Law in History: the Siete Partidas and its Place as a Cultural Event
DOI:
https://doi.org/10.37536/RPM.2021.35.35.88674Keywords:
Monarchy, Law, Discourse, Compilation, Philosophy, TheologyAbstract
In this paper, it is established that the Siete Partidas is a specific legal discourse that was composed by different discursive genres in order to build a unique narrative system. The analysis starts from a critique of the pan-European views on Law. In that sense, it is settled that the creation of the Partidas is due to the medieval material and cultural conditions of textual composition. Based on this, the idea of compilation is presented as active practice concerning legal creation. Finally, an analysis of some titles of the Segunda Partida is provided in order to demonstrate the central idea already stated.
Downloads
Métricas alternativas
References
Alfonso X, Las Siete Partidas del sabio rey don Alfonso el nono. Nuevamente glosadas por el licenciado Gregorio Lopez del Consejo Real de Indias de su Majestad, Salamanca, 1555 [ed. de Gregorio López en reproducción anastática del Boletín Oficial de Estado, 1974].
Ascheri, Mario (2003), «Dal diritto comune a la codificazione: quale discontinuità», en Antonio Padoa Schioppa, Gigliola de Renzo Villata y Gian Paolo Messeto, Amicitiae Pignus. Milano: Giuffr, pp. 23-34.
Bermejo Castrillo, Manuel (2013), «Primeras luces de la codificación. El Código como concepto y temprana memoria de su advenimiento», Anuario de Historia del Derecho Español, 83, pp. 9-63.
Black, Anthony (1992), Political Thought in Europe, 1250-1450. Cambridge: Cambridge University Press.
Burnyeat, Abigail (2011), «Córugud and Compilatio in Some Manuscripts of Táin Bó Cúailnge», en línea: <https://www.ed.ac.uk/literatures-languages-cultures/celtic-scottish-studies/research/internal-projects/orality-text> [consulta: 01/04/2021].
Caroni, Pio (2013), Lecciones de historia de la codificación. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.
Clavero, Bartolomé (1991), Razón de Estado, razón de individuo, razón de historia. Madrid: Centro de Estudios Constitucionales.
Craddock, Jerry (1974), «La nota cronológica inserta en el prólogo de las Siete Partidas. Edición y comentario», Al Andalus, 39, pp. 363-390.
Craddock, Jerry (1981), «La cronología de las obras legislativas de Alfonso X el Sabio», Anuario de Historia del Derecho Español, 51, pp. 365-418.
Craddock, Jerry (1983), «Must the King Obey his Laws?», en J. Geary (ed.), Florilegium Hispanicum: Medieval and Golden Age Studies Presented to Dorothy Clotelle Clarke. Madison: Hispanic Seminary of Medieval Studies, pp. 71-79.
Craddock, Jerry (1986), The Legislative Works of Alfonso X «el Sabio». A critical bibliography. London: Grant & Cutler.
Crombach, Mechtild (ed.) (1971), Bocados de oro. Bonn: Romanisches Seminar de Universität.
Delgado Echeverría, Jesús (2009), «El “Vidal Mayor”, don Vidal de Canellas y los Fueros de Aragón», Revista de Derecho Civil Aragonés, 15, pp. 11-21.
García Solalinde, Antonio (1915), «Intervención de Alfonso X en la redacción de sus obras», Revista de Filología Española, 2, pp. 283-288.
Guenée, Bernard (1985), «L’historien et la compilation un XIIIe siècle», Journal des savants, 1, pp. 119-135.
Lacarra, María Jesús (2013), «De las “fazañas” a las “ficciones legales”: textos jurídicos y cuentos orientales», El Cronista del Estado Social y Democrático Social, 40, pp. 28-37.
Lacomba, Marta (2010), «Réécriture et traduction dans le discours d’Alphonse X», Cahiers d’études hispaniques médiévales, 33, pp. 27-42.
Lindsay, Wallace (ed.) (1911), Isidoro de Sevilla, Etymologiarum sive originum. Oxford: Oxford University Press.
Martin, Georges (1997), «Compilation (Cinq procédures fondamentales)», Annexes des Cahiers de linguistique hispanique médiévale, 11, pp. 107-121.
Martin, Georges (2010), «Le concept de “Naturalité” dans les Sept Parties d’Alphonse X le Sage», José Antonio Jara Fuente, Georges Martin e Isabel Alfonso Antón (eds.), Construir la identidad en la Edad Media. Poder y memoria en la Castilla de los siglos VII a XV. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 145-163.
Minnis, Alastair (1979), «Late medieval discussions of compilatio and the role of the Compilator», Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur, 101, pp. 385-421.
Minnis, Alastair (1984), Medieval Theories of Authorship, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Momigliano, Arnaldo (1983), Problèmes d’historiographie ancienne et moderne. Paris: Gallimard.
Panateri, Daniel (2016) «Naturaleza y monarquía, la identidad en la Edad Media castellana», Nora Franco et al. (eds.), Territorio, Memoria e Identidades. Buenos Aires: Imhicihu/Conicet.
Panateri, Daniel (2017), El discurso del rey. El discurso jurídico alfonsí y sus implicancias políticas, Madrid: Dykinson.
Panateri, Daniel (2019a), «Tradiciones manuscritas, estabilización, promulgación, refundición y compilación en la historia del derecho medieval a partir del caso de las Siete Partidas», Temas Medievales, 27:2, pp. 111-140.
Panateri, Daniel (2019b), «Elementos árabo-aristotélicos en la obra jurídica alfonsí. Algunas consideraciones», e-Humanista, 42, pp. 241-252.
Panateri, Daniel (2020), «El libro de derecho como “bien indisponible”. El discurso jurídico alfonsí y su función política», La Corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures, and Cultures, 48/2, pp. 103-127.
Panateri, Daniel (2021), «¿Qual deve ser el rey en sus palabras? Algunas precisiones sobre las Siete Partidas y su tradición manuscrita», en José Manuel Fradejas Rueda, Ricardo Pichel y Enrique Jerez Cabrero (eds.), Las «Siete Partidas» del Rey Sabio. Una aproximación desde la filología digital y material, Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert.
Quillen, Carol (1998), Rereading the Renaissance: Petrarch, Augustine and the language of humanism. Ann Arbor: Michigan University Press.
Rico, Francisco (1984), Alfonso el Sabio y la ‘General estoria’: tres lecciones. Barcelona: Ariel.
Rodríguez Velasco, Jesús (2010), «La urgente presencia de Las Siete Partidas», La Corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures, and Cultures, 38:2, pp. 97-134.
Rodríguez Velasco, Jesús (2020), Dead Voice. Law, Philosophy, and Fiction in the Iberian Middle Ages. Philadelphia: University of Pennsylvanya Press.
Shiffmann, Mark (ed. y trad.) (2011), De anima. Newburyfort: Collins.
Valdaliso Casanova, Covadonga (2011), «El pueblo visto desde la Corte. La representación del pueblo en la obra legislativa e historiográfica de Alfonso X, el Sabio», Signum, 12:1, pp. 98-110.
Wieruszowski, Helena (1971), Politics and Culture in Medieval Spain and Italy. Roma: Edizioni di storia e letteratura.
Wolf, Armin (1983), «Los Fori Aragonum de 1247 y el Vidal Mayor. Sus relaciones con la historia de la legislación europea», Anuario de Historia del Derecho Español, 53, pp. 177-203.
Wolf, Armin (1989), «El movimiento de legislación y de codificación en Europa en tiempos de Alfonso el Sabio», en AA.VV., Alfonso X el Sabio, vida, obra y época. Madrid: Sociedad Española de Estudios Medievales.
Wolf, Armin (1993-94), «Los Iuria propria en Europa en el s. XIII», Glossae, 5-6, pp. 35-44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniel Panateri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.