Dezires in the Cancionero de Llavia: delimitation and study of the corpus

Authors

  • Antonia Martínez Pérez Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.77683

Keywords:

Cancionero de Llavia, Printed cancionero poetry, Dezir, Religious poetry, Didactic-moralizing poetry

Abstract

In the Cancionero de Llavia five dezires are included, of a total of about twenty specimens, all of the fifteenth century and by very famous authors, including Jorge Manrique and to a lesser extent Talavera. The delimitation ant study of the corpus will be our objective in this paper, as well as showing their importance and their contribution to the Cancionero. According to the parameters of gravity and the moralizing tone of it, these doctrinal dezires constitute a fundamental basis in their estructuring. The analysis of its insertion in the Cancionero de Llavia shows its perfect integration of content and structure, providing at the same time fundamental data on the distinctive poetic traits of the work and of its authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

Author Biography

Antonia Martínez Pérez , Universidad de Murcia

Catedrática de Filología Románica

References

ALBORG, Juan Luís (1975), Historia de la Literatura española, Madrid: Gredos, T. I.

BELTRAN, Vicenç (1987), «La transmisión textual de las Coplas manriqueñas (1480-1540)», Incipit, 7, pp. 95-117.

BELTRAN, Vicenç (2016), «Poesía cortesana», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, Cilengua: San Millán de la Cogolla.

BELTRAN, Vicenç (2016), «Poesía hagiográfica y didáctica, siglos XIII-XV», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, Cilengua: San Millán de la Cogolla.

BENÍTEZ CLAROS, Rafael (ed.) (1945), El Cancionero de Ramón de Llaviá, Madrid: Sociedad de Bibliófilos Españoles.

Cancionero de Juan Alfonso de Baena (1993), ed. Brian Dutton y Joaquín González Cuenca, Madrid: Visor.

Cancionero de Llaviá, Real Biblioteca de El Escorial, signatura 32-I-13.

Cancionero de San Román, edición on-line de la Real Academia de la Historia. En línea: http://bibliotecadigital.rah.es/dgbrah/es/consulta/registro.cmd?id=67.

CÓNDOR ORDUÑA, María (1986), «La obra de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Baena», en Revista de Literatura, 48, pp. 315-349.

CHAS AGUIÓN, Antonio (2016), «Poesía cortesana. (Los dezires)», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, San Millán de la Cogolla: Cilengua, pp. 649-667.

DEVOTO, Daniel (1975), «Los instrumentos de la Coronación de Nuestra Señora, de Fernán Ruiz, según un nuevo texto», AnuarioMusical, Jan 1, pp. 36-47.

DUTTON, Brian (1990-1991), El cancionero del siglo XV: c.1360-1520, Salamanca: Universidad de Salamanca, 9 vols.

FRAKER, Charles (1966a), «Prophecy in Gonçalo Martínez de Medina», Bulletin of Hispanic Studies, 43, pp.81-97.

FRAKER, Charles (1966b), “Gonçalo Martínez de Medina, the Jerónimos and the Devotio Moderna”, Hispanic rewiew, 34:3, pp. 197-217.

GÓMEZ REDONDO, Fernando (2016), «El arte mayor y el adónico doblado», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, San Millán de la Cogolla: Cilengua.

LÁZARO CARRETER, Fernando (1972), «La poética del arte mayor castellano», en Studia in honorem R. Lapesa, Madrid: Gredos, pp. 343-378.

LE GENTIL, Pierre (1981), La poésie lyrique espagnole et portugaise à la fin du Moyen Âge, 2 vols., Genève/Paris, Slatkine [reimpresión ed. de Rennes 1949-1953].

MANRIQUE, Jorge (1929), Cancionero, ed. de Augusto Cortina, Madrid: La Lectura, Clásicos Castellanos.

MANRIQUE, Jorge (1993), Poesía, ed. de Vicente Beltrán, Barcelona: Crítica.

MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2013), La transformación de la lírica francesa medieval. Poesía de inspiración urbana en su contexto románico (siglo XIII), Granada: Editorial Universidad de Granada.

MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2019), «Estructura y singularidad poética del dezir de Fernán Sánchez de Talavera en el Cancionero de Llaviá: ID 1664 “Señora muy linda sabed que os amo”», en Josep Luís Martos y Natalia Mangas (eds.), Pragmática y Metodologías para el estudio de la poesía medieval, Alicante: Universidad de Alicante, pp. 489-501.

MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (en prensa), «La estructuración de los dezires de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Ramón de Llaviá y de San Román», Actas Congreso de la AHLM, Barcelona.

MÉNDEZ BEJARANO, Mario (1922-1925), Diccionario de Escritores, Maestros y oradores, naturales de Sevilla, Sevilla: tomo II.

MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (1944), Antología de poetas líricos castellanos, Santander, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, tomo I.

NAVARRO TOMÁS, Tomás, (1972), Métrica Española. Reseña histórica y descriptiva [1956], Madrid: Ediciones Guadarrama.

PÉREZ PRIEGO, M. Ángel (2017), «Para la edición de las Coplas de Jorge Manrique: stemma y selección de variantes», Revista de Filología Española, 97:1, pp. 91-111.

PERPIÑÁ GARCÍA, Candela (2011), «Los ángeles músicos. Estudio de los tipos iconográficos de la narración evangélica», Anales de Historia del Arte, Vol. Extraordinario, pp. 397-411.

Poesies castillanes: Dezir de la asencion de santa María. En línea: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8436391m.r=Espagnol%20228?rk=42918;4.

RODADO, Ana y Francisco CROSAS (2016), «La métrica del Cancionero de Baena», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, San Millán de la Cogolla: Cilengua, pp. 670-698.

RODRÍGUEZ MOÑINO, Antonio (1968), Poesía y Cancioneros (s. XVI). Discurso ante la Real Academia Española, Madrid.

Published

2020-08-06

How to Cite

Martínez Pérez, A. (2020) “Dezires in the Cancionero de Llavia: delimitation and study of the corpus”, Revista de poética medieval, 34, pp. 251–270. doi: 10.37536/RPM.2020.34.0.77683.

Issue

Section

Monographic papers

Metrics