Towards the auto sacramental: The Allegorical Autos in the Visions of Juana de la Cruz (1481-1534)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/RPM.2024.38.1.103132

Keywords:

Castile, Late Middle Ages, Renaissance, Female visionary literature, Theatricality, Allegorical autos, Religious festivities

Abstract

This work aims to delve into the dramatic quality of the sermons of the Franciscan visionary Juana de la Cruz (1481-1534). To this end, we will show the different forms of theatricality present in her celestial visions, which will provide clues about the development of the Castilian religious theatre of her time. It also includes the edition of a possible auto inserted in her work Libro del conorte.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Acosta-García, Pablo (2021a), «Radical Succession: Hagiography, Reform, and Franciscan Identity in the Convent of the Abbess Juana de la Cruz (1481-1534)», Religions, 12:223, 23 pp. DOI: https://doi.org/10.3390/rel12030223.

Acosta-García, Pablo (2021b), «El cancionero revelado de la abadesa franciscana Juana de la Cruz (1481-1534). Edición y comentario», Studia Aurea, 15, pp. 207-237. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.452.

Acosta-García, Pablo (2022), «Notas codicológicas a la colección de sermones visionarios de la abadesa Juana de la Cruz (1481-1534): el manuscrito Real Biblioteca del Monasterio de San Lorenzo de El Escorial J-II-18», Revista de Literatura Medieval, 34, pp. 231-248. DOI: https://doi.org/10.37536/RLM.2022.34.1.94521.

Acosta-García, Pablo (2023), «Juana de la Cruz», en Michelle M. Sauer, Diane Watt, Liz Herbert McAvoy (eds.), The Palgrave Encyclopedia of Medieval Women’s Writing in the Global Middle Ages. Cham: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76219-3_62-1.

Arellano, Ignacio y Duarte, Enrique (2003), El auto sacramental. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Cátedra, Pedro M. (2005), Liturgia, poesía y teatro en la Edad Media. Estudios sobre prácticas culturales y literarias. Madrid: Gredos.

[Conorte] El Conhorte: Sermones de una mujer. La santa Juana (1481-1534) (1999), ed. Inocente García de Andrés, 2 vols. Madrid/Salamanca: Fundación Universitaria Española/Universidad Pontificia de Salamanca.

Contreras Elvira, Ana (2022), «“Como alambre muy delgado”: Imitatio Christi y artes corporales extremas», en Francesc Massip Bonet (coord.) y Elena de la Cruz Vergari (col.), La passió: Ritu, tragèdia i representació de la violència. Santa Coloma de Queralt: Obrador Edéndum, pp. 193-232.

Cortés Timoner, María del Mar (2004), Sor Juana de la Cruz (1481-1534). Madrid: Ediciones del Orto.

Curto Hernández, María Victoria (2020), «Juana de la Cruz y la música en la mística castellana bajomedieval», Archivio Italiano per la Storia della Pietà, 33, pp. 87-118.

Curto Hernández, María Victoria (2022), Música, danza y teatralidad en la experiencia mística y visionaria femenina al final del Medievo: los casos de María de Santo Domingo (1486?-1524) y Juana de la Cruz (1481-1534) en su marco europeo. [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Curto Hernández, María Victoria (2023), «Placeres alrededor del trono real: La teología danzada del Corpus Christi en Juana de la Cruz (1481-1534)», en Christoph Strosetzki, Isabel Hernando Morata y Christian Wehr (eds.), El teólogo en la España de la temprana modernidad: Formas de vida seculares y espirituales. Impacto político, social y estético. Berlin: J. B. Metzler, pp. 215-232. DOI: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-67088-0_14.

Egginton, William (2002), How the World became a Stage: Presence, Theatricality, and the Question of Modernity. New York: State University of New York Press.

García de Andrés, Inocente (1999), «Introducción», en su ed., El Conhorte: sermones de una mujer. La Santa Juana. Madrid/Salamanca: Fundación Universitaria Española/Universidad Pontificia de Salamanca, 2 vols.

García de la Borbolla, Ángeles (2011), «Algunas consideraciones sobre la predicación medieval a partir de la hagiografía mendicante», Erebea, 1, pp. 57-82.

Gómez Moreno, Ángel y Sanmartín Bastida, Rebeca (2002), «El teatro medieval», en Carlos Alvar y José Manuel Lucía Megías (eds.), Diccionario filológico de literatura medieval española. Madrid: Castalia, pp. 1081-1106.

Gougaud, Louis (1914), «La danse dans les églises», Revue d’Histoire Ecclésiastique, 45, pp. 5-22.

[Libro de la Casa] Libro de la Casa y Monasterio de Nuestra Señora de la Cruz [Vida manuscrita 2] (2018), ed. María Victoria Curto Hernández, en Rebeca Sanmartín Bastida y Ana Rita Gonçalves Soares (coords.), Catálogo de Santas Vivas. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. En línea: <http://catalogodesantasvivas.visionarias.es/index.php/Juana_de_la_Cruz#Vida_de_Juana_de_la_Cruz:_Libro_de_la_Casa_y_Monasterio_de_Nuestra_Señoora_de_la_Cruz> [consulta: 23/8/2023].

Luengo Balbás, María (2016), Juana de la Cruz. Vida y obra de una visionaria del siglo xvi. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid.

Matter, E. Ann (2001), «Theories of the Passions and the Ecstasies of Late Medieval Women», Essays in Medieval Studies, 18, pp. 1-16.

Paterson, Alan G. (2016), «La Santa Juana de Tirso de Molina, espectáculo de la condición humana», en Blanca Oteiza Pérez (coord.), La Santa Juana y el mundo de lo sagrado. New York/Pamplona: Instituto de Estudios Auriseculares/Instituto de Estudios Tirsianos.

Peraita Huerta, Carmen (2007), «De visionarias y escritura: la dramatización del acceso a la palabra en La Santa Juana de Tirso de Molina», en Ignacio Arellano Ayuso y Marc Vitse (coords.), Modelos de vida en la España del Siglo de Oro. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert, vol. 2, pp. 439-458.

Plaza Sánchez, Julián y Muñoz Lázaro, Purificación (1989), Apuntes sobre la Danza durante la Procesión del Corpus Cristi en Ciudad Real. Traducción y comentario lingüístico del Texto Latino. Ciudad Real: J. Plaza Sánchez.

Portús Pérez, Javier (1993), La antigua procesión del corpus Christi en Madrid. Madrid: Biblioteca Básica Madrileña.

Quintanilla González, E. Ricardo (2018), «Evolución de las danzas circulares y entrelazadas hasta el final de la Edad Media», Crónica de Córdoba y sus pueblos, 24, pp. 229-280.

Rubin, Miri (1991), Corpus Christi: The Eucharist in Late Medieval Culture. Cambridge: Cambridge University Press.

Sanmartín Bastida, Rebeca (2012), La representación de las místicas: Sor María de Santo Domingo en su contexto europeo. Santander: Real Sociedad Menéndez Pelayo [reed. London: SPLASH, 2017].

Sanmartín Bastida, Rebeca (2018), «La puesta en escena de la historia sagrada a comienzos del siglo xvi: La batalla de los ángeles en la dramaturgia visionaria de Juana de la Cruz», Renaessanceforum: Tidsskrift for renæssanceforskning: Journal of Renaissance Studies, 13, pp. 185-210.

Sanmartín Bastida, Rebeca (2022), «The Word and Theatre of Trance», en Nahir I. Otaño Gracia y Daniel Armenti (eds.), Women’s Lives: Self Representation, Reception, and Appropiation in the Middle Ages. Essays in Honour of Elizabeth Petroff. Cardiff: University of Wales Press, pp. 102-137.

Sanmartín Bastida, Rebeca (2023), Staging Authority: Spanish Visionary Women and Images (1450-1550). Alessandria: Edizioni dell’Orso.

Sanmartín Bastida, Rebeca y Massip Bonet, Francesc (2017), «La danza de espadas en el Libro del Conorte de Juana de la Cruz», Revista de poética medieval, 31, pp. 15-38.

Stern, Charlotte (1996), The Medieval Theater in Castile. Binghamton: State University of New York.

Surtz, Ronald E. (1982), «El Libro del Conorte» (1509) and the Early Castilian Theater. Barcelona: Puvill.

Surtz, Ronald E. (1995), Writing Women in Late Medieval and Early Modern Spain: The Mothers of Saint Theresa of Avila. Philadelphia: University of Philadelphia Press.

Surtz, Ronald E. (1990), The Guitar of God: Gender, Power, and Authority in the Visionary World of Mother Juana de la Cruz. Philadelphia: University of Philadelphia Press.

Torroja Menéndez, Carmen y Rivas Palá, María (1977), Teatro en Toledo en el siglo xv: «Auto de la Pasión» de Alonso del Campo. Madrid: Real Academia Española.

Triviño, María Victoria (2004), «El arte al servicio de la predicación. “La Santa Juana” (1481-1534), Franciscana de la TOR», en Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla (eds.), La clausura femenina en España (Actas del simposium: 1/4-IX-2004), [San Lorenzo de El Escorial]: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, vol. 2, pp. 1251-1270.

Very, Francis George (1962), The Spanish Corpus Christi Procession. A Literary and Folkloric Study. Valencia: Tipografía Moderna.

[Vida y fin] Vida de Juana de la Cruz [Vida manuscrita 1] (2019), ed. María Luengo Balbás y Fructuoso Atencia Requena, en Rebeca Sanmartín Bastida y Ana Rita Gonçalves Soares (coords.), Catálogo de Santas Vivas, Madrid: Universidad Complutense de Madrid. En línea: <http://catalogodesantasvivas.visionarias.es/index.php/Juana_de_la_Cruz#Vida_Manuscrita_.281.29> [consulta: 26/8/2023].

Published

2024-07-30

How to Cite

Curto Hernández, M. V. and Sanmartín Bastida, R. (2024) “Towards the auto sacramental: The Allegorical Autos in the Visions of Juana de la Cruz (1481-1534)”, Revista de poética medieval, 38(1), pp. 83–116. doi: 10.37536/RPM.2024.38.1.103132.

Funding data

Metrics