Context questionnaire design for the evaluation of educational systems: optimization of complex constructs measurement

Main Article Content

Jesús M. Jornet Meliá
José González Such
María Jesús Perales Montolío

Abstract

This paper is a review of a possible model for design and development of context questionnaires for the educational systems evaluation. General stages are reviewed and identify the composition of possible indicators (simple and complex) of these instruments. In the design of questionnaires of context one must consider various aspects, some of which the most important are: a) the selection of variables and indicators to be considered as part of the model, and b) the way in which complex indicators, i.e., those that are the result of a scale or a combination of simple indicators (represented by a single item) are evaluated. To evaluate complex indicators (for example, the social climate of the classroom) there are good construct validity scales; however, they cannot be used completely, since they are made up of a large number of items. In the latter case, we include a procedure that we have developed to design micro-instruments that are composed of the best items of the scale (i.e., that best predict the total score, keeping the dimensional structure of the scale). These micro-instruments must be able to represent complex indicators so that they can be included in the questionnaires of context. It is a procedure of reduction of scales, aimed at identifying the best elements or items that best predict the overall score of a scale, while maintaining its theoretical structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jornet Meliá, J. M., González Such, J., & Perales Montolío, M. J. (2012). Context questionnaire design for the evaluation of educational systems: optimization of complex constructs measurement. Bordon. Revista De Pedagogia, 64(2), 89–110. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/21999
Section
Articles
Author Biographies

Jesús M. Jornet Meliá, Universitat de València

Catedrático en el Departamento MIDE-UVEG. Coordinador del grupo GEM (MIDE-UVEG; www.uv.es/gem). Su trabajo se orienta en el área de medición y evaluación educativas al diseño de instrumentos para la evaluación de competencias, cuestionarios de contexto para la evaluación de sistema educativos y la evaluación de la dimensión educativa de la cohesión social.

Correo electrónico de contacto: jornet@uv.es

José González Such, Universitat de València

Profesor titular en el Departamento MIDE-UVEG. Coordinador de la Unidad InnovaMide del grupo GEM (MIDE-UVEG). Su trabajo se centra en la medición y evaluación educativas, siendo sus líneas preferentes de investigación: diseño de pruebas e instrumentos de medición educativa, evaluación de la docencia y diseño y evaluación de materiales de innovación docente sustentados sobre nuevas tecnologías.

Correo electrónico de contacto: gonzalej@uv.es

María Jesús Perales Montolío, Universitat de València

Profesora titular en el Departamento MIDE-UVEG. Coordinadora de la Unidad de Evaluación Socioeducativa del grupo GEM (MIDE-UVEG). Sus líneas centrales de investigación se dirigen a la evaluación de programas socioeducativos, evaluación institucional, evaluación de la formación ocupacional y continua, y el diseño y desarrollo de instrumentos de evaluación de competencias.

Correo electrónico de contacto: perales@uv.es.