Learning how to write and phonological awareness at an early age

Main Article Content

Raul Gutiérrez Fresneda
Antonio Díez Mediavilla

Abstract

INTRODUCTION. In recent years many papers have been written and aimed at finding out what facilitates the acquisition of the written language at an early age. It is now known that phonological awareness is a necessary skill when learning how to read. Similarly, empirical evidence exists in regards to the influence that phonological awareness has on learning how to write. However, considerably less research has been carried out aimed specifically at analysing the relationship between these two factors . Studies that aim at establishing the relationships existing between these two skills are few and far between. This study has two objectives; firstly to analyse the relationships arising between learning the writing system and the phonological skills, regarding the way in which each of these influences the aforementioned learning process; secondly, this study seeks to identify the relationships existing between the tasks of phonological awareness and the different stages in the language construction process at an early age. METHOD. We have used a correlational-predictive design which has allowed us to establish the relationships found between the variables studied, as well as to clarify the factors which explain the learning of the writing system. A total of 166 pupils between the ages of 4 and 6 years of age from both State and subsidized schools took part in the study. RESULTS. The results show significant relationships between the skills which facilitate access to phonological awareness and to learning how to write process, although they are not all of equal importance. DISCUSSION. Syllabic awareness and becoming aware of phonemes are the factors which most influence the process of learning how to write at an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez Fresneda, R., & Díez Mediavilla, A. (2015). Learning how to write and phonological awareness at an early age. Bordon. Revista De Pedagogia, 67(4), 43–59. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67405
Section
Articles
Author Biographies

Raul Gutiérrez Fresneda, Universidad de Alicante

Raúl Gutiérrez Fresneda, Maestro por la Universidad de Palencia, obtuvo su licenciatura en la Facultad de Alicante, doctorándose en el Departamento de Didáctica e Innovación Educativa de esta Universidad con un estudio sobre el aprendizaje del proceso de construcción de la escritura en las primeras edades. Tras una amplia experiencia en diversos niveles de la Educación Obligatoria y en la etapa de Educación Infantil ha trabajado en la enseñanza Universitaria impartiendo clases en las carreras de Magisterio, Psicopedagogía y Grado de Educación Infantil.

 

 

En el campo de la innovación, es autor de diversos proyectos de aprendizaje sobre la lectura y la escritura. Ha publicado diferentes obras sobre este tema y es director de varios proyectos editoriales de Educación Infantil y Primaria. Su investigación ha estado centrada en el aprendizaje de la lectoescritura y los problemas que presenta esta habilidad lingüística para el escolar. Ha impartido numerosos cursos de formación del profesorado de todas las etapas educativas. Es coordinador en distintos Centros educativos públicos y concertados de proyectos sobre metodologías y planes de innovación educativa.

Antonio Díez Mediavilla

Antonio Díez Mediavilla, Licenciado en la Universidad Complutense de Madrid, doctorándose en la Universidad de Murcia. Tras una amplia experiencia en diversos niveles de la Educación Obligatoria ha trabajado en la enseñanza Universitaria en la Facultad de Educación de Alicante impartiendo clases en las carreras de Magisterio, Psicopedagogía y Grado de Educación Infantil y Primaria.

Es miembro del Comité Científico, Coordinador del Máster del Profesorado de Enseñanza Secundaria, Vicedecano de Investigación y Postgrado, Profesor del Máster de Educación y tutor de TFM , Codirector del Programa de Doctorado Formación en Investigación Didáctica, Director del Programa de Doctorado Formación en Investigación Didáctica y Catedrático Numerario de Bachillerato.