Training needs in family-centered practices for Spanish Early Childhood Intervention professionals

Main Article Content

Francisco Alberto García-Sánchez
Nayara Rubio-Gómez
Noelia Orcajada Sánchez
Claudia Tatiana Escorcia Mora
Margarita Cañadas Pérez

Abstract

INTRODUCTION. In Spain, nowadays it is easy to find Early Intervention (EI) professionals who are experiencing a transformation process towards family-centered, developed-in-the-environment practices. Other professionals are willing to start the process. However, a professional training plan that could cover the training needs on this intervention approach has not yet been developed . We present the results of a study focused on family-centered practice training needs done with a group of experienced professionals in EI. Its goal is to identify and analyse what aspects professionals consider crucial for their professional training in this topic. Evidences found will enable us to plan the training contents that, later on, could be implemented and assessed. METHOD. A total of 121 professionals, from 13 different Spanish Autonomous Communities, assessed different training topics through a questionnaire that contained 23-items. These professionals had an average working experience of 9.64 years in EI; 79.34% of the respondents had more than 4 years of experience in this field. Most of them had some previous knowledge on family-centered practices. RESULTS. Results have made it possible to establish professionals’ ratings about the main areas of interest for family-centered practice training. Results did not depend on their years of professional experience or Autonomous Community. DISCUSSION. Four blocks with different training contents to develop were identified. Training utility was also discussed so that it could ease the transition towards family-centered practice, as well as the need for strategies such as reflexive supervision to contribute to professional development and growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García-Sánchez, F. A., Rubio-Gómez, N., Orcajada Sánchez, N., Escorcia Mora, C. T., & Cañadas Pérez, M. (2018). Training needs in family-centered practices for Spanish Early Childhood Intervention professionals. Bordon. Revista De Pedagogia, 70(2), 39–55. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.59913
Section
Articles
Author Biographies

Francisco Alberto García-Sánchez, Universidad de Murcia

Catedrático de Universidad. Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Universidad de Murcia (España)

Vicedecano de Logopedia de la Facultad de Psicología y

Coordinador del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad, de la Universidad de Murcia.

Nayara Rubio-Gómez, Universidad de Murcia

Investigadora del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad de la Universidad de Murcia (España). Estudiante de Doctorado.

Graduada en Educación Social por la Universidad de Valencia. Master en Educación Especial.

Miembro del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad de la Universidad de Murcia (España).

Noelia Orcajada Sánchez, Universidad de Murcia

Prof. Asociada del Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Educación, Universidad de Murcia.

Dra. por la Universidad de Murcia. Pedagoga. Logopeda.

Miembro del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad, Universidad de Murcia (España).

Directora del Centro de Atención Educativa de Crevillente (Alicante)

Codirectora del Equipo InSitu, también en Crevillente, donde desarrolla prácticas centradas en la familia.

Claudia Tatiana Escorcia Mora, Universidad Católica de Valencia

Dpto. Educación Inclusiva, Desarrollo Sociocomunitario y Ciencias de la Ocupación. Universidad Católica de Valencia

Dra. por la Universidad Católica de Valencia. Fonoaudióloga / logopeda.

Colabora como profesora con la Universidad Internacional de Valencia y la Universidad Casa Grande de Guayaquil, Ecuador. Logopeda del Centro de Atención Temprana l´Alquería UCV.

Directora del Centro CLAES logopedia.

Consultora internacional del grupo RAM.

Miembro del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad, Universidad de Murcia (España).

Margarita Cañadas Pérez, Universidad Católica de Valencia

Dpto. Ciencias de la Ocupación, Logopedia, Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad Católica de Valencia (España)

Directora del Centro de Atención Temprana y Escuela Infantil L’Alquería de la Universidad Católica de Valencia.

Diplomada en Terapia Ocupacional. Licenciada en Antropología. Doctora en Psicología.

Miembro del Centro Autonómico de Referencia en Discapacidad “CAPACITAS” de la Universidad Católica de VALENCIA.