The debate on bilingualism. Families’ perceptions about the Bilingual Education Program in the Community of Madrid

Main Article Content

Cynthia Martínez-Garrido
Nina Hidalgo
Irene Moreno-Medina

Abstract

INTRODUCTION. Since its implementation in 2004 in the schools of the Community of Madrid, the Bilingual Education Program may be one of the topics that has arisen most controversy among educational agents, particularly, between families. This research seeks to know what families’ perceptions are in the Community of Madrid regarding the Bilingual Education Program. METHOD. To reach this aim, qualitative research was conducted using a data collection semi structured interview. A total of 15 families participated in the study. To analyze the data, a 6-step process was followed, focused on giving voice to the families and based on grounded theory. RESULTS. The conducted analysis shows that families have opposing visions about the Bilingual Program. On the one hand, some families believe that students who attend bilingual schools learn more English, and obtain renowned prestige certifications, and they are fully prepared to enter the workforce. On the other hand, other also consider that it is a program that generates learning based on rote learning of vocabulary, less learning of content, and that promotes segregation among families with fewer economic resources and students with educational needs. DISCUSSION. It is urgent to rethink the Bilingual Education Program in the Community of Madrid since families claimed that the Bilingual Education Program has major deficiencies and it needs to be reformulated to achieve an education, and thus a society, more just, equitable and inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez-Garrido, C., Hidalgo, N., & Moreno-Medina, I. (2022). The debate on bilingualism. Families’ perceptions about the Bilingual Education Program in the Community of Madrid. Bordon. Revista De Pedagogia, 74(3), 35–50. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.93931
Section
Articles
Author Biographies

Cynthia Martínez-Garrido, Universidad Autónoma de Madrid (España)

Profesora contratada doctora en Métodos de Investigación y Evaluación en Educación e investigadora de la Cátedra UNESCO en Educación para la Justicia Social de la Universidad Autónoma de Madrid.

Nina Hidalgo, Universidad Autónoma de Madrid (España)

Profesora ayudante doctora en Métodos de Investigación y Evaluación en Educación e investigadora de la Cátedra UNESCO en Educación para la Justicia Social de la Universidad Autónoma de Madrid.

Irene Moreno-Medina, Universidad Autónoma de Madrid (España)

Doctora en Educación con mención internacional en la Universidad Autónoma de Madrid. Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, formación profesional y enseñanzas de idiomas por la Universidad de Málaga.

References

Anghel, B., Cabrales, A. y Carro, J. M. (2017). Evaluating a bilingual education program in Spain: the impact beyond foreign language learning. Economic Inquiry, 54(2), 1202-1223. https://doi.org/10.1111/ecin.12305

Anguita-Acero, J. M. (2021). Second language teaching and learning: evolution and adaptation to the different educational contexts of present-day society. Revista de Estilos de Aprendizaje, 14(27), 1-5. https://doi.org/10.55777/rea.v14i27.3259

Antoniou, M. (2019). The advantages of bilingualism debate. Annual Review of Linguistics, 5, 395-415. https://doi.org/10.1146/annurev-linguistics-011718-011820

Atkinson, R. (1998). The life story interview. Sage. https://doi.org/10.4135/9781412986205

Bialystok, E. (2017). The bilingual adaptation: how minds accommodate experience. Psychological Bulletin, 143(3), 233-262. https://doi.org/10.1037/bul0000099

Dobson, A., Pérez-Murillo, M. D. y Johnstone, R. (2010). Programa de evaluación bilingüe en España. British Council y Ministerio de Educación.

Durán-Martínez, R., Beltrán-Llavador, F. y Martínez-Abad, F. (2016). A contrastive analysis between novice and expert teachers’ perceptions of school bilingual programmes. Cultura y Educación, 28(4), 738-770. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1237339

EB (2021). Manifiesto por una educación bilingüe de calidad. Asociación Enseñanza Bilingüe.

Fernández, R. y Halbach, A. (2011). Analysing the situation of teachers in the Madrid bilingual project after four years of implementation. En Y. Ruiz de Zarobe, J. M. Sierra y F. Gallardo del Puerto (eds.), Content and foreign language integrated learning: contributions to multilingualism in European contexts (pp. 241-270). Peter Lang.

Fernández, R., Pena-Díaz, C., García-Gómez, A. y Halbach, A. (2005). La implantación de proyectos educativos bilingües en la Comunidad de Madrid: las expectativas del profesorado antes de iniciar el proyecto. Porta Linguarum, 3, 161-173. https://doi.org/10.30827/Digibug.29128

Flick, U. (2018). Designing qualitative research. Sage.

Gortazar, L., Mayor, D. y Montalbán, J. (2020). School choice priorities and school segregation: evidence from Madrid. Iseak.

Gortazar, L. y Taberner, P. A. (2020). La incidencia del programa bilingüe en la segregación escolar por origen socioeconómico en la comunidad autónoma de Madrid: evidencia a partir de PISA. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 219-239. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.009

Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Resources Infonnation Center Annual Review Paper, 29, 75-91. https://doi.org/10.1007/BF02766777

Gunnerud, H. L., Ten-Braak, D., Reikerås, E. K. L., Donolato, E. y Melby-Lervåg, M. (2020). Is bilingualism related to a cognitive advantage in children? A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(12), 1059-1083. https://doi.org/10.1037/bul0000301

Hernández-Prados, M. A., Galián, B. y Poveda, C. A. (2021). La didáctica del inglés. Revisión de programas sobre bilingüismo. Estudios, 42, 11-30.

Kubota, R. (2014) The multi/plural turn, postcolonial theory, and neoliberal multiculturalism: complicities and implications for applied linguistics. Applied Linguistics, 37(4), 474-494. https://doi.org/10.1093/applin/amu045

Laorden, C. y Peñafiel, E. (2010). Proyectos bilingües en los centros de la comunidad autónoma de Madrid: percepción de los equipos directivos. Revista de Investigación Educativa, 28, 325-344.

Lasagabaster, D. y Doiz, A. (2016). CLIL students’ perceptions of their language learning process: delving into self-perceived improvement and instructional preferences. Language Awareness, 25(2), 110-126. https://doi.org/10.1080/09658416.2015.1122019

Lehtonen, M., Soveri, A., Laine, A., Järvenpää, J., De Bruin, A. y Antfolk, J. (2018). Is bilingualism associated with enhanced executive functioning in adults? A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 144(4), 394-425. https://doi.org/10.1037/bul0000142

Llinares, A. y Dafouz, E. (2010). Content and language integrated programmes in the Madrid region: overview and research findings. En Y. Ruiz de Zarobe y D. Lasagabaster (eds.), CLIL in Spain: implementation, results, and teacher training (pp. 95-114). Cambridge Scholars.

Lova, M., Bolarín, M. J. y Porto, M. (2013). Programas bilingües en Educación Primaria: valoraciones de docentes. Porta Linguarum, 20, 253-268. https://doi.org/10.30827/Digibug.22306

Martínez, L. L. y Beltrán, M. (2017). La legislación de los programas bilingües en educación infantil y primaria desde la perspectiva docente. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 16(1), 3-22.

Mediavilla, M., Mancebón, M. J., Gómez-Sancho, J. M. y Jiménez, l. P. (2019). Bilingual education and school choice: a case study of public secondary schools in the Spanish region of Madrid. IEB-Institut d’Economia de Barcelona.

Murillo, F. J., Almazán, A. y Martínez-Garrido, C. (2021). La elección de centro educativo en un sistema de cuasi-mercado escolar mediado por el programa de bilingüismo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 89-97. https://doi.org/10.5209/rced.68068

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2018). Incidencia de la crisis económica en la segregación escolar en España. Revista de Educación, 381, 67-93. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-381-381

Palmer, D. K. y Henderson, K. (2016). Dual language bilingual education placement practices: educator discourses about emergent bilingual students in two program types. International Multilingual Research Journal, 10(1), 17-30. https://doi.org 10.1080/19313152.2015.1118668

Pérez, S. y Martínez-Aznar, M. M. (2020). El proceso de implantación del bilingüismo en Science en un centro concertado de primaria y secundaria. Revista Complutense de Educación, 31(1), 13-24. https://doi.org/10.5209/rced.61723

Pladevall-Ballester, E. (2015). Exploring primary school CLIL perceptions in Catalonia: Students’, teachers’ and parents’ opinions and expectations. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 18(1), 45-59. https://doi.org/10.1080/13670050.2013.874972

Pousada, A. (1991). Community participation in bilingual education as part of language policy. Bilingual Review, 16(3), 159-170.

Poveda, D. (2019). Bilingual beyond school: students’ language ideologies in bilingual programs in south-central Spain. Foro de Educación, 17(27), 11-36. https://doi.org/10.14516/fde.700

Prieto, M. y Villamor, P. (2012). Libertad de elección, competencia y calidad. Las políticas educativas de la Comunidad de Madrid. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(3), 132-134.

Relaño-Pastor, A. M. (2018). Understanding bilingualism in La Mancha schools: emotional and moral stancetaking in parental narratives. Revista Española de Lingüística Aplicada, 31(2), 578-604. https://doi.org/10.1075/resla.17002.rel

Rivera, C. (1984). Placement procedures in bilingual education: education and policy issues. Multilingual Matters.

Sánchez-Torres, J. (2019). Necesidades de las familias con hijos en programas bilingües. NABE Journal of Research and Practice, 9(3-4), 128-142. https://doi.org/10.1080/26390043.2019.1634962

Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75. https://doi.org/10.1007/s10488-013-0528-y

Travé, G. (2013). Un estudio sobre las representaciones del profesorado de Educación Primaria acerca de la enseñanza bilingüe. Revista de Educación, 361, 1-14. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-149