Digital competence for educators in teacher training: self-construction of digital materials

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Rubén Delgado Álvarez
Javier Bobo-Pinilla
Cristo José de León Perera

Abstract

INTRODUCTION. The development of digital competence and teacher’s digital competence is crucial for educators in training. Technological advances have led to the emergence of international and national strategies and initiatives aimed at fostering digital competencies among citizens. In this context, training processes and the educators involved in them play a fundamental role, as do the trainee teachers who will shape the students’ future. The proper development of teacher’s digital competence will positively impact their students’ digital competence, contributing to the cultivation of citizens equipped with the necessary digital skills to thrive in today’s highly technologized society. METHOD. A study with a quantitative approach and a quasi-experimental design, incorporating pretest and post-test measures, was conducted to assess variations in knowledge about geographical space in the Bachelor’s Degree in Early Childhood Education before and after the implementation of the designed pedagogical strategy. The sample comprised 45 trainee teachers divided into an experimental group and a control group. RESULTS. Following the educational intervention, there is evidence of a significant increase in learning within the experimental group compared to the increase observed in the control group. DISCUSSION. The conducted activity has yielded positive results, confirming that the training program has contributed to the enhancement of theoretical knowledge
and the improvement of teacher digital competencies. Studies consistently find an increase in learning when digital media are integrated into the teaching process. Similarly, the use of these approaches positively influences students’ attitudes towards addressing the topic.

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How to Cite
Delgado Álvarez, R., Bobo-Pinilla, J., & de León Perera, C. J. (2023). Digital competence for educators in teacher training: self-construction of digital materials. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(4), 135–150. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.97999
Section
Digital competency, TPACK and technological ethics
Author Biographies

Rubén Delgado Álvarez, Universidad de Salamanca (España)

Profesor contratado doctor en el Área de Didáctica de las Ciencias Sociales del Departamento de Geografía, Universidad de Salamanca. Sus líneas de investigación se centran en el análisis de la competencia digital y de la competencia digital docente, así como en el análisis de las dificultades de aprendizaje de la geografía.

Javier Bobo-Pinilla, Universidad de Salamanca (España) ; Universidad de Valladolid (España)

Profesor asociado en el Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales en la Escuela de Magisterio de Zamora, perteneciente a la Universidad de Salamanca, y en el Departamento de Didáctica de Ciencias Sociales, Experimentales y de la Matemática en la Facultad de Educación y Trabajo Social, de la Universidad de Valladolid. Sus líneas de investigación se centran en los problemas de aprendizaje en las áreas de biodiversidad y en la metodología de indagación para la enseñanza de las ciencias.

Cristo José de León Perera, Universidad de Salamanca (España)

Profesor permanente laboral en el Área de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias de la Educación, de la Universidad de Salamanca. Entre sus líneas de investigación destacan la didáctica de la historia, la enseñanza del tiempo y su didáctica, historia de la Compañía de Jesús en el período moderno y sus vinculaciones con la Universidad de Salamanca.

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