Vocational Training, La Salle Schools and the Modernization Process (Gipuzkoa, First Third of the 20th Century)

Main Article Content

Paulí Dávila Balsera
Luis María Naya Garmendia

Abstract

One of the keys to understanding the evolution of vocational training in Gipuzkoa, within the process of modernization that this province experienced in the first third of the 20th century, was the reduced state intervention in this level of education, which made the emergence of vocational training centres for non-state initiatives possible. In this context, the arrival of the De La Salle Brothers in 1904, due to their expulsion from France, found favourable conditions in this province in order to develop a network of schools dedicated to vocational training. The requirement of certain social agents, as well as the educational offer of La Salle, enabled its continuance and fulfilled its role as trainer of an suitable workforce for the social and economic needs of the population in Gipuzkoa. Therefore, we have chosen two centres located in San Sebastian, which can explain this situation: San Bernardo and Los Angeles, with clearly differentiated objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dávila Balsera, P., & Naya Garmendia, L. M. (2012). Vocational Training, La Salle Schools and the Modernization Process (Gipuzkoa, First Third of the 20th Century). Bordon. Revista De Pedagogia, 64(4), 23–34. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22057
Section
Articles
Author Biographies

Paulí Dávila Balsera, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU

Catedrático de Historia de la Educación de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Su línea de investigación está centrada en la historia de la educación en el País Vasco, sobre la cual ha publicado diversos libros y artículos científicos relativos a la formación profesional, a los procesos de alfabetización, la política educativa, el magisterio, el currículum vasco, etc. En los últimos años ha dedicado su atención al estudio de los derechos de los niños y niñas desde la perspectiva histórica y comparada, resaltando el valor educativo de dichos derechos. Es el investigador principal del Grupo de Estudios Históricos y Comparados en Educación - Garaian de la Universidad del País Vasco UPV/EHU.

Luis María Naya Garmendia, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU

Profesor titular del Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, donde imparte Educación Comparada. Ha sido secretario de la Sociedad Española de Educación Comparada de 2002 a 2006 y presidente del X Congreso Nacional de Educación Comparada. Es coordinador de la Unidad de Formación e Investigación «Educación, Cultura y Sociedad», de la Universidad del País Vasco UPV/EHU. Ha publicado y coordinado diversos libros y artículos, entre los que destacan Derechos de la infancia y educación inclusiva en América Latina (Buenos Aires, Granica) y La Educación y los Derechos Humanos.