Predictive ability of self-concept and emotional intelligence in perceived school adjustment

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Iratxe Antonio-Agirre
Lorea Azpiazu Izaguirre
Igor Esnaola Echániz
Marta Sarasa Maya

Abstract

INTRODUCTION. The diversity of skills and demands that school hosts for pupils is an ongoing challenge . As one of the main contexts implicated in the psychosocial development of young people, school should boost sociopersonal skills such as self-concept and emotional intelligence to facilitate the adaptation of youth to a changeable educational environment. The aim of this study is to analyze the predictive ability of multidimensional self-concept (physical, social, personal, academic, and general) and perceived emotional intelligence (attention, clarity, and repair) in school adjustment. METHOD. The sample is composed of 1543 adolescents, 728 boys (47.18%) and 815 girls (52.81%) between 12 and 18 years of age (Mage = 14.24 and SD = 1.63) from public and private Secondary Education schools of the Basque Autonomous Community. The information collected is based on three self-reports that measure perceptions of participants’ own self-concept, emotional skills, and school adjustment. The statistical analyses are performed through SPSS 21 for Windows. RESULTS. The results indicate that in the male sample emotional repair, academic self-concept, social self-concept, and general self-concept scales significantly predict school adjustment of the adolescents. In the female sample, only the academic, personal, and general self-concept scales significantly predict school adjustment. DISCUSSION. These results point out the greater importance of self-concept in adolescent school adjustment compared to perceived emotional intelligence.

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How to Cite
Antonio-Agirre, I., Azpiazu Izaguirre, L., Esnaola Echániz, I., & Sarasa Maya, M. (2015). Predictive ability of self-concept and emotional intelligence in perceived school adjustment. Bordon. Revista De Pedagogia, 67(4), 9–25. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67401
Section
Articles
Author Biographies

Iratxe Antonio-Agirre, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

Investigadora predoctoral en el departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad del País Vasco. Le ha sido concedida una ayuda para la Formación de Personal Universitario (FPU13) del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España para estudiar la influencia de factores personales y contextuales en el ajuste personal y escolar en la adolescencia.

Lorea Azpiazu Izaguirre, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

Investigadora predoctoral en el departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad del País Vasco. Le ha sido concedida una ayuda para la Formación de Personal Universitario de la Universidad del País Vasco para estudiar el ajuste escolar en la adolescencia.

Igor Esnaola Echániz, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

Profesor Agregado de la Universidad del País Vasco,  ha impartido docencia en grado así como en el Máster de Psicodidáctica. Como miembro del grupo de investigación consolidado por el Gobierno Vasco Psikor, ha publicado una docena de artículos ISI en relación al autoconcepto, aunque actualmente se orienta más al análisis de las variables contextuales y personales influyentes en el ajuste personal-escolar.

Marta Sarasa Maya, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

Profesora del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Escuela Universitaria de Magisterio (UPV/EHU). Su labor se centra dentro del marco de la Educación inclusiva y sobre todo en el ámbito de las necesidades educativas especiales y especialmente en la población con autismo y trastornos generalizados del desarrollo y sus familias.