A. (2007). La Monarquía herida de muerte. El primer debate monarquía/república en España. En A. Lario (ed.). Monarquía y República en la España contemporánea (pp. 183-204). Madrid: UNED/Biblioteca Nueva.

Lario, A. (2017). El lugar del rey. La configuración del lugar del rey a partir de la Constitución de 1837. Alcores, 21, 21-50.

Lecuyer, M.-C. (2000). Fêtes civiques et libéralisme en Espagne (1812-1843). Bulletin d’histoire contemporaine de l’Espagne, 30/31, 54-70.

Luengo, J. (2013). Representar la monarquía: festividades en torno a la reina niña (1833-1846). En E. García, M. Moreno y J. I. Marcuello (eds.). Culturas políticas monárquicas… (pp. 107-129).

Luján, O. (2016). Un palacio para todos: Monumentalismo y políticas festivas en torno al Congreso de los Diputados en los inicios del liberalismo. En F. Luengo y F. Molina (eds.). Los caminos de la nación (pp. 201-217). Granada: Comares.

Marcuello, J. I. (1985). Los reglamentos de las Cortes en época de Isabel II. Revista de las Cortes Generales, 4, 155-196.

Marcuello, J. I. (2013). El discurso constituyente y la legitimación de la monarquía de Isabel II en la reforma política de 1845. En E. García, M.

Moreno y J. I. Marcuello (eds.). Culturas políticas monárquicas… (pp. 151-176).

Marcuello, J. I. (2016). Los proyectos de reforma política de Bravo Murillo en perspectiva. Oviedo: In Itinere.

Marcuello, J. I. y Pérez Ledesma, M. (1996). Parlamento y poder ejecutivo en la España contemporánea (1810-1936). Revista de Estudios Políticos, 93, 17-39.

Mariot, N. (2008). Qu’est-ce qu’un “enthousiasme civique”? Sur l’historiographie des fêtes politiques en France après 1789. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 63, 113-139.

Martin-Fugier, A. (1992). Louis-Philippe et sa famille. Paris: Perrin.

Mauduit, X. (2016). Le Ministère du faste. La Maison de l’empereur Napoléon III. Paris: Fayard.

Mayer, A. J. (1981). The Persistence of the Old Regime. Europe to the Great War. New York: Pantheon.

Medina, R. (2005). Soberanía, monarquía y representación en las Cortes del Trienio, Madrid: FUE.

Monerri, B. (2015). Las cortes del Estatuto Real (1834-1836) [tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: https://eprints.ucm.es/40932.

Moro, R. (2009). Rituales políticos/religiones políticas. En J. Canal y J. Moreno Luzón (eds.). Historia cultural de la política contemporánea (pp. 97-147). Madrid: CEPC.

Ozouf, M. (1976). La fête révolutionnaire 1789-1799. Paris: Gallimard.

Parla-Verdades, B. de (1849): Madrid al daguerrotipo. Madrid: Imprenta de L. García.

Plunkett, J. (2003). Queen Victoria. First Media Monarch. Oxford: Oxford University Press.

Pro, J. (1987). La práctica política de los Gobiernos antiparlamentarios del final de la Década Moderada (1851-1854). Revista de las Cortes Generales, 12, 7-57.

Reyero, C. (2010). Alegoría, nación y libertad. El Olimpo constitucional de 1812. Madrid: Siglo XXI.

Reyero, C. (2015). Monarquía y romanticismo. El hechizo de la imagen regia, 1829-1873. Madrid: Siglo XXI.

Ridolfi, M. (2009): Fiestas y conmemoraciones. En J. Canal y J. Moreno Luzón (eds.). Historia cultural de… (pp. 59-96).

Rivière, C. (1988). Les liturgies politiques. Paris: PUF.

Roca, J. (2016). Fiestas cívicas en la Revolución Liberal: entusiasmo y popularidad del régimen. Historia Social, 86, 71-90.

Romeo, Mª C. (2007). La ficción monárquica y la magia de la nación en el progresismo isabelino. En A. Lario (ed.). Monarquía y República en… (pp. 107-125).

Sánchez, D. M. (2018). Cuestiones de ceremonial y protocolo en las Cortes de Cádiz. Estudios Institucionales, 8, 75-94.

Sánchez, R. (2007) La Monarquía en el pensamiento del Partido Moderado. En A. Lario (ed.). Monarquía y República en… (pp. 127-154).

Schwengelbeck, M. (2007). Die Politik des Zeremoniells. Huldigungsfeiern im langen 19. Jahrhundert. Frankfurt: Campus Verlag.

Shubert, A. (2018). Espartero, el Pacificador. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Tomás, J. (1968). El sistema político del Estatuto Real (1834-1836). Madrid: Instituto de Estudios Políticos.

Truesdell, M. (1997). Spectacular Politics. Louis-Napoleon Bonaparte and the Fête Impériale, 1849-1870. Oxford: Oxford University Press.

Tyrrell, A. y Ward, Y. (2000). ‘God Bless Her Little Majesty.’ The Popularising of Monarchy in the 1840s. National Identities, 2/2, 109-125.

Urbano, P. (2017). El ceremonial de la corte al final de la monarquía constitucional portuguesa. Alcores, 21, 99-116.

Varela, J. (1983-1984). La Constitución española de 1837: una Constitución transaccional. Revista de Derecho Político, 20, 95-106.

Varela, J. (2013). La monarquía doceañista. Madrid: Marcial Pons.

Velde, H. (2006): Cannadine, Twenty Years On. Monarchy and Political Culture in Nineteenth-Century Britain and the Netherlands. En J. Deploige y G. Deneckere (eds.). Mystifying the Monarch… (pp. 193-203).

Waquet, F. (1981). Les fêtes royales sous la restauration, ou l’ancien régime retrouvé. Paris: Arts et Métiers.

Williams, R. (1997). The Contentious Crown. Public Discussion of the British Monarchy in the Reign of Queen Victoria. Aldershot: Ashgate.

Wolf, C. (2007). Representing Constitutional Monarchy in Late Nineteenth and Early Twentieth-century Britain, Germany and Austria. En L. Cole y D. Unowsky (eds.). The Limits of Loyalty (pp. 199-222). New York/London: Berghahn Books.

Zuev, D. y Virchow, F. (2014). Performing national-identity: the many logics of producing national belongings in public ritual and events. Nations and Nationalism, 20/2, 191-199.

Published

2020-11-17

Issue

Section

STUDIES

Metrics