Dezires in the Cancionero de Llavia: delimitation and study of the corpus
DOI:
https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.77683Keywords:
Cancionero de Llavia, Printed cancionero poetry, Dezir, Religious poetry, Didactic-moralizing poetryAbstract
In the Cancionero de Llavia five dezires are included, of a total of about twenty specimens, all of the fifteenth century and by very famous authors, including Jorge Manrique and to a lesser extent Talavera. The delimitation ant study of the corpus will be our objective in this paper, as well as showing their importance and their contribution to the Cancionero. According to the parameters of gravity and the moralizing tone of it, these doctrinal dezires constitute a fundamental basis in their estructuring. The analysis of its insertion in the Cancionero de Llavia shows its perfect integration of content and structure, providing at the same time fundamental data on the distinctive poetic traits of the work and of its authors.
Downloads
Métricas alternativas
References
ALBORG, Juan Luís (1975), Historia de la Literatura española, Madrid: Gredos, T. I.
BELTRAN, Vicenç (1987), «La transmisión textual de las Coplas manriqueñas (1480-1540)», Incipit, 7, pp. 95-117.
BELTRAN, Vicenç (2016), «Poesía cortesana», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, Cilengua: San Millán de la Cogolla.
BELTRAN, Vicenç (2016), «Poesía hagiográfica y didáctica, siglos XIII-XV», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, Cilengua: San Millán de la Cogolla.
BENÍTEZ CLAROS, Rafael (ed.) (1945), El Cancionero de Ramón de Llaviá, Madrid: Sociedad de Bibliófilos Españoles.
Cancionero de Juan Alfonso de Baena (1993), ed. Brian Dutton y Joaquín González Cuenca, Madrid: Visor.
Cancionero de Llaviá, Real Biblioteca de El Escorial, signatura 32-I-13.
Cancionero de San Román, edición on-line de la Real Academia de la Historia. En línea: http://bibliotecadigital.rah.es/dgbrah/es/consulta/registro.cmd?id=67.
CÓNDOR ORDUÑA, María (1986), «La obra de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Baena», en Revista de Literatura, 48, pp. 315-349.
CHAS AGUIÓN, Antonio (2016), «Poesía cortesana. (Los dezires)», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, San Millán de la Cogolla: Cilengua, pp. 649-667.
DEVOTO, Daniel (1975), «Los instrumentos de la Coronación de Nuestra Señora, de Fernán Ruiz, según un nuevo texto», AnuarioMusical, Jan 1, pp. 36-47.
DUTTON, Brian (1990-1991), El cancionero del siglo XV: c.1360-1520, Salamanca: Universidad de Salamanca, 9 vols.
FRAKER, Charles (1966a), «Prophecy in Gonçalo Martínez de Medina», Bulletin of Hispanic Studies, 43, pp.81-97.
FRAKER, Charles (1966b), “Gonçalo Martínez de Medina, the Jerónimos and the Devotio Moderna”, Hispanic rewiew, 34:3, pp. 197-217.
GÓMEZ REDONDO, Fernando (2016), «El arte mayor y el adónico doblado», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, San Millán de la Cogolla: Cilengua.
LÁZARO CARRETER, Fernando (1972), «La poética del arte mayor castellano», en Studia in honorem R. Lapesa, Madrid: Gredos, pp. 343-378.
LE GENTIL, Pierre (1981), La poésie lyrique espagnole et portugaise à la fin du Moyen Âge, 2 vols., Genève/Paris, Slatkine [reimpresión ed. de Rennes 1949-1953].
MANRIQUE, Jorge (1929), Cancionero, ed. de Augusto Cortina, Madrid: La Lectura, Clásicos Castellanos.
MANRIQUE, Jorge (1993), Poesía, ed. de Vicente Beltrán, Barcelona: Crítica.
MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2013), La transformación de la lírica francesa medieval. Poesía de inspiración urbana en su contexto románico (siglo XIII), Granada: Editorial Universidad de Granada.
MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (2019), «Estructura y singularidad poética del dezir de Fernán Sánchez de Talavera en el Cancionero de Llaviá: ID 1664 “Señora muy linda sabed que os amo”», en Josep Luís Martos y Natalia Mangas (eds.), Pragmática y Metodologías para el estudio de la poesía medieval, Alicante: Universidad de Alicante, pp. 489-501.
MARTÍNEZ PÉREZ, Antonia (en prensa), «La estructuración de los dezires de Gonzalo Martínez de Medina en el Cancionero de Ramón de Llaviá y de San Román», Actas Congreso de la AHLM, Barcelona.
MÉNDEZ BEJARANO, Mario (1922-1925), Diccionario de Escritores, Maestros y oradores, naturales de Sevilla, Sevilla: tomo II.
MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (1944), Antología de poetas líricos castellanos, Santander, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, tomo I.
NAVARRO TOMÁS, Tomás, (1972), Métrica Española. Reseña histórica y descriptiva [1956], Madrid: Ediciones Guadarrama.
PÉREZ PRIEGO, M. Ángel (2017), «Para la edición de las Coplas de Jorge Manrique: stemma y selección de variantes», Revista de Filología Española, 97:1, pp. 91-111.
PERPIÑÁ GARCÍA, Candela (2011), «Los ángeles músicos. Estudio de los tipos iconográficos de la narración evangélica», Anales de Historia del Arte, Vol. Extraordinario, pp. 397-411.
Poesies castillanes: Dezir de la asencion de santa María. En línea: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8436391m.r=Espagnol%20228?rk=42918;4.
RODADO, Ana y Francisco CROSAS (2016), «La métrica del Cancionero de Baena», en Fernando Gómez Redondo (coord.), Historia de la Métrica Medieval Castellana, San Millán de la Cogolla: Cilengua, pp. 670-698.
RODRÍGUEZ MOÑINO, Antonio (1968), Poesía y Cancioneros (s. XVI). Discurso ante la Real Academia Española, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.