Adapting the test of theTrends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) for the assessment of the mathematical competence of students entering the undergraduate degree of Primary Education School Teacher

Main Article Content

Blanca Arteaga Martínez
Enrique Navarro Asencio
Arántzazu Fraile Rey
Pedro Ramos Alonso

Abstract

INTRODUCTION. The foundation of mathematical pedagogical knowledge that a teacher must have is based in a special way on the knowledge he/she has about the contents of the subject. The objective of this paper is the elaboration of a diagnostic test of mathematical abilities, based on the selection and adaptation of some of the items of the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2011, as well as the technical aspects from the application of the Rasch model. METHOD. The items of the elaborated test were selected following the original structure of blocks of content and cognitive domain established in the framework of the official TIMSS 2011 test (Mullis, Martin, Ruddock, O’Sullivan, & Preuschoff, 2009). The translation and adaptation procedure has been developed in order to ensure greater linguistic validity. The study was carried out with a sample of 477 students enrolled in the first year of the different Bachelordegrees of Primary Education School Teacher that are offered in universities across the Autonomous Community of Madrid (Spain). RESULTS. We considered two types: multiple-choice items and constructed response items. Given the characteristic of the format it has been necessary to assess the reliability of the correction made by the evaluators to guarantee the agreement in their correction. DISCUSSION. The Rasch model used for the validation of the test has allowed us to generate evidence that shows a high degree of reliability, pointing out the differences in behavior between the multiple-choice items and the constructed response items (elements that require students to construct their own written response). The model allowed us to classify the results of the items by level of difficulty, which facilitates an interpretation of the results according to both the content domain and the cognitive domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arteaga Martínez, B., Navarro Asencio, E., Fraile Rey, A., & Ramos Alonso, P. (2018). Adapting the test of theTrends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) for the assessment of the mathematical competence of students entering the undergraduate degree of Primary Education School Teacher. Bordon. Revista De Pedagogia, 70(3), 95–113. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.63042
Section
Articles
Author Biographies

Blanca Arteaga Martínez, Universidad de Alcalá Profesora Ayudante Doctora Facultad de Educación. c/ Madrid, 1, 19001 Guadalajara

Doctora en Ciencias de la Educación. Licenciada en CC. Matemáticas. En la actualidad imparte docencia en la Facultad de Educación de la Universidad de Alcalá, con un perfil de Didáctica de las Matemáticas. Ha trabajado en distintas universidades, presenciales y online, donde además ha desempeñado distintos cargos de coordinación académica. Ponente en cursos de formación de profesores. Miembro del grupo de investigación “Pedagogía Adaptativa” de la Universidad Complutense de Madrid.

Enrique Navarro Asencio, Universidad Complutense de Madrid Profesor Ayudante Doctor Facultad de Educación. c/ Rector Royo Villanova, s/n, 28040 Madrid

Doctor en Pedagogía por la Universidad Complutense de Madrid (UCM), obteniendo el premio extraordinario de doctorado) Actualmente es Profesor Ayudante Doctor en la UCM y su línea de trabajo está relacionada con psicometría y evaluación del rendimiento académico y factores asociados.

Arántzazu Fraile Rey, Universidad de Alcalá Profesor Visitante Facultad de Educación. c/ Madrid, 1, 19001 Guadalajara

Doctora en Ciencias de la Educación. Licenciada en CC. Físicas. En la actualidad imparte docencia en matemáticas y educación matemática la Facultad de Educación de la Universidad de Alcalá en los grados de Educación Primaria y Doble Grado de Humanidades y Educación Primaria. Su línea de investigación está centrada en la resolución de problemas.

Pedro Ramos Alonso, Universidad de Alcalá Profesor Titular Facultad de Ciencias. Carretera Madrid-Barcelona km. 33600, 28871 Madrid

Doctor en Ciencias Matemáticas por la Universidad Politécnica de Madrid. Su investigación se ha centrado Geometría Discreta y Computacional. Desde el año 2010 trabaja en el ámbito de la Educación Matemática. Es Profesor Titular de Universidad en la Universidad de Alcalá. Imparte cursos de formación de profesorado y colabora con las editoriales Polygon Education y SM en la implantación de la metodología Singapur en matemáticas.