Community factor inrush in higher education teacher’s profile

Main Article Content

Arturo Galán
María Ángeles González Galán
Marcos Román González

Abstract

INTRODUCTION. The entry into the European Higher Education Area involves several changes in the faculty teacher’s profile. Pressure over teacher’s increase, due to competitivity demands in a global context, linked to many external evaluations and the worsening of working conditions related with the economic crisis, can be affecting on teacher’s motivation. This paper analyzes higher education teacher’s perception over which aspects motivate them at work and the context (individual or community) where is developed. METHOD. This is basically a descriptive and correlational research. The collected information is based on 32 items from a questionnaire gathered in two groups: teacher’s motivation and teamwork. Through exploratory factor analysis is studied the existence of underlying and explanatory factors from the correlation’s matrix. Log-linear and variance tests were also made. RESULTS. Four different profiles on faculty’s motivation have been identified: pure researcher, pragmatic researcher, teacher and community. Some differences are found across the factorial scores depending on the classification variables. Specifically, community profile is outstanding in women and youngest teaching staff. DISCUSSION. The results are coincident with research literature referring to the three first profiles. The community factor inrush may respond to the new EHEA requirements, although it seems necessary to make this dimension stronger. Present university demands faculties able to be related in an international context, but it is also important teamwork at local level in order to favor a truly learning community and, in consequence, higher satisfaction and motivation for teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Galán, A., González Galán, M. Ángeles, & González, M. R. (2012). Community factor inrush in higher education teacher’s profile. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(3), 133–148. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22055
Section
Articles
Author Biographies

Arturo Galán, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Profesor titular en el Departamento MIDE I de la UNED. Premio extraordinario de doctorado. Ha sido vicedecano de Investigación entre 2006 y 2011 y coordinador del Máster en Innovación e Investigación en Educación. Es vicepresidente de la Asociación para la Investigación y la Docencia Universitas. Research Scholar en Boston University y en el MIT y fellow del Colegio Complutense en Harvard. Durante dos años investigó en la Agencia de Calidad de las Universidades de Madrid (ACAP) como Jefe de la Unidad de Evaluación para la Contratación del Profesorado. Dirige el Grupo de investigación ESPYD (Educación Superior Presencial y a Distancia), contando con numerosas publicaciones en este ámbito.

Correo electrónico de contacto: agalan@edu.uned.es

María Ángeles González Galán, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Profesora titular en el Departamento MIDE I de la UNED. Premio extraordinario de doctorado. Vicedecana de Pedagogía y Estudiantes de la Facultad de Educación (UNED) 2007-2011, coordinadora del Grado en Pedagogía a partir de 2011. Docencia en asignaturas del ámbito de la metodología de investigación, la pedagogía diferencial y la atención a la diversidad. Líneas de investigación: Calidad y evaluación de la docencia y la investigación universitaria, rendimiento universitario. Forma parte del Grupo de Investigación ESPYD.

Correo electrónico de contacto: mgonzalez@edu.uned.es

Marcos Román González, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Profesor ayudante en el Departamento MIDE I de la UNED. Colaborador del IUED-UNED en distintos proyectos vinculados con las nuevas competencias del EEES: Coordinador de la Comunidad Virtual de Nuevos Estudiantes de Educación y del Proyecto CAR (Compañeros de Apoyo en Red), Tutor en Red del Curso ECEAD (Entrenamiento en Competencias para el Estudio Autorregulado a Distancia).

Correo electrónico de contacto: mroman@edu.uned.es