Researching burnout in Spanish teachers: a review of the associated factors and assessment instruments

Main Article Content

Cristina Pinel Martínez
María del Carmen Pérez Fuentes
José Juan Carrión Martínez

Abstract

INTRODUCTION. Stress can be one of the triggers of burnout syndrome, a disorder characterized by physical, psychological and emotional exhaustion. However, when we refer to teachers’ burnout, stress is not the only marker leading to the onset of this condition. This brings to light the importance of carrying out different types of research keeping in mind the elements or factors identified as most critical in burnout development within diverse teaching stages as well as the different existing instruments used to collect data concerning this phenomenon. Because of that, our main objective is to identify and to analyze the main factors taken into account on the study of Spanish teachers´ burnout syndrome and to determine the main instrument tailored for this purpose. METHOD. The present paper presents a systematic review considering multiple electronic bibliographic databases such as Dialnet, Web of Science and ScienceDirect. The descriptors “burnout”, “maestr*”, “docen*”, “profesor*”, “educaci*” and “Españ*” as well as their transcriptions into English were utilized together with “AND” and “OR” Boolean operators. A total of 2969 documents were found, out of them 35 were selected for a more in-depth study after the application of exclusion and inclusion criteria. RESULTS. 52 factors were found and divided in 7 groups (socio-demographics, academic, professional, contextual, social, psychological and health). Secondary Education was the most studied stage (74,3%) and university stage the least one (17,1%). MBI “Maslach Burnout Inventory” by Maslach and Jakson (1989) remains as the most used instrument in burnout study. Socio-demographic variables were the most repeated among the publications (94,4%), being gender (91,43%), age (77,14%) and teaching experience (34,29%) the factors that excelled from the rest. DISCUSSION. This systematic review highlights the great factors variation in terms of the Spanish teachers´ burnout study. It lays the construct open to the need for a thoroughly aspects investigation and comparison within the teaching area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pinel Martínez, C., Pérez Fuentes, M. del C., & Carrión Martínez, J. J. (2019). Researching burnout in Spanish teachers: a review of the associated factors and assessment instruments. Bordon. Revista De Pedagogia, 71(1), 115–131. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.62122
Section
Articles
Author Biographies

Cristina Pinel Martínez, Universidad de Almería

- Filiación: Departamento de educación. Área de Didáctica y Organización escolar de la Universidad de Almería.

- Categoría o puesto de trabajo: Investigadora en formación predoctoral

- Dirección postal: Ctra.  de  Sacramento,  s/n.  C.P:  04120  La cañada de San Urbano, Almería  (España)

- Teléfono: 605650200

- Breve currículum vitae de los últimos 5 años: Grado en Educación Primaria Bilingüe. Máster en intervención psicopedagógica. Becaria FPU en la universidad de Almería. Autora de publicaciones: La interacción de la frecuencia de juego con la adquisición de hábitos saludables […].; Diferencias de género en relación con el Índice de Masa Corporal […].; Análisis descriptivo del uso problemático y hábitos de consumo de los videojuegos […] entre otros. 

 

María del Carmen Pérez Fuentes, Universidad de Almería

- Filiación: Departamento de psicología. Área de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Almería

- Categoría o puesto de trabajo: Profesora titular de la Universidad de Almería

- Dirección postal: Ctra.  de  Sacramento,  s/n.  C.P:  04120  La cañada de San Urbano, Almería  (España)

- Teléfono: 950 015598

- Breve currículum vitae de los últimos 5 años: Ha sido directora de la unidad de calidad de la universidad para mayores. Directora de la revista European Journal of Research in Health, Psychology and Education y miembro de los consejos editoriales de varias publicaciones. Organizador presente de diversos congresos de salud, autor de numerosas publicaciones científicas e investigador en varios proyectos. 

José Juan Carrión Martínez, Universidad de Almería

- Filiación: Departamento de Educación. Área de Didáctica y Organización escolar de la Universidad de Almería.

- Categoría o puesto de trabajo: Profesor titular de la Universidad de Almería

- Dirección postal: Ctra.  de  Sacramento,  s/n.  C.P:  04120  La cañada de San Urbano, Almería  (España)

- Teléfono: 950 015369

- Breve currículum vitae de los últimos 5 años: Vicerrector de Profesorado y Ordenación Académica (2012-2015) Coordinador del C.O.I.E. (centro de Orientación, Información y Empleo), orientador escolar actual del centro asociado de Almería, director provincial servicios de orientación escolar, participante en proyectos de cooperación AECI. Coordinador actual del programa de Doctorado. Autor de diversas publicaciones científicas fruto de la propia experiencia.